728 x 90

نیویورک تایمز: فشار جمهوریخواهان بر بایدن بر سر سیاستش در قبال ایران

بایدن
بایدن

نیویورک تایمز روز شنبه ۱۴ آبان در گزارشی از بدست گرفتن کنترل مجلس یا سنا توسط جمهوریخواهان در انتخابات میاندوره‌ای هفتة آینده نوشت: جمهوریخواهان در هر دو مجلس بی‌صبرانه منتظر فشار گذاشتن روی دولت بایدن بر سر سیاستش در قبال ایران هستند.

بسیاری از جمهوریخواهان به پرزیدنت بایدن انتقاد کرده‌اند که کار بیشتری برای حمایت از معترضانی که هفته‌هاست علیه رژیم آخوندی تظاهرات کرده‌اند، انجام نداده است.

مارک دوبوویتز، رئیس اجرایی بنیاد دفاع از دمکراسی‌ها، یک اندیشکدهٔ مهاجم خواستار فشار بی‌امان روی دولت ایران گفت، ”جمهوریخواهان مجدداً موضوع ایران را در واشنگتن فعال خواهند کرد“ .

وی گفت: ”جمهوریخواهان لایحه پشت لایحه برای تحریم ارائه خواهند کرد“ .

پیشروی جمهوریخواهان در کنگره در عین‌حال تلاش‌های بایدن برای احیای توافق اتمی ۲۰۱۵ ایران که ترامپ از آن خارج شد را بیش‌از‌پیش پیچیده خواهد کرد.

گفتگوهای بین‌المللی برای احیای توافق هفته‌هاست که متوقف است و مقامات بایدن ابراز تردید کرده‌اند که تهران مجدداً حاضر به واگشت در برنامهٔ اتمیش در ازاء کاهش تحریم‌ها باشد.

اما پیشروی بزرگی توسط جمهوریخواهان در سنای آمریکا می‌تواند امکان تحقق یک بن‌بست‌شکنی ناگهانی را مشکل‌تر سازد. تحت لایحه‌یی که در سال۲۰۱۵ در کنگره تصویب شد، مجلس و سنا می‌توانند علیه تأیید توافق اتمی با تهران رأی دهند و امکان پرزیدنت برای برداشتن تحریم‌ها از روی اقتصاد ایران که کنگره قبلاً اعمال کرده را مسدود کنند.

بازگشت مورد انتظار بنجامین نتانیاهو به‌عنوان نخست‌وزیر اسراییل که روابط نزدیکی با رهبران جمهوریخواه کنگره دارد کار را برای بایدن باز هم سخت‌تر خواهد کرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/bdd2a26f-91ee-4723-8b9b-94576b78beb9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات