728 x 90

مشاور امور بین‌المللی مؤسسه سلطنتی انگلستان: اروپا باید بین رژیم ایران و آمریکا انتخاب کند

دکتر عبدالله حموده
دکتر عبدالله حموده

اسکای نیوز 23 اردیبهشت97:

بعد از بیرون آمدن دونالد ترامپ از توافق اتمی با رژیم ایران اختلاف میان کشورهای اروپایی و آمریکا بر سر این پرونده گسترده‌تر می‌شود. این اختلافها در ظاهر سیاسی هستند ولی ریشه اقتصادی دارند به‌دلیل میزان معاملاتی که شرکتهای بزرگ اروپایی با رژیم ایران دارند. ولی تمامی آنها تحت‌الشعاع مجازاتهای آمریکا قرار خواهند گرفت.

فرانسه از کشورهای اروپایی خواست تا از سیاست آمریکا پیروی نکنند. فرانسه آمریکا را پلیس اقتصادی جهان توصیف کرد. وزیر دارایی فرانسه گفت اروپا نیازمند مکانیزمی برای دفاع از منافع اقتصادی خود است.

از طرفی انگلستان از آمریکا خواست تا با گفتگو با رژیم ایران دیدگاههای جدیدش را ارزیابی کند.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان خواهان آن شد که توافق اتمی زیرسؤال نرود درعین‌حال گفت می‌بایست توافقی گسترده تراز توافق قبلی تهیه شود. او گفت توافق قبلی نتیجه ۱۲سال کار سیاسی بوده است.

شرکتهای بزرگ اروپایی با نگرانی این وضعیت را دنبال می‌کنند.

شرکت بی‌اس ای، زیمنس، توتال، ایرباس هر کدام با میلیاردها دلار ضرر روبه‌رو هستند.

نگرانی این شرکتها زمانی بیشتر شد که وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد بر روی بخشهای انرژی و خودروسازی و تجاری که با رژیم ایران همکاری می‌کنند مجازات اعمال می‌کند.

دکتر عبدالله حموده مشاور امور بین‌المللی مؤسسه سلطنتی انگلستان به اسکای نیوز گفت

کشورهای اروپایی به‌دنبال منافع اقتصادی خود هستند و احساس می‌کنند که آمریکا در میانه راه به آنها ضربه زده و آنها را تهدید کرده که رابطه‌شان را با رژیم ایران قطع کنند و بعد از شش ماه به آنها مجازات اعمال خواهد کرد.

از طرفی رژیم ایران می‌ترسد کشورهای اروپایی با سیاست چماق و حلوا با او برخورد کنند و او را مجبور به یک توافق گسترده‌تر کنند که شامل موشکهای بالستیکی و سیاست‌های منطقه‌ای و دخالت هایش در کشورهای عرب مانند یمن و حضور در سوریه و عراق هم بشود. این موضوع برای تعیین‌تکلیف شدن نیاز به زمان دارد. در صورتی که کشورهای اروپایی بر منافع اقتصادی‌شان پافشاری کنند می‌بایست به رژیم ایران فشار بیاورند که با خواسته‌های آمریکا موافقت کند تا بتوانند با ان رابطه هایشان را ادامه دهند...

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8c8af77a-9452-49d0-b04e-01d57c112b52"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات