728 x 90

قیام و بحران فراگیر در نظام

هم‌زمان با قیام سراسری ایران، بحرانهای درونی و لرزش در ارکان نظام گسترش یافت.

علی گل‌مرادی: «جناب آقای روحانی چه کاری شما انجام دادید که شاه لعنتی و ملعون و بی‌شرف انجام نداد؟ و چه کاری انجام ندادید شما که آن بی‌شرف انجام داد تا ما انقلاب کردیم».(مجلس آخوندی ۴آذر ۹۸)

وقتی شرایط سخت می‌شود گاوهای نظام به هم شاخ می‌زنند. در وحشت، تعارفات معمول کنار می‌رود. حتی رعایت خامنه‌ای که نقش اصلی در شیوه گرانی بنزین داشت نمی‌شود.

جواد حسینی‌کیا: «حضرت آیت‌الله رئیسی یک‌ سؤال اساسی اینک پیش روی شماست و آن این است به‌خاطر خساراتی که در اغتشاشات دیده‌ایم آیا حاضرید برای کسانی که در شیوه گرانی بنزین نقش داشتند تشکیل پرونده دهید و محاکمه کنید؟(مجلس آخوندی ۴آذر ۹۸)

پاسداران خوب فهمیده‌اند که بنزین بهانهٔ آتشی بود که می‌رود تا تمام ارکان نظام را بسوزاند.

پاسدار سلامی: «بنزین فقط بهانه بود او در جستجوی شکست دادن ملت ایران بود دیدید وقتی به صحنه آمد همه جا را آتش می‌زد».(ضدتظاهرات در تهران ۴آذر ۹۸)

رونامه حکومتی ابتکار ۵آذر ۹۸ با اشاره به خشم و نفرت عمومی از تمامیت نظام، ارتش تهیدستان را عامل قیام دانست و نوشت: «تفاوت نمی‌کند؛ اصلاح‌‏طلب و یا اصول‌گرا هر دو در مظان بی‌اعتمادی نزد افکار عمومی هستند».

اعتراضات به گرانی بنزین یکباره بود، اما به‌مثابه ماشه عمل کرد تا نارضایتی‌های انباشته را بروز دهد؛ آن‏ هم نه از سوی جریانها و نخبگان سیاسی، بلکه به‌ویژه از سوی مردم تهیدست.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f74f709f-8d7c-4c33-a9e7-95dddaa35bf3"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات