728 x 90

نیویورک تایمز: رژیم ایران باید تصمیم بگیرد که آیا آماده اوراق کردن بخش قابل توجهی از تجهیزات اتمی خود هست یا خیر

سایت اتمی رژیم
سایت اتمی رژیم

نیویورک‌تایمز روز سه‌شنبه ۱۲بهمن در گزارشی در مورد مذاکرات اتمی وین نوشت: مقامات دولت بایدن گفتند که آمریکا و متحدان اروپایی آن در آستانهٔ ابقای توافقی هستند که برنامهٔ اتمی ایران را محدود می‌کند& اما هشدار دادند که این به رژیم ایران بستگی دارد تا تصمیم بگیرد که آیا بعد از ماهها مذاکره آمادهٔ اوراق کردن بخش قابل توجهی از تجهیزات تولید اتمی خود در عوض کاهش تحریم‌ها هست یا نه.

 

یک مقام بلندپایه وزارت‌خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی پیرامون مذاکرات هسته‌یی با رژیم ایران که روز دوشنبه ۱۱بهمن برگزار شد گفت: به‌دلیل پیشرفتهای برنامه هسته‌یی رژیم ایران مذاکرات نمی‌تواند سرانجامی نداشته باشد. برای رسیدن به یک توافق ما تنها چند هفته فرصت داریم و به نقطه نهایی نزدیک می‌شویم. نقطه‌ای که با عبور از آن دیگر نمی‌توانیم به توافق برجام بازگردیم زیرا در آن نقطه برجام دیگر ارزش خود را از دست خواهد داد.

مقام ارشد وازرت خارجه گفت: مذاکرات ماه ژانویه، از فشرده‌ترین مذاکراتی بود که تابه‌حال داشته‌ایم. در این مذاکرات پیشرفتهایی حاصل شد که طی آن توانستیم اختلافات خود را به اولویتهای اصلی هر دو طرف محدود کنیم...

مقام وزارت‌خارجه آمریکا افزود: اکنون زمان تصمیم‌گیریهای سیاسی است، به‌خصوص برای رژیم ایران که مشخص کند آیا آماده است تصمیمات لازم برای بازگشت به توافق برجام را اتخاذ کند یا نه. به عبارت دیگر به‌زودی می‌فهمیم آیا با پیروی کامل رژیم ایران از متابعت‌های برجام، به توافقی دست خواهیم یافت یا با واقعیت تشدید بحران و تنشها روبه‌رو می‌شویم. البته بازگشت به توافق برجام برای ما مرجح است. اما می‌دانیم احتمال زیادی وجود دارد که رژیم ایران چنین تصمیمی را اتخاذ نکند. ما نیز برای برخورد با چنین شرایطی آماده‌ایم. این پیامی است که شرکای اروپایی ما و از جمله آقای ماکرون به رئیسی منتقل کرد.

مقام ارشد وزارت‌خارجه آمریکا در مورد احتمال مذاکره مستقیم با رژیم ایران گفت: مذاکرات مستقیم چیزی نیست که ما از رژیم ایران خواسته باشیم و یا برای آن التماس کنیم. اگر به‌زودی به توافقی دست پیدا نکنیم، ما مجبوریم به شیوه دیگری پاسخ دهیم، از جمله با فشارهای بیشتر اقتصادی، دیپلماتیک و انواع دیگر فشارها. البته امیدواریم چنین اتفاقی نیافتد، اما این چیزی است که ما برای آن آماده‌ایم. در اینصورت تمام ابزارهایی را که در اختیار داریم بکار می‌گیریم تا از دستیابی رژیم ایران به سلاح هسته‌ایی جلوگیری کنیم...

مقام ارشد وزارت‌خارجه آمریکا در مورد ضرب‌الاجل تعیین شده برای مذاکرات گفت: تا آنجا که به توانمندی این رژیم برای تولید مواد شکاف‌پذیر لازم به‌منظور ساخت تسلیحات هسته‌یی برمی‌گردد، باید بگویم بازه زمانی تنها چند هفته است و نه چند ماه. ما طبق توافق برجام روی همین زمانبندی متمرکزیم که رژیم ایران از چنین نقطه‌ای که به غنی‌سازی هم ربط دارد عبور نکند.

فعالیت‌های موشکی رژیم ایران اگر چه این موضوع در کانون مذاکرات هسته‌یی فعلی نیست، اما از جمله نگرانی‌های مهم ما و شرکا و متحدان منطقه‌یمان می‌باشد و ابزار مناسب برای کنترل چنین فعالیت‌های را در اختیار داریم. آنچه که فعلاً در کانون مذاکرات هسته‌یی ما با رژیم ایران قرار دارد، موضوع نقطه گریز غنی‌سازی اورانیوم و دسترسی بازرسان آژانس به سایتهاست و این‌که رژیم ایران تنها مجاز است از چه سانتریفوژهایی استفاده کند... بازگشت به توافق برجام معنایش این است که آژانس بین‌المللی قادر خواهد بود اقدامات لازم را انجام دهد تا برآورد واقعی از وضعیت فعالیت‌های هسته‌یی رژیم ایران داشته باشد.

وی افزود: این تصور مشکل است که به توافق برجام باز گردیم در حالی‌که گروگانهای آمریکایی در زندانهای رژیم ایران باشند.

(سایت وزارت‌خارجه آمریکا ۱۱بهمن)

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/47a7d8f2-8689-4d10-997a-16a220207a73"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات