728 x 90

لیست‌گذاری سپاه پاسداران؛ اهمیت و پیامدهای آن

سخن روز
سخن روز

روز دوشنبه ۱۹فروردین ۱۳۹۸سپاه پاسداران توسط وزارت‌خارجه آمریکا در لیست سیاه تروریستی آن کشور طبقه‌بندی شد.

این برای اولین بار است که نهادی از یک حکومت بر سر کار در لیست تروریستی گنجانده می‌شود. امری که تاکنون سابقه نداشته است.

این لیست‌گذاری همزمان است با فاجعه سیلی که نزدیک به ۳۰استان کشور را فراگرفته و رویارویی مردم با حاکمیت و به‌ویژه سپاه پاسداران به اوج جدیدی ارتقا یافته است. سپاه پاسدارانی که در نقش آن در فاجعه‌بار شدن سیل استان گلستان و تشدید ویرانی‌های سیل در لرستان و شیراز و خوزستان تردیدی نیست و به همین دلیل بیش‌از‌پیش مورد نفرت مردم ایران قرار گرفته است.

 

موضع مقاومت ایران

خانم مریم رجوی رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت در اولین موضع‌گیری خود طی یک توئیت کوتاه گفت: «لیست‌گذاری سپاه تروریستی پاسداران، خواسته دیرین و برحق مردم و مقاومت ایران، لازمه امنیت و صلح و ثبات در منطقه و جهان است».

مریم رجوی پیش‌تر گفته بود: «ما خواهان قرار دادن تمامیت سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات آخوندها در لیست تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا و اخراج مزدوران اطلاعات آخوندها و نیروی تروریستی قدس از آمریکا و اروپا هستیم».

 

سابقه سپاه پاسداران

سپاه پاسداران سابقه‌ای ۴۰ساله داشته و برای این رژیم همان نقشی را دارد که گشتاپو برای نازیها داشت.

این نیرو در جریان سرکوب جنبش انقلابی مردم ایران پس از سقوط دیکتاتوری پیشین نقش درجه یک داشت، در جریان جنگ ضدمیهنی ۸ساله و به کشتن دادن نوجوانان و جوانان نیز نقش اصلی داشت و در تمامی ترورهای خارج کشوری مخالفانش نقش درجه اول را داشته است.

در روزهای اخیر و فاجعه ملی سیل نیز همگان دیدند که سپاه پاسداران اولین ارگان حاکمیت آخوندی بود که با زرهی‌ها به خیابان‌ها آمدند تا از شورش مردم معترض جلوگیری کنند.

سپاه پاسداران اضافه بر این نقش‌ها، فرماندهی و مدیریت سایر نهادهای کشوری را نیز به قبضه خود در آورده است.

همچنین عملیات تروریستی سپاه در کشورهای دیگر بر کسی پوشیده نیست

-عملیات تروریستی سال ۱۹۸۳بیروت

-عملیات تروریستی ۱۹۹۴آرژانتین (انفجار آمیا)

-عملیات تروریستی سال ۱۹۹۶عربستان (برج‌های خبر)

-عملیات تروریستی سال ۲۰۰۶عراق

-عملیات موشک‌باران قرارگاههای مجاهدین در عراق به دفعات متعدد همراه با ترورهای بیشمار

-عملیات تروریستی سال ۲۰۱۸کوی سنجق کردستان عراق

-ترور قاسملو، کاظم رجوی، شاپور بختیار، عملیات میکونوس آلمان، ترور محمدحسین نقدی، زهرا رجبی، تلاش برای بمب‌گذاری در گردهمایی بزرگ ایرانیان در پاریس در سال ۱۳۹۷، اقدام به ترور مخالفان در چند کشور اروپایی در سال جاری، اقدام ناکام برای بمب‌گذاری در گردهمایی مجاهدین در آلبانی که به اخراج سفیر آخوندها از آلبانی منجر شد،

و بسیاری عملیات جنایتکارانه دیگر که توسط این نیروی تروریستی انجام شده است.

در سال ۱۳۸۷با تغییری که در اساسنامه و سازمان کار سپاه پاسداران صورت گرفت مأموریت سپاه اساساً سرکوب مردم ایران شد.

همین نیروی سرکوبگر هم‌اکنون در کشورهای منطقه (سوریه و عراق و یمن و لبنان و...) در حالی که لیست‌گذاری شده نیرو دارد. شایان یادآوری است که سپاه فجر سپاسی شیراز که مسبب اصلی کشتار مردم در سیل اخیر شیراز است، هم‌اکنون در پادگان شیخ نجار سوریه یک نیروی دو هزار نفره دارد و یکی از مهمترین نیروهای سرکوب مردم سوریه نیز می‌باشد.

 

سپاه پاسداران عصاره دیکتاتوری ولایت فقیه

دیکتاتوری فاشیستی مذهبی حاکم بر ایران از ابتدا روی دو مؤلفه موجودیت و بقای خود را سوار کرده است؛

سرکوب در داخل

صدور تروریسم به خارج

سپاه پاسداران که پیاده کننده اصلی سیاست‌ها و برنامه‌های رژیم آخوندی است باید بسیار پیش از اینها در لیست تروریستی قرار می‌گرفت، اما به‌علت حمایت استعماری سیاست مماشات این ضرورت تاکنون به تأخیر افتاده بود.

 

پیامدهای لیست‌گذاری شدن سپاه پاسداران

پیامدهای این واقعه را باید در دو عرصه داخلی و خارجی رصد کرد.

این لیست‌گذاری در بعد اجتماعی و داخلی اولین پیآمد را خواهد داشت چرا که با این لیست‌گذاری مردم دشمن اصلی خودشان را در نقطه هدف واقع شدن می‌بینند و این در تغییر روحیه مردم تاثیر دارد

ضمن این‌که این لیست‌گذاری در درون رژیم هم واکنش‌های تند و شتاب‌زده‌ای را به همراه داشت.

علی خرم دیپلمات پیشین رژیم در مقاله‌ای در روزنامه حکومتی همدلی چاپ ۱۷فروردین ۹۸گفت: آمریکایی‌ها فکر می‌کنند با لیست‌گذاری سپاه پاسداران پتانسیل نارضایتی‌های اجتماعی را فارغ از میزان به فعلیت رسیدن آن افزایش خواهند داد بنا بر این فکر می‌کنند که چنین حرکاتی بستر مناسبی برای اعتراضهای جدید اجتماعی خواهد بود.(نقل به مضمون).

البته باید یادآوری کرد که رژیم در سرکوب هم دچار بحران است چرا که نه می‌تواند سرکوب نکند و نه می‌تواند سرکوب کند چرا که به‌قول جهانگیری هر فشاری به جامعه این تهدید را دارد که اتاق گاز را منفجر کند!

از بعد خارجی نیز موضع‌گیری کشورهای گروه ۷بود که اخیراً در پاریس جلسه خود را برگزار کردند و برخلاف قبل، مواضع تندی بر علیه رژیم اتخاذ نمودند به‌نحوی که کیهان خامنه‌ای نوشت اروپا هم برجام را پاره کرد!

آسوشیتدپرس این لیست‌گذاری را ضمن این‌که یک حرکت نادر خواند آن را حرکتی در جهت افزایش فشار به رژیم ایران تلقی کرد که رژیم حاکم بر ایران را بیش‌از‌پیش منزوی خواهد کرد.

 

فعالیتٰ‌های مقاومت ایران برای لیست‌گذاری سپاه پاسداران

در تمامی سال‌های اخیر مقاومت ایران با انتشار اخبار و اطلاعات مستند و انتشار کتابهای متعددی که مورد توجه محافل سیاسی بین‌المللی قرار گرفت به افشای عملیات و سیاست‌های تروریستی سپاه پاسداران پرداخت این فعالیت‌ها در دو سال اخیر شدت بیشتری گرفت.

  • دفتر مقاومت در واشنگتن یک کتاب پس از توافق اتمی (ژانویه ۲۰۱۶یعنی دیماه ۹۵) غرب با رژیم منتشر کرد و نشان داد آن تیمی که طرف مذاکره آژانس بین‌المللی معرفی شد همان تیمی است که برای تولید بمب اتمی تلاش می‌کند و سر آن سرتیپ پاسدار محسن فخری‌زاده است! این کتاب تحت عنوان «کمیته مخفی رژیم آخوندی برای پوشاندن فعالیت‌های اتمی رژیم» منتشر شد و نشان داد رژیم تحت عنوان مذاکره قصد فریب دادن غربی‌ها را دارد.
  • کتاب دیگر در ژوئیه ۲۰۱۶منتشر شد به اسم «رژیم ایران چگونه در سوریه جنگ‌افروزی می‌کند». این کتاب در بردارنده چارت سازماندهی و اسامی و اماکن و پاسداران مستقر در سوریه را منتشر کرد.
  • کتاب بعدی به اسم «۱۴امپراتوری سپاه» به نقش سپاه در اقتصاد ایران می‌پرداخت.
  • کتابی در افشای پادگانهای آموزشی تروریستی سپاه پاسداران که یکی از آنها پادگانی به اسم پادگان موسوم به «پادگان امام علی» در جاده تهران کرج است.
  • کتابی در مورد ساختار موشکهای بالستیک رژیم که در سال ۲۰۱۸منتشر شد و ۴۲مرکز موشکی سپاه افشا شد.
  • کتابی درباره سرکوب سایبری مردم توسط سپاه پاسداران
  • کتابی درباره تشدید ترور و آشوب در منطقه و نقش دیپلمات تروریست‌های رژیم در خارج کشور از جمله عملیاتی که پاسدار اسداله اسدی حین اجرای آن در آلمان دستگیر شد.

 

سابقه بحث لیست‌گذاری

در زمان حاکمیت دولت بوش، یکبار بحث لیست‌گذاری سپاه پاسداران به‌علت عملیات جنایتکارانه‌اش در عراق روی میز آمد اما بوش از لیست‌گذاری سپاه پاسداران خودداری کرد.

در دولت اوباما و سیاستی که دنبال می‌کرد اساساً چنین بحثهایی مطرح نبود.

در دور جدید که نهایتاً به لیست‌گذاری سپاه پاسداران منتهی شد نیز بحثهای زیادی در محافل سیاسی آمریکا و... عنوان می‌شد که لیست‌گذاری یک ارگان رسمی یک کشور کار ساده‌ای نیست و حقیقتاً همچنین کاری با توجه به پشتوانه سیاسی قوی مماشات گران، امری محال به‌نظر می‌رسید و به همین علت هم سالهای سال به تأخیر افتاد.

ضمن این‌که در میان نیروهای ایرانی نیز تنها مقاومت ایران بود که خواهان لیست‌گذاری این نیروی جنایتکار بود و مقاومت ایران تنها نیرویی بود که با تمام قوا پشت تحقق این لیست‌گذاری بود.

 

پیام لیست‌گذاری سپاه پاسداران

مهم‌ترین پیام این لیست‌گذاری این است که دوران گذشته برای رژیم واقعاً تمام شد!

اکنون اصلیٰ‌ترین ارگان حفظ حاکمیت رژیم، به‌عنوان یک ارگان تروریستی طبقه‌بندی شده است!

اکنون همین ارگان اصلی باید تمامی پیامدهای مالی و سیاسی این لیست‌گذاری را تحمل کند امری که ضربه فوق‌العاده سنگینی به رژیم تلقی می‌گردد. تمامی توپ‌هایی هم که رژیم در این یکی دو سه روز اخیر خالی می‌کرد برای جلوگیری از این لیست‌گذاری در آخرین لحظه بود!

و اکنون که این امر واقع شده بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند که این امر اگر پیش از این محقق شده بود بسا که بسیاری خون‌ها در ایران و منطقه و حتی جهان ریخته نمی‌شد. اکنون باید آماده بود که تحولات سرعت دیگری بگیرند. این آن چیزی است که رژیم و متحدانش به‌شدت از آن وحشت داشته و دارند.

 

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a424aa01-fa84-44db-8525-d9648def93ae"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات