728 x 90

قيام هاي خاورميانه,ليبي,

تونلهای باب‌العزیزیه

-

باب‌العزیزیه
باب‌العزیزیه
میلیاردها دلار خرج شده بود تا در زیر باب‌العزیزیه تونلهایی برای عبور خودروها کنده شود تا دیکتاتور لیبی راه فراری داشته باشد. اطلاعاتی درباره این دژ که زمانی تسخیر‌ناپذیر به نظر می‌رسید اما توسط رزمندگان ارتش آزادیبخش لیبی تسخیر شد، منتشر گردیده است.

باب‌العزیزیه مرکز سلسله اعصاب قذافی به حساب می‌آمد و برای رزمندگان نیز نقطه بسیار با اهمیتی از جنبه پایگاه قدرت محسوب می‌شود و باید تسخیر می‌شد. محل سکونت قذافی در شرق مجموعه باب‌العزیزیه قرار داشت و دیوارهای بتونی آن را محاصره کرده بودند. البته قذافی معروف بود به کارهای عجیب و غریب و سکونت در چادر که در این منطقه فضای باز بود. البته دور تمامی این محل را دیواری به ارتفاع 4متر و قطر 1متر کشیده بودند. گفته می‌شود که این مقر یک شبکه پیچیده تونلهای زیرزمینی به طول 30کیلومتر دارد که برخی از آنها به دریا منتهی می‌شود.

گزارشگر الجزیره گفت: باب‌العزیزیه یک منطقه بسیار بزرگی است. ولی اهمیت آن بیشتر در آن‌چه زیر آن قرار دارد می‌باشد. شایعاتی است که تونلهای به خوبی حفر شده و بسیار مجهز زیر زمین وجود دارد که تنها برای عبور فرد نیست، بلکه برای عبور خودرو است. بعید نیست برای کسی به خیره‌سری قذافی میلیونها دلار یا شاید میلیاردها دلار خرج چنین تونلهایی بکند. گفته می‌شود که طرحهای مهندسان آلمانی از این شبکه عظیم تونلهای زیرزمینی اکنون در دست رزمندگان است و آنها دارند این تونلها را دنبال می‌کنند. یکی از فرماندهان رزمندگان می‌گفت که آنها به این سنگرهای زیرزمینی دست یافته‌اند. آن‌چه معلوم است این است که نیروهای قذافی در سایر نقاط کشور نیز دارند می‌جنگند به همین دلیل هنوز نمی‌توان گفت که شورای انتقالی ملی کنترل همه کشور را در اختیار دارد. ولی شکی نیست که بازی به آخر خود رسیده است و تهاجم به باب‌العزیزیه و جنگ 5ساعته در این مقر آخرین درگیری عمده این جنگ بوده است. اکنون آن‌چه باقی مانده، پیش‌بردن صلح است، تا جنگ.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4032650e-e941-4de7-8093-0f092048c2d0"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات