728 x 90

بودجه با غارت بدون تولید

بودجه
بودجه

وضعیت اشتغال، کارآفرینی و بیکاری در ایران یکی از جدی‌ترین مشکلات مردم به‌ویژه جوانان است، نگاهی به وضعیت اشتغال و کارآفرینی در ایران:

تمامی منابع اعلام شدهٔ بودجه ۱۴۰۱ رئیسی جلاد، نفتی است که به‌خاطر تحریم‌های سنگین، روشن نیست به فروش برود یا نه!؟ هم‌چنین بر فروش اوراق بهادار+ افزایش مالیات+ افزایش قیمت‌ها+کاهش نسبی دستمزدها (به نسبت نرخ تورم) و اندکی هم فروش محصولات پتروشیمی و فولاد بنا شده است.

اما در پس این ظاهر، عمده منابع واقعی بودجه ۱۴۰۱ رژیم، از منابعی است که در لایحه بودجه مطلقاً اسمی از آنها برده نشده است. مانند چاپ پول، درآمد از بازار سرمایه، استخراج رمز ارزها و درآمدهای خدماتی از داخل مملکت.

بندهای این بودجه به‌روشنی نشان می‌دهند که رژیم مطلقاً حتی نیم‌نگاهی هم به تولید ندارد؛ نه تولید کشاورزی و تولید دامی و نه تولید صنعتی.

همین وضعیت هم باعث شده که در آمارهای جهانی کارآفرینی، این رژیم در قعر جدول کارآفرینان قرار گیرد.

نگاهی به جدول جهانی کارآفرینی

در گزارش ۲۰۲۰ کنسرسیوم دیده‌بان جهانی کارآفرینی (GEM)، وضعیت ایران به همراه ۴۴کشور دیگر سنجیده شده است. از جمله کشورهایی هم‌چون آلمان، استرالیا، هلند، مصر، کویت، شیلی، کانادا، ایتالیا، عمان، نروژ، هند، آنگولا، و یونان.

در برآوردهای این کنسرسیوم، رتبه ایران در زمینهٔ «ترس از شکست در کارآفرینی» در بین ۴۵کشور، رتبه ۴۱ است!

واقعیتی که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری برای تولید در ایران، پیوسته رو به صفر میل کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a1e0c5c4-f219-4222-a1b9-5a93be4a18cf"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات