728 x 90

هیاهو برای هیچ!

هیاهو برای هیچ!
هیاهو برای هیچ!

نظام ولایت فقیه پس از چند سال گروگان‌گیری و زندانی کردن طعمه‌های باج‌خواهی‌اش، مدعی شد که توانسته است ۶میلیارد دلار درآمد کسب کند. این‌ پول‌ها از راه حراج منابع نفتی مردم تحت ستم ایران، به حسابش ریخته شده بود.

«سید کمال سیدعلی، معاون اسبق ارزی بانک مرکزی، درباره تأثیر آزادسازی ۶میلیارد دلار ارز بلوکه شده کره‌جنوبی گفت: «ما دائما داریم با اخبار کشور را اداره می‌کنیم. البته به‌صورت جزیی وضعیت ارز به یک ثباتی رسیده است، ولی به‌حدی نیاز ارزی کشور بالاست که اگر ۲صفر هم جلوی ۶میلیارد دلار بگذاریم، برای ۳، ۴سال آینده خیلی نیاز داریم که ارز دریافت کنیم. در واقع این‌بار ۶۰ یا ۶۰۰میلیارد دلار نیاز داریم. ۶میلیارد دلار عددی نیست»(خبرآنلاین ۲۱مرداد ۱۴۰۲).

عجیب نیست که کارگزاران خامنه‌ای نتیجه اقدامات گروگان‌گیری‌اش را نازل‌تر از حداقل‌ها می‌دانند:

«تجارت خارجی ما در گذشته در حوزه صادرات و واردات در حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰میلیارد دلار عمل کرده است، بنابراین ۶میلیارد دلار عددی نیست که بخواهد تحولی را در کشور ایجاد کند».

آنها اذعان دارند که با این باجگیری‌ها در نهایت یک کمک جزیی به دولت آخوند رئیسی در بحران قیمت ارز می‌شود و تأثیر مقطعی و بی‌رمق دارد. پربیراه هم نمی‌گویند. در حالی که خروج سالانه سرمایه از کشور دست‌کم به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد، تلاش برای به‌دست آوردن ۶میلیارد دلار از راه گروگان‌گیری آن هم پس از ۷، ۸سال که یک میلیارد آن کسر شده و امکان دسترسی هم به آن ندارند، هیاهو برای هیچ است.

محمدصادق الحسینی، یکی از کارشناسان حکومتی، می‌گوید رژیم آخوندی به اسکناس‌های سبز دلار هم دسترسی نخواهد داشت. او در فضای مجازی درباره اثر توافق ۶میلیارد دلاری نوشته است:

«این ارزها صرفاً برای دارو و غذا قابل استفاده است، ولی ایران امسال باید حدود ۲۰میلیارد دلار هزینه واردات دارو بدهد».

روزنامه حکومتی ستاره صبح ۲۳مرداد ۱۴۰۲ در مطلبی با عنوان «یک میلیارد دلار آب رفت!» نوشت: «نکته قابل تأمل این است که دولت کره جنوبی به‌جای پرداخت جریمه به ایران به‌دلیل نگه‌داشتن سال‌ها پول نزد خود یک میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده را کسر می‌کند و ۶میلیارد دلار به ایران می‌دهد. در این ارتباط عبدالناصر همتی، رئیس‌کل پیشین بانک مرکزی، در توئیتی نوشت به‌دلیل تأخیر ۲ساله در توافق با آمریکا، ایران ۷۲میلیارد دلار درآمد نفتی‌اش را از دست داد. اگر یک میلیارد دلار آب‌رفته پول ایران در کره جنوبی را به این مبلغ اضافه کنیم، خسارت ۷۳میلیارد دلار می‌شود»!

 

۴دهه حرکت به پشت

چرایی این وضعیت وخامت‌بار اقتصاد رژیم آخوندی در یک کلمه، سلطه ارتجاع قهار و غارتگر است.

هر روز میلیاردها تومان پول بی‌پشتوانه چاپ کردن و هر شب میلیون‌ها دلار از کشور خارج کردن، نتیجه‌اش محتاج ۶میلیارد دلار شدن است.

«از ۴۰سال سپری‌شده(پس از انقلاب ۱۳۵۷) ۲۰سال آن را با جنگ در دهه‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۸ و تحمل رژیم تحریم‌های آمریکا که این نیز جنگ به‌حساب می‌آید، دست‌وپنجه نرم کرده است. در هر ۲دهه یاد شده شاهد رشدهای پایین اقتصادی و ناکافی بودن رشد سرمایه‌گذاری در ایران بوده و هستیم»(جهان صنعت ۲۱مرداد ۱۴۰۲).

طبیعی است رژیمی که همه امکانات یک کشور را به‌پای جنگ‌افروزی و صدور تروریسم و ساخت بمب و موشک بگذارد، وضعیت اقتصادی‌اش چگونه خواهد شد.

 

سهم ایران در اقتصاد جهان

گوشه‌ای از کارنامه رژیم آخوندی در گزارش‌ها و بیلان‌های بین ‌لمللی ارائه شده است که بسیار حیرت‌آور است. «ایران در رتبه‌بندی صندوق بین‌المللی پول با ۳۶۸میلیارد دلار در رتبه ۴۲ قرار داشته و ۰.۳۵ درصد از اندازه اقتصاد جهانی را به خود اختصاص داده است»(جهان صنعت ۲۱مرداد ۱۴۰۲).

 

رتبه شرم‌آور نظام ولایت فقیه

این موقعیت خجالت‌آور مورد اذعان کارشناسان حکومتی هم قرار گرفته است. فرشاد مومنی، استاد دانشگاه، می‌گوید:

«ما به‌شدت نیازمندیم در این کشور پرچم توسعه‌خواهی را بلند کنیم و اگر این اقدام نشود، روندهای معطوف به انحطاط و اضمحلال سرعت و شتاب غیرعادی‌تری پیدا خواهد کرد»(اعتماد ۲۲مرداد ۱۴۰۲).

وی در فاجعه‌بار بودن اوضاع اقتصادی، داده‌های سرشماری از ۱۳۶۵ تا ۱۳۹۵ را نشان می‌دهد که در کل این دوره بسیار طولانی، همواره چیزی نزدیک به دوسوم جمعیت در سنین مشارکت ایران، هیچ نقشی در تولید ملی نداشته‌اند. هم‌چنین گزارش سازمان شفافیت بین‌المللی نشان می‌دهد که رتبه پاکدامنی رژیم با سقوط‌های متوالی به‌سمت فاسدترین کشورهای جهان در حرکت است.

از سوی دیگر کمیسیون اقتصادی مجلس آخوندی چندی پیش اعلام کرده بود طی ۲۰سال رشد تولید(صرف‌نظر از کیفیت آن)، ۳۶درصد بوده، اما رشد نقدینگی ۱۰هزار و ۲۵۰درصد شده است. وزارت کار هم در آغاز دولت رئیسی اعلام کرده بود، ۷۴درصد سپرده‌های بلندمدت متعلق به یک درصد سپرده‌گذاران است. این وحشتناک‌ترین نابرابری در این حیطه است.

***

آری، اگر حتی ۲صفر نیز جلوی این ۶میلیارد دلار کذایی هم بگذارند، دیگر اثری نخواهد داشت و نخواهد توانست این رژیم را از سرنگونی نجات دهد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0f5f12ae-e0e9-4940-bd39-1e0dd0f365c8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات