728 x 90

هراسان از تنها ماندن در عرصه سوریه

حمله موشکی آمریکا به سوریه
حمله موشکی آمریکا به سوریه

پس از حمله مشترک ۳کشور غربی به مراکز شیمیایی حکومت خونریز بشار اسد، ابتدا مهره‌ها و رسانه‌های حاکمیت آخوندی شروع کردند به کمرنگ جلوه‌دادن و تمسخر این حمله با عناوینی از قبیل موشک‌بازی و حمله مشقی و غیره...

 اما تنها یک روز فاصله از آن حمله کافی بود که مهره‌ها و رسانه‌های حکومتی وحشت خود را از این حمله و آثار و پیامدهای سیاسی آن آشکار کنند. هراس از این‌که روسیه در برابر آمریکا کوتاه آمده و به این ترتیب رژیم را دم تیغ طرف مقابل قرار داده است.

بنابراین در هراس از این وضعیت، مهره‌ها و رسانه‌های حکومتی، زبان گفتگو و مذاکره برای رسیدن به یک راه‌حل صلح‌آمیز را جایگزین شعارهای پوشالی کرده‌اند.

بعد از حمله کشورهای غربی به تأسیسات شیمیایی بشار اسد، روحانی بلافاصله دست به دامان پوتین شد که «نباید اجازه دهیم آتش تنشی جدید در منطقه شعله‌ور شود».

روحانی در گفتگوی تلفنی با رئيس‌جمهور روسیه خواهان سرعت بخشیدن به اقدامات برای حل بحران سوریه شد و آمادگی رژیم را در این مسیر نیز اعلام کرد و گفت: «جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا همکاریهای خود با روسیه را در چارچوبهای دوجانبه و سه‌جانبه افزایش دهد». (خبرگزاری فارس ۲۶فروردین ۹۷)

ناصر ایمانی یکی از مهره‌های باند روحانی نیز از آنجایی که برای نظام آخوندی هوا را پس می‌بیند و جایی برای عرض‌اندام پوشالی و شعارهای توخالی در زمینه سیاست منطقه‌یی و به‌خصوص در رابطه با بحران سوریه نمی‌بیند، باندهای درونی را فرامی‌خواند که «باید بسیار هوشیار» باشند و «باید دقت کنند تا از سخنان تحریک‌کننده اجتناب کرده و بهانه دست بهانه‌جویان غربی ندهند».

او به نظام آخوندی و باندهای آن هشدار می‌دهد: «شاخ و شانه کشیدن در موضوعات مختلف در برهه کنونی چندان اقدام سنجیده‌‌یی نیست... بهتر آن است که دولت، جریانهای سیاسی و صاحبان رسانه به نوعی از جنجال‌آفرینی ترامپ عبور کنند». (خبرگزاری ایرنا ۲۶فروردین ۹۷)

مهره دیگری به نام مهدی مطهرنیا به حاکمیت شاخ‌شکسته آخوندی در درون و بیرون، توصیه می‌کند «‌سیاست‌های استراتژیک و مسئولیت دینی خود را تعریف کند» و به سمت گفتمان اصلاح در درون و صلح در بیرون قدم بردارد! و دولت روحانی نیز «مسائل و مشکلات خود را با کشورهای منطقه‌یی» با «تنش و تقابل حل نکند» و «از ورود به تنازعات خودداری کند». (خبرگزاری ایرنا ۲۶فروردین ۹۷)

فریدون مجلس دیپلومات سابق نیز به صراحت می‌گوید «هدف اصلی حمله ۳کشور به سوریه دادن پیغام به تهران بود».

وی هشدار می‌دهد که ممکن است روسیه در سوریه زیر پای نظام را خالی کند زیرا «مسکو به هیچ‌وجه حاضر نیست در زمین سوریه خود را به مخاطره بیاندازد. این کشور از امکانات ‌بالقوه زیادی بهره‌مند است. روسیه در حال ورود به نظام اقتصادی بین‌المللی است و حاضر نیست وضعیت خود را برای بقای اسد در سوریه به مخاطره بیاندازد». (روزنامه آرمان ۲۶فروردین ۹۷)

 برآیند روزنامه جهان صنعت وابسته به باند روحانی از «تصمیمات آمریکا، انگلیس وفرانسه» این است که «هدف اصلی این حملات قدرت‌نمایی در مقابل ایران است تا مواضع خود را در سوریه تغییر دهد». (جهان صنعت ۲۶فروردین ۹۷)

ملاحظه می‌شود که حاکمیت آخوندی مصداق بارز این ضرب‌المثل «از اینجا مانده و از آنجا رانده» است یعنی این‌که در جریان حمله ۳کشور به سوریه هم ضربه را خورده است تا جایی که به اذعان رسانه‌هایش پیام اصلی این حمله برای رژیم بوده و هم این‌که دوباره روسیه دست نظام آخوندی را در پوست گردو گذاشته است.

علی خرم یکی دیگر از ديپلوماتهای سابق نیز اذعان می‌کند که روسیه به رژیم نارو زده است زیرا «در چند روز گذشته در کنار شعارهای تبلیغاتی، اخباری خاموش از مذاکره پنهانی آمریکا و روسیه درباره سوریه به‌گوش می‌رسید. درک شرایط روسیه و محدوده توانایی‌ها و قول‌های این کشور برای ایران بیش از همه باید درس‌‌آموز باشد که امنیت ملی خود را بر قول‌های غیرواقعی یا غیرعملی بنا نگذارد».(روزنامه شرق ۲۶فروردین ۹۷)

روزنامه جهان صنعت نیز می‌نویسد: «این مرحله از روابط آمریکا و روسیه نشان‌دهنده فرارسیدن زمان قانع کردن‌ ایران برای تغییر روش بازی از سوی روسیه است. جدایی روسیه از ایران به تضعیف قدرت تهران در سوریه منتج خواهد شد». (جهان صنعت ۲۶فروردین ۹۷)

واقعیت هم این است که تهاجم هوایی به سوریه دارای پیامدهایی فراتر از رژیم بشار اسد و‌ آن‌چنان که رسانه‌ها و مهره‌‌های حکومتی نیز اذعان می‌کنند دارای ابعادی استراتژیک علیه حاکمیت آخوندی است.

بنابراین با وجود این پیآمد استراتژیک برای نظام آخوندی، طبعاً فرصت زیادی برای آن در زمینه تعیین‌تکلیف خود در رابطه با برجام، برنامه موشکی و سیاست منطقه‌‌یی‌اش باقی نمانده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/59a27dfc-bf26-49f3-a07a-d60c915571e4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات