728 x 90

پرواز ۷۵۲ هواپیمای اوکراینی، به‌رغم داشتن مجوز پرواز هدف قرار گرفت

هدف قرار گرفتن هواپیمای اوکراینی تو سط سپاه پاسداران
هدف قرار گرفتن هواپیمای اوکراینی تو سط سپاه پاسداران

سازمان هواپیمایی کشوری رژیم روز شنبه ۲۱ تیرماه، در گزارشی اذعان کرد که پرواز۷۵۲ به‌رغم دریافت مجوز پرواز از مراجع نظامی هدف قرار گرفت و سرنگون شد. گزارش سازمان هواپیمایی کشوری که شامل ۱۷ صفحه می‌شود به روندی که روز سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی که مجوز پرواز دریافت کرده بود اشاره دارد.
در این گزارش آمده است:
- حدود ساعت ۴ بامداد ۱۸دی ۹۸بخش نظامی به بخش غیرنظامی کنترل فضای کشور اطلاع داد که فقط پروازهای دارای مجوز از شبکه پدافند مجاز به برخاستن از باند فرودگاهها هستند.
- پس از هماهنگی‌های متعدد بین «واحد مراقبت پرواز»، «مرکز کنترل فضای کشور» و «مرکز هماهنگی شبکه پدافند»، سرانجام این مجوز در ساعت ۶:۱۰:۲۰ به اطلاع هواپیمای اوکراینی می‌رسد و این هواپیما پرواز می‌کند.
- یکی از سامانه‌های دفاع هوایی تهران، «پس از جابه‌جایی»، به‌دلیل «خطای انسانی» و فراموش کردن اجرای مراحل الزامی بعد از جابه‌جایی، دچار خطایی برابر با ۱۰۷ درجه می‌شود.
- این سامانه در ساعت ۶:۱۳:۵۶ هواپیمای مسافربری را هدفی تشخیص می‌دهد که «در حال نزدیک شدن به سمت سامانه پدافند» است.
کاربر سامانه در ساعت ۶:۱۴:۲۱ مشخصات هدف را «بر روی بستر ارتباطی» به مرکز هماهنگی مربوطه اعلام می‌کند اما اطلاعات ثبت‌شده نشان می‌دهد که پیام سامانه دفاعی با مرکز هماهنگی مبادله نشده است.
- این مسئول ضدهوایی بدون دریافت پاسخ از مرکز هماهنگی، در ساعت ۶:۱۴:۴۱ اولین موشک را شلیک می‌کند و «فیوز رادیویی» آن در ۶:۱۴:۵۹ فعال می‌شود [منفجر می‌شود]
- در این زمان، هواپیما در ارتفاع و موقعیت عادی و در مسیر صحیح پروازی خود قرار داشت.
- از این لحظه دریافت اطلاعات از هواپیما قطع می‌شود
- مسئول ضدهوایی موشک دوم را در ساعت ۶:۱۵:۰۶ به سمت هواپیما شلیک می‌کند.
- پس از آن، پیام «موفقیت‌آمیز نبودن عملکرد موشک» در سامانه نشان داده می‌شود و پس از اندکی، هواپیما از قفل راداری سامانه خارج می‌شود.
- شواهد نشان می‌دهد حدود ساعت ۶:۱۶:۱۱ آتشی در هواپیما شکل گرفته و اندازه آن گسترش می‌یابد.
- هواپیما در ساعت ۶:۱۸:۲۳ در منطقه خلج‌آباد، در نزدیکی شاهدشهر، در یک زمین بازی به زمین برخورد می‌کند و انفجاری رخ می‌دهد و پس از آن نیز در چند مرحله دیگر به زمین برخورد می‌کند
- احتمال داده می‌شود فقط یکی از دو موشک توانایی وارد آوردن آسیب مؤثر به هواپیما را داشته است.

در این گزارش به خطای انسانی که پس از سه روز مخفی‌کاری از سوی سپاه پاسداران بکار گرفته شد، اشاره دارد.
گفتنی است که در گزارش سازمان هواپیمایی کشوری آمده است که ساعت ۴ بامداد آن روز «بخش نظامی به بخش غیرنظامی کنترل فضای کشور» اطلاع داد فقط پروازهایی مجاز به برخاستن از باند فرودگاهها هستند که «از قبل توسط شبکه پدافند شناسایی شده و مجوز پرواز آنها توسط این شبکه صادر شده باشد».
بسیار روشن است که مجوز پرواز هواپیمای اوکراینی پس از هماهنگی با مراجع متعدد، سرانجام در ساعت ۶ و ۱۰دقیقه به این هواپیما ابلاغ می‌شود.
شماری از کارگزاران رژیم پیش از این گفته‌اند مسئول سامانه پدافند تلاش کرد با مسئولان رده‌های بالاتر تماس و مجوز شلیک بگیرد. با این حال در گزارش سازمان هواپیمایی کشوری آمده است: کاربر سامانه ضدهوایی «بر روی بستر ارتباطی، به مرکز هماهنگی مربوطه اعلام نمود» اما «اطلاعات ثبت‌شده نشان می‌دهد که پیام سامانه دفاعی با مرکز هماهنگی مبادله نشده است».
این مسئول ضدهوایی سرانجام بدون دریافت پیامی، در ساعت ۶:۱۴:۴۱ یک موشک به سوی هواپیما شلیک می‌کند و موشک دوم نیز در ساعت ۶:۱۵:۱۱ شلیک می‌شود.
با این حال به‌نوشته سازمان هواپیمایی کشوری، ثانیه‌هایی پس از شلیک موشک دوم پیام «موفقیت‌آمیز نبودن عملکرد موشک» در سامانه نشان داده می‌شود اما کمی بعد، هواپیمای مسافربری «از قفل راداری سامانه خارج می‌شود».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d1203bb6-3052-4421-b9a4-1e988fd4eba8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات