728 x 90

چهاردیواری انزوا

انزوای جهانی رژیم ایران
انزوای جهانی رژیم ایران

آثار اپیدمی «کرونا ویروس» به‌سرعت در جامعه احساس شد و با گسترش سریع خود موجب ترس و نگرانی همگانی گردید؛ اما این نگرانی تنها به موضوع سلامتی و بهداشت جامعه ختم نشد، آثار آن فراتر رفته و در اقتصاد کشور هم خود را نشان داد. دقیقاً یک روز بعد از اعتراف رژیم به‌وجود کرونا ویروس در ایران، کشورهای همسایه (افغانستان، ترکیه، عراق، ارمنستان، کویت، پاکستان، ترکمنستان...) مرزهای خود را بر روی ایران و کالاهای صادراتی آن بستند. با قطع شدن مبادلات تجاری بین ایران و این کشورها، ۴۰درصد از صادرات غیرنفتی ایران منجمد شد که در این ‌بین بیشترین سهم مربوط به صادرات به کشور عراق است، اما کارشناسان اقتصادی گفتند که بسته شدن مرزها بیش از هر چیزی فشار خود را بر بخش کشاورزی وارد خواهد کرد، چرا که برای حفظ و نگهداری محصولات کشاورزی نیاز به انبارهای زیادی خواهد بود و در غیراین صورت شاهد نابودی تدریجی آنها خواهیم بود.

 

مجید حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، در رابطه با کاهش صادرات غیرنفتی به کشورهای همسایه گفت: «هر روز که در روند صادرات ما به این کشورها اخلال ایجاد شود جای ما در این بازارها خالی خواهد بود. بازار خالی نیز هیچ‌گاه خالی نخواهد ماند و کشورهای دیگر جای آن را پر خواهند کرد».(اقتصاد پویا-۷اسفند ۹۸)

 

کرونایی شدن اقتصاد داخل کشور

«... همزمانی شیوع ویروس کرونا در ایران با ورود مجدد به لیست سیاه اف.ای.تی.اف باعث شد تا این التهابات (بازار ارز)، عمیق‌تر و طولانی‌تر نیز شود. در حال حاضر (دوشنبه دوازدهم اسفند)، هر دلار آمریکا در معاملات نقدی بازار آزاد، در کانال ۱۵هزار و ۷۰۰تومانی معامله می‌شود و قیمت سکه بهار آزادی نیز شش میلیون تومان است».(مردم‌سالاری-۱۳اسفند ۹۸)

 

همراه با ضرر و زیان ناشی از مبادلات اقتصادی با کشورهای همسایه، تأثیرات منفی کرونا بر اقتصاد بازار داخلی هم به‌طور واضحی مشخص است.

«برخی از کسب‌وکارها، نظیر سالنهای سینما، کنسرت، تئاتر و حتی هتل‌ها در برخی استانهای کشور، به‌کلی تعطیل‌ شده‌اند. تعطیلی این کسب‌وکارها، ضرر بسیاری برای صاحبان آنها به همراه داشته است. برخی از کسب‌وکارها، نظیر رستورانها، آژانس‌ها، کافی‌شاپ‌ها، آب‌میوه‌فروشی‌ها و غیره نیز بعد از شیوع کرونا، وضعشان کساد شده است... صنعت گردشگری کشور نیز به سبب شیوع کرونا آسیب بسیاری دیده است. رئیس اتحادیه هتل‌ها و هتل آپارتمانها گفته است به‌خاطر کرونا، ۹۸درصد فعالیت صنف هتل‌داران کاهش‌یافته و تقریباً همه هتل‌ها به‌حالت تعطیل درآمده است».(مردم‌سالاری-۱۳اسفند ۹۸)

 

تحریم‌های آمریکا

با خروج ترامپ از برجام و برقرار کردن تحریم‌های سنگین علیه رژیم آخوندی، اقتصاد رژیم روزبه‌روز درد بیشتری را از این تحریم‌ها احساس می‌کند. بیشترین نقطه‌ای که تحریم‌ها اثر خود را بر جای گذاشته است در بخش صادرات نفتی است رژیم که خود را زمانی قهرمان دور زدن تحریم‌ها می‌نامید در سال ۹۸ نتوانست روزانه بیش از ۳۰۰هزار بشکه در روز نفت صادر کند. البته در آخرین هشدارهای برایان هوک به چین قرار شد که این میزان خرید نفت از رژیم هم به میزان ۱۰۰هزار بشکه در روز کاهش یابد که آن‌هم برای بازپرداخت پول یک قرارداد اقتصادی بین چین و رژیم به‌حساب خواهد آمد. تحریم‌های نفتی از آن بابت برای رژیم سخت است که اقتصاد آن به‌شدت بر درآمدهای نفتی استوار است و رژیم طی ۴دهه اعتیاد عجیبی به صدها میلیارد دلار درآمد نفتی پیدا کرد و دیگر هیچ رغبتی برای تغییر ساختار اقتصادی کشور نداشت و به همین دلیل درآمدهای نفتی به‌عنوان پاشنه آشیل و ضعف اقتصاد کشور باقی ماند که اکنون انعکاس آن در هر جای اقتصاد دیده می‌شود.

 

سرنوشت بودجه ۹۹

سرنوشت بودجه ۹۹ نمونه بارزی از اقتصاد بحران‌زده‌ای ایران است که بدون درآمدهای نفتی در باتلاق تأمین هزینه‌ها برای سال مالی ۹۹ گیر کرده است.

«بر طبق برآورد مرکز پژوهش‌های مجلس، بودجه سال ۹۹، ۱۳۱هزار میلیارد تومانی کسری خواهد داشت».(وطن امروز -۱۰دی ۹۸)

 

برای جبران این کسری بودجه، دولت روحانی کسب درآمدهای مالیاتی بالغ ‌بر ۱۶۰الی ‍۱۷۵هزار میلیارد تومان برای تأمین درآمدهای دولت را در دستور کار قرارداد. این رقم و رقم‌های دیگر برای تأمین بودجه آن‌قدر غیرواقعی بود که نهایتاً به‌رغم تصویب کمیسیون تلفیق، این لایحه در صحن علنی مجلس با ۱۱۴رأی مخالف از ۱۹۹نماینده حاضر رد شد، اما چند روز بعد به‌دلیل اوضاع بحران‌زده سیاسی و اقتصادی کشور همان لایحه مجدداً به کمیسیون تلفیق برگشت و نهایتاً با فرمان حکومتی خامنه‌ای، مصوبه کمیسیون تلفیق اصل گرفته‌ شده و به‌عنوان مصوبه مجلس تلقی شد و برای تأیید نهایی به شورای نگهبان فرستاده شد. و این نشانهٔ اوج بحران و بسته شدن همهٔ راههای اجرایی در بررسی وضعیت بودجه است. بودجه‌یی که فاقد اعتبار و منابع درآمد است و نمایشی از بن‌بست تمامیت نظام و باندهای غارتگر می‌باشد.

 

لیست سیاه اف.ای.تی.اف

با پایان گرفتن مهلت اف.ای.تی.اف، برای به تصویب رساندن قوانین مورد نظرش (کنوانسیونهای پالرمو ـ سی اف تی) او خودداری رژیم از قبول این درخواست، نظام آخوندی در بهمن‌ماه ۹۸ مجدداً به لیست سیاه این نهاد برگشت.

این تصمیم نظام مورد قبول خامنه‌ای و باند او قرار گرفت چرا که خامنه‌ای بین بد و بدتر مصالح خودش، گزینه بد را انتخاب کرد. او تاکنون سعی کرده است که تا حد امکان ساختار نظام را به همین صورتی که هست حفظ کند. او می‌دانست که با قبول اف.ای.تی.اف سپاه پاسداران به مثابهٔ اصلی‌ترین نیروی سرکوب که با غارت و پول‌شویی و راههای غیرقانونی حیات داشتند فرو می‌ریزد و با توجه به شعله‌های فروزان قیامی که هرگز خاموش و فراموش نمی‌شود حیات نظامش در خطر است. بنابراین چه به‌لحاظ سیاسی چه به‌لحاظ محتوایی خامنه‌ای نخواست که پای امضای این کنوانسیون‌ها بیاید و آنها را نپذیرفت و نام رژیم به‌طور خودکار به لیست سیاه اف.ای.تی.اف برگشت.

 

عواقب ورود در لیست سیاه اف.ای.تی.اف برای رژیم طرف حساب شدن آن با بانک‌های جهانی می‌باشد، چرا که اکنون بانک‌های جهانی مجبور به رعایت پروتکل‌های سازمان اف.ای.تی.اف در جهت مراوده با کشورهایی مانند ایران هستند که در لیست سیاه گروه اقدام ویژه مالی قرار گرفته‌اند و برای این‌که مارک پول‌شویی هم بر پیشانی آنها نخورد تا حد ممکن تلاش می‌کنند تا از مراودات مالی با رژیم خودداری کنند چرا که اکنون آمریکا بهانه خوبی برای فشار به بانک‌هایی دارد که با رژیم در معامله هستند.

روحانی ضمن شکایت از تصویب نشدن اف.ای.تی.اف از سوی مجمع تشخیص مصلحت گفت: «...البته محدودیت تحریم‌های آمریکا خیلی شدیدتر و بیشتر از محدودیت‌های اف.ای.تی.اف است ولی تلاش دولت برای آن بود که مصوبه اف.ای.تی.اف، مجوزی به دولت آمریکا برای فشار بیشتر به طرف‌های تجاری ما ندهد».(آفتاب یزد-۵اسفند ۹۸)

 

 

تحریم رژیم از جانب مردم در انتخابات نمایشی مجلس

رژیم که از یک‌سو در محاصره تحریم‌های اقتصادی از جانب غرب قرار گرفته و از سویی دیگر در انتظار تعیین‌تکلیف خود در نهاد اف.ای.تی.اف بود با پنهان‌کاری اخبار شیوع بیماری کرونا به مدت ۳هفته تمام توان خود را برای بسیج انتخابات و کشاندن مردم به‌پای صندوق‌های رأی صرف کرد؛ اما با این اوصاف صندوق‌های انتخابات با تحریم بی‌سابقه مردم روبه‌رو شد و کسادی نمایش انتخابات به حدی بود که وزارت کشور نیز به آن اعتراف کرد.

هر چند بعد از انتخابات رژیم تلاش کرد حداکثر استفاده سیاسی را از این رقم سازی‌ها به‌عمل بیاورد، اما علنی شدن شیوع بیماری کرونا تمامی برنامه‌های او را تحت تأثیر خود قرارداد. با به اشتراک گذاشته شدن اطلاعات و اخبار کرونا ویروس در شبکه‌های مجازی به‌وسیله مردم، عمق این فاجعه هر روز بیشتر آشکار شد و باعث شد که رژیم چه در عرصه بین‌المللی و چه در عرصه داخلی، حتی در بین عوامل خودش بیش‌از پیش منزوی‌تر شده است.

 

مربع انزوا

نظام آخوندی که با تحریم‌های بی‌سابقه عملاً از سیستم و نظام بانکی و اقتصاد جهانی قطع شده است، با رفتن در لیست سیاه اف.ای.تی.اف، دیوار دومی از انزوا نسبت به تبادلات بانکی و اقتصادی با دنیا به دور خود کشید. فاجعه کرونا و نحوه تنظیم رژیم با آن به‌خاطر سیرک ۲۲بهمن و نمایش انتخابات باعث شد که دنیا رژیم آخوندی را قرنطینه کند و عملاً دیوار سومی از انزوا به دور رژیم کشیده شد. دیوار چهارم هم از آن مردم ایران است که هم در قیامهای آبان و دی و هم مشخصاً تحریم قاطعانه نمایش انتخابات، بین خود و نظام ولایت کشیدند. بنابراین خامنه‌ای و نظامش در چهار دیواری انزوا از داخل و خارج محصورند. بی‌تردید از این دیوارها آنچه مهمتر است دیوار جدایی مردم ایران با نظام آخوندی است که قطعاً بر سر رژیم خراب خواهند شد و تعیین‌تکلیف نهایی را انجام خواهند داد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d926a480-f5fd-4851-8d99-d6e29063ff7f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات