728 x 90

فیلترینگ تلگرام؟ نه تصمیم نه موعد! فعلاً زمینه‌سازی!

فیلترینگ تلگرم
فیلترینگ تلگرم

داستان پیام‌رسان تلگرام و ماجرای فیلترشدن یا نشدن آن هنوز هم در شمار خبرهای داغ ایران است.

روز پنجشنبه ۲۳فروردین ابوالحسن فیروزآبادی، دبیرشورای عالی فضای مجازی آخوندها، به صحنه آمد و اعلام کرد: «نه تنها هنوز تصمیمی برای فیلتر تلگرام گرفته نشده است، بلکه تاریخی هم برای آن اعلام نشده است».

در خبری که تلویزیون حکومتی پخش کرد، اعلام شد: «دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت بر اساس قانون به حفظ حریم فضای خصوصی افراد در پیام‌رسانهای داخل پایبندیم».

فیروزآبادی گفت: «مصوب کردیم که قوه قضاییه به‌طور شفاف مسایل حریم خصوصی و رویه قضایی در کشور و موانعی که ممکنه در توسعه پیام‌رسانها بوجود بیاد را کاهش بدهد... و سران سه قوه هم مصوباتی داشتند که تأکید شد حفظ حریم خصوصی شهروندان در پیام‌رسانهای داخلی مشمول اصل ۲۵قانون اساسی شد و ما تعهد می‌کنیم با کسانی که بخواهند به حریم خصوصی شهروندان ورود بکنند برخورد خواهد شد».

از سوی دیگر احمد خاتمی با سر دادن آه و ناله از دست فضای مجازی و با بیان این‌که امروزه اخبار کذب علیه نظام در فضاهای مجازی با مدیریت بیگانگان به‌ویژه در کانال‌‌های تلگرامی و اینستاگرام منتشر می‌شود یادآور شد: «مردم ابتدا باید اصل را بر دروغ بودن این مطالب بگذارند و به شایعات و دروغ‌پردازیهای دشمنان توجه نکنند».

حرف‌های خاتمی نشان می‌دهد که فعلاً و تا اطلاع ثانوی، خبری از فیلترینگ تلگرام نخواهد بود مگر این‌که حادثه غیرمترقبه‌‌یی رخ دهد که تا الآن پیش‌بینی نشده.

و در حرکتی دیگر و با جملاتی چندپهلو، برخی رسانه‌های حکومتی شروع به تبلیغ برای پیام‌رسانهای مجاز آخوندی و مدیران آنها کردند. یک سایت فاشیستی به اسم الکوثر نوشت:

«با قوت‌گرفتن خبر فیلترشدن پیام‌رسان تلگرام در ایران، حالا پیام‌رسانهای داخلی با یکدیگر در حال رقابت هستند تا هر کدام امکانات و ویژگی‌های خود را به کاربران فضای مجازی معرفی کنند و میزبان کوچ بزرگ ایرانیان از پیام‌رسان پرمخاطب تلگرام باشند اما آن‌چه این روزها یکی از دغدغه‌های اصلی کاربران ایرانی در این حوزه است، این است که پیام‌رسانها توسط چه اشخاصی و چگونه اداره می‌شوند»؟

قابل ذکر است که: شرکت سازنده پیام‌رسان سروش یعنی شرکت «فن‌آوا» بنا‌ به اطلاعات سایت رسمی این شرکت، خدمات‌دهنده اصلی بانک مهر اقتصاد متعلق به بسیج و  نیروی انتظامی است! و به‌علت همین وابستگی به نهادهای تروریستی و سرکوبگر رژیم، روز ۲۰فروردین مشمول تحریم‌های ضدتروریستی بین‌المللی قرار گرفت و از حضور در اپ استور(سرویس‌دهنده نرم‌افزاری بین‌المللی متعلق به اپل) منع شد!

اما هم‌زمان با این تبلیغات، تمامی مقامات مسؤل آخوندی در یک کنفرانس مشترک حضور به هم رساندند! و با فضاسازی و ایجاد پروپاگاندای منفی پیرامون پول مجازی، تلاش کردند کماکان زمینه را برای فیلترینگ تلگرام محفوظ نگهدارند.

در همین مورد باشگاه فاشیستی خبرنگاران جوان، که از جمله ارگانهای تبلیغی نهادهای سرکوبگر رژیم است در یک کلیپ خبری ضمن بررسی ارز دیجیتال و کشاندن بحث به پول مجازی جدیدی که تلگرام وعده آن را داده، برای چندمین بار طی روزهای اخیر گفت: «پاول دوروف خبر از یک پول تلگرامی داده. وی گفته قصد دارد یک ارز دیجیتالی به پول‌های دیجیتالی جهان اضافه کند».

در همین کلیپ خبری، بلافاصله فیروزآبادی وارد شده و می‌گوید: «بیت‌کوین نسل اول پول‌های تلگرامی است. یک چیزی به اسم اتریوم نسل ۲ هست. و گرام نسل سوم پول دیجیتال است»!

پس از فیروزآبادی یکی دیگر ادامه بحث را به‌عهده گرفته و می‌گوید: «ارزهای زیادی از فناوری مجازی استفاده می‌کنند اما در تلگرام ماجرا جور دیگری است».

این، «جور؟!» دیگر را فیروزآبادی این‌گونه معنی می‌کند: «بازیگر رمز ارز تلگرام فقط خود تلگرام است و کار یک دولت را انجام می‌دهد».

پس از فیروزآبادی، جهرمی رشته سخن را به دست گرفته و اضافه می‌کند: «یکی از کارهای اینها به زیر سؤال بردن نظام بانکی تمام ارزهای فعلی سراسر دنیا است. این کاری که تلگرام شروع کرده فقط بحث ارزی رو درگیر نمی‌کنه فردا می‌تونه مباحث دیگه رو هم درگیر بکنه! اگر در برابر تحولات فضای مجازی ما فعالانه برخورد نکنیم و موضعمان منفعلانه باشه، حاکمیت ما دچار خدشه میشه».

به اینجای بحث که می‌رسد، خبرنگار جوان هم وارد شده و ساده‌دلانه! سؤال می‌کند: «این چه مضراتی برای کاربران ما خواهد داشت»؟

پورابراهیمی رئيس کمیسیون اقتصادی مجلس هم جواب می‌دهد: «پیام‌رسانهایی که هیچ تعهدی برای نظام اقتصادی ما ندارند می‌توانند خساراتی برای ما ایجاد کنند»!

بروجردی هم روی حرف همکار مجلسی‌اش سوار شده و اضافه می‌کند: «یه خسارتی مثل مؤسسات اعتباری داخلی به‌وجود بیاید (یعنی همین مؤسسات مالی سپاه و  بسیج که پول مردم را گرفته و پس نمی‌دهند، ممکن است اتفاق بیافتد! یعنی پول مردم را بگیرند و دیگر پس ندهند یا فیلتر شوند یا هک شوند یا به هر درد و بلای دیگری گرفتار شده و خلاصه پول مردم برگشت‌ناپذیر شود!) و بعد مردم ما گله‌مند شوند که چرا دولت هشدار نداد؟ چرا اصلاً با اینها مقابله نکردند»؟

و به این ترتیب، با مردم اتمام‌حجت! می‌کنند که اگر پولتان نابود شد ما مقصر نیستیم! بروجردی با لحنی این نکته را یادآوری می‌کند که شنونده یاد اشعار نوشته شده بر سردر حمام عمومی قدیم می‌افتد!

گر که داری امانتی موجود

بسپار به من به وقت ورود

ور شود امانتت مفقود

بنده مسؤل آن نخواهم بود!

به هر حال در کنار این ضد تبلیغات بر علیه تلگرام، تبلیغ برای پیام‌رسانهای حکومتی هم البته کماکان ادامه دارد.

اما با همه این زمینه‌چینی‌ها، هنوز آخوندها جرأت دست‌زدن به تلگرام را پیدا نکرده‌اند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/db9e4aa6-5a31-4eab-a707-d8d52a3405bc"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات