728 x 90

یونایتد پرس بین‌المللی: اولین محاکمه در رابطه با قتل‌عام۱۳۶۷ در دادگاه سوئد توجهات را روی رژیم ایران متمرکز می‌کند

یونایتد پرس بین المللی
یونایتد پرس بین المللی

یونایتد پرس بین‌المللی

اولین محاکمه در رابطه با قتل‌عام۱۳۶۷ در دادگاه سوئد

توجهات را روی رژیم ایران متمرکز می‌کند

بازماندگان قتل‌عام می‌گویند که در این دادگاه

تمامیت رژیم تحت محاکمه قرار گرفته است

 

اعدامها بر اساس فتوای خمینی صورت گرفت که

فرمان به‌نابودی سازمان مجاهدین خلق ایران داده است

سازمان مجاهدین برآورد کرده که

رقم واقعی اعدام‌شدگان ۳۰۰۰۰نفر است

 

در میان شواهد شهادتهایی وجود دارد که بالاترین سطوح رژیم ایران را

نشانه می‌رود و نشان می‌دهد آنها در قتل‌عام حضور داشته و فعال بوده‌اند

 

خبرگزاری یونایتدپرس بین‌المللی ۸فوریه ۲۰۲۲:

اولین محاکمه در رابطه با قتل‌عام۱۳۶۷ در ایران توجهات را روی رژیم ایران متمرکز می‌کند.

یک دادیار سابق (رژیم) ایران اکنون در استکهلم سوئد در پرونده‌یی در رابطه با مرگ هزاران زندانی سیاسی در ۳۴سال پیش، تحت محاکمه است. ولی بازماندگان قتل‌عام می‌گویند که تمامیت رژیم تحت محاکمه قرار گرفته است.

حمید نوری در تاریخ ۱۱نوامبر ۲۰۱۹ هنگام فرود در فرودگاه «آرلاندا Arlanda» در استکهلم به‌اتهام جنایت برخلاف قوانین بین‌المللی، جنایت بزرگ و قتل در ایران، دستگیر شد.

بازماندگان قتل‌عام می‌گویند که نوری برای کسانی که راه خود را به مناصب بالای رژیم باز کرده‌اند و اکنون در رأس این حکومت قرار دارند، از جمله ابراهیم رئیسی، کار می‌کرده است.

طبق نامه‌یی در سال۲۰۲۰ که توسط گزارشگران حقوق‌بشر سازمان ملل به‌حکومت ایران ارسال شده است، در طول تابستان۱۳۶۷، رژیم زندانیان سیاسی را در دست‌کم در ۳۲شهر در سراسر کشور دست‌چین کرده و از میان برده و اجساد را در گورهای جمعی بی‌نشان انداخته است.

اعدامها بر اساس یک فتوا توسط خمینی صورت گرفت که فرمان به‌نابودی مجاهدین خلق ایران داده است. سازمان مجاهدین خلق ایران برآورد کرده است که رقم واقعی (اعدام‌شدگان) تا ۳۰۰۰۰نفر است.

«حمید نوری» اولین کسی است که در ارتباط با این قتل‌عام محاکمه شده است.

 

یونایتدپرس افزود: اگر نوری محکوم شود، او می‌تواند از ۴سال زندان تا حبس ابد در زندان سوئد دریافت کند، اما مبارزان و بازماندگان قتل‌عام می‌گویند، صرف برگزاری این دادگاه یک پیروزی در راستای اهداف آنهاست.

کنت لوییس (از وکلای شاکیان)، گفت: تمام این شواهد که در یک دادگاه قانونی در یک کشور غربی سرجمع می‌شود، می‌تواند در یک پرونده جدید علیه کسانی که در مواضع بالاتر (رژیم) قرار دارند، استفاده شوند».

در میان شواهد، شهادتهایی وجود دارد که بالاترین سطوح رژیم ایران را نشانه می‌رود و نشان می‌دهد آنها در قتل‌عام حضور داشته و فعال بوده‌اند...

به‌گفتهٔ مؤسسهٔ صلح آمریکا از دوران قتل‌عام همه (اعضای هیأت مرگ) به‌مواضع بالا در حکومت ایران رسیده‌اند... اما هیچ‌یک از آنها موضع بالاتری را از رئیسی کسب نکرده‌اند که در انتخاباتی که ایالات‌متحده گفت آزاد و عادلانه نبوده، رئیس‌جمهور شد.

... اعضای مجاهدین به‌یونایتدپرس گفته‌اند که محاکمه (نوری) می‌تواند به‌محاکمه‌های دیگری راه ببرد. (رژیم). . ایران صحبت دربارهٔ این قتل‌عام در داخل کشور را به‌یک طلسم تبدیل کرده است. در نامهٔ گزارشگران ملل متحد آمده است که (این رژیم) از ارائهٔ اطلاعات دقیق یا کامل دربارهٔ جان‌باختن عزیزانشان خودداری کرده، هم‌چنان کشتارها را انکار می‌کند و تعداد مرگ‌ها را «کوچک‌نمایی» می‌کند...

 

 

به‌دنبال گزینش رئیسی در ماه خرداد، عفو بین‌الملل خواهان آن شد که او به‌خاطر جنایت علیه بشریت و نقشش در هیأت‌های مرگ مورد تحقیق قرار گیرد.

مبارزان (اعتقاد دارند که) اعتراضهای بین‌المللی، محاکمهٔ نوری و فشار بر دولتها دلایل عدم شرکت رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر... و اجلاس سران ملل متحد دربارهٔ آب و هوا در گلاسگو... در پاییز گذشته بوده است.

... . محمود رویایی (زندانی سیاسی سابق و از شاهدان قتل‌عام) اطمینان خاطر دارد که زمان برای این رژیم رو به‌پایان است. او گفت که نسل جدیدی از ایرانیان دادخواه وجود دارد که حاضر به‌کوتاه‌آمدن نیست.

او گفت: «مردم می‌خواهند بدانند که بر سر آن ۳۰هزار چه آمد. این مشعلی است که هر روز شعله‌ورتر می‌شود و من شک ندارم که این رژیم را از بنیاد خواهد سوزاند». (یونایتدپرس: ۱۹بهمن ۱۴۰۰)

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/489a78d4-4149-4768-a2f5-519cd7576790"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات