728 x 90

گروه لیما به دولت مادورو فشار مضاعف وارد می‌کند

اجلاس وزیران امورخارجه کشورهای عضو گروه لیما
اجلاس وزیران امورخارجه کشورهای عضو گروه لیما

گروه لیما که متشکل از ۱۳کشور آمریکای جنوبی و کاناداست روز دوشنبه ۱۵بهمن ۹۷در پی حمایت شماری از کشورهای اروپایی از خوان گوایدو رهبر اپوزیسیون ونزوئلا که خواهان برکناری مادورو است، خواهان فشار مضاعف تحریمها بر دولت مادورو گردید.

لازم به ذکر است که کشورهای عضو این گروه از ابتدا حمایت و پشتیبانی خود را از خوان گوایدو اعلام کرده بودند.

در ضمن قرار است که کنفرانسی برای کمک‌رسانی به مردم ونزوئلا برگزار شود زیرا کمبود و قحطی مشکلات بسیاری برای مردم این کشور ایجاد کرده است.

لازم به یادآوری است که آلمان، انگلستان، فرانسه، سوئد، اسپانیا، دانمارک، اتریش،هلند،لتونی و چک روز دوشنبه ۱۵ بهمن۹۷ اعلام کردند که خوان گوایدو را به‌عنوان رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا به‌رسمیت می‌شناسند.

 

کشورهای مذکور با انتشار بیانیه‌یی اعلام کرده‌اند: تا زمان برگزاری انتخابات آزاد و دموکراتیک در ونزوئلا، گوایدو را به‌عنوان رئیس‌جمهور موقت این کشور به‌رسمیت می‌شناسیم.

 

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، پشتیبانی خود را از خوان گوایدو به‌مثابه رهبر دولت موقت ونزوئلا اعلام کرد. بر اساس خبری که از سوی خبرگزاری آلمان روز دوشنبه ۱۵ بهمن (۴فوریه) منتشر شده است، مرکل از گوایدو خواسته است در اولین فرصت انتخابات جدیدی برگزار کند.

مرکل که برای گفتگو با مقامات ژاپن در توکیو به‌سر می‌برد، اعلام کرده است که بی‌اعتنایی مادورو به اولتیماتوم تعیین شده از سوی کشورهای اروپایی علت به‌رسمیت شناختن گوایدو از سوی این کشور است.

 

خبرگزاری رویترز به‌ نقل از سخنگوی ترزامی، نخست‌وزیر بریتانیا خبر داده که لندن در پی اعمال تحریم‌هایی علیه دولت مادورو است. سخنگوی دولت بریتانیا گفته است که هدف از تحریم‌ها و اعمال فشار بر دولت مادورو، هموار کردن زمینه‌های صلح و دموکراسی برای مردم ونزوئلا است.

سخنگوی ترزامی گفت: «مردم ونزوئلا شایسته آینده بهتری هستند. آنها در سایه حکومت مادورو رنج فراوانی برده‌اند. دوره زمامداری دولت مادورو باید به پایان برسد و زمان برای برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه فرا رسیده است.»

 

سباستین کورتس، صدراعظم اتریش در حساب اینترنتی خود نوشته است که نیکولاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا برگزاری انتخابات عادلانه و آزاد را نپذیرفته است. از اکنون خوان گوایدو را به‌عنوان تنها رئیس‌جمهور مشروع به‌رسمیت شناخته و از او حمایت می‌کنیم.

 

استف بلوک وزیر امور خارجه هلند نیز در بیانیه‌یی با اشاره به پایان ضرب‌الاجل ۸روزه کشورهایی اروپایی به مادورو برای برگزاری انتخابات جدید در ونزوئلا اعلام کرده است که گوایدو را به‌عنوان رئیس‌جمهور موقت این کشور می‌شناسند.

 

فرانسه گفته است که برای گوایدو این حق را قائل است که انتخابات ریاست‌جمهوری زود هنگام در ونزوئلا برگزار کند.

 

جرمی‌ هانت، وزیر خارجه انگلستان، در توییترش نوشت که با گذشت ضرب‌الاجل هشت روزه کشورهای اروپایی به نیکلاس مادورو برای اعلام انتخابات زودهنگام، "بریتانیا در کنار متحدان اروپایی خود اکنون خوان گایدو را به‌عنوان رئیس‌جمهور قانونی موقت به‌رسمیت می‌شناسد."

 

پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا هم با اعلام شناسایی گویدو به‌عنوان رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا خواهان برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه در ونزوئلا شد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/649a367d-a954-45db-86b4-4dea07d9142d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات