728 x 90

فلاکت اقتصادی و نابودی زندگی مردم

اقتصاد فلاکت زده ایران
اقتصاد فلاکت زده ایران

نظام ولایت فقیه مردم ایران را چنان دچار فقر مفرط کرده که کمتر روزی است رسانه‌ها و مهره‌های رژیم نسبت به ویرانی اقتصاد و نابودی زندگی مردم اعتراف نکنند.

آنها ضمن اذعان به خیانت‌های رژیم در زمینه تخریب اقتصاد کشور و غارت منابع متعلق به مردم، به فقر گسترده در میان مردم نیز اعتراف می‌کنند.

احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «تعداد کسانی که زیر خط فقر فرضی هستند ۶۰درصد جمعیت کشور است. مجلس وقتی تصمیم گرفت یارانه بدهد اعلام کرد به ۶۰میلیون نفر تعلق می‌گیرد، یعنی ما می‌پذیریم ۷۲درصد مردم ایران مستحق اعانه هستند. در ۴۰سال گذشته اعتماد مردم به حکومت هیچ‌گاه از این میزان فعلی پایین‌تر نبوده‌» (روزنامه ستاره صبح ۱۸دی ۱۴۰۰).

 

یک کارشناس حکومتی به نام محمدرضا محبوب‌فر در مصاحبه با روزنامه حکومتی اقتصاد پویا روز ۱۸دی گفت: «میزان فقر درصد سال اخیر بی‌سابقه است... پیش‌تر شهاب نادری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ۲۲اسفند سال۱۳۹۶ گفته بود ۸۰درصد جمعیت ایران زیر خط فقر به سرمی‌برند. فقر باعث شده ۶۰میلیون نفر از مردم زیرخط فقر به سرببرند واز این تعداد نیز ۴۰میلیون نفر در فقر مطلق باشند که محتاج نان شب باشند».

به‌گفته یک کارشناس دیگر «۹۰درصد مردم ایران فقر را به شکل‌های مختلف چشیده‌اند» (سایت سرپوش اقتصادی ۱۷دی ۱۴۰۰).

مهدی عسگری عضو مجلس ارتجاع نیز گفت: «میلیون میلیون خانواده دارد می‌رود زیر خط فقر. فقر یعنی ستون فقرات مردم شکسته چرا صدای شکستن این را متوجه نمی‌شویم» (رادیو فرهنگ ۱۹دی ۱۴۰۰).

وضعیت فاجعه‌بار کنونی معیشت مردم به جایی رسیده است که مردم به جای گوشت استخوان گوسفند و مرغ را در آب می‌پزند و به‌عنوان یک وعده غذایی مصرف می‌کنند. مردمی هم که توان خرید استخوان را ندارند به ناگزیر در میان منابع زباله به‌دنبال پس مانده غذایی هستند.

بالارفتن فاجعه‌بار خط فقر در کشور باعث شده که ایران به یکی از فقیرترین کشورها در رتبه بندی‌های جهانی تبدیل شود و در مورد شاخص فلاکت نیز یکی از ده کشوری است که در صدر لیست شاخص فلاکت قرار دارد.

 

این وضعیت اقتصاد کشور و معیشت مردم ناشی از چپاولگری نظام آخوندی و نهادهای وابسته به آن است.

یک نمونه از این چپاولگریها طی سالیان اخیر این بود که میزان قابل توجهی ارز ۴۲۰۰تومانی که برای واردات کالاهای اساسی اختصاص داده شد، یا مابه ازای آن کالا در کشور وارد نشد و به حساب مهره‌های حاکمیت در کشورهای خارجی واریز شد، و یا بخش زیادی از آن صرف خرید اجناسی مانند غذای سگ و گربه، دسته بیل و یا کالاهای لوکس مصرفی شد که تنها مورد استفاده قشر اندک اشرافی وابسته به رژیم است.

علی نیکزاد نایب‌رئیس مجلس ارتجاع گفت: «آنجا که گزارشی که به من دادند من دیدم آنجا نوشته بود با ارز چهار هزار و دویستی حالا بخواهم بگویم غذای سگ و گربه گفتند رفتند دسته بیل وارد کردند» (تلویزیون شبکه پنج ۲۴آذر ۱۴۰۰).

رژیم در عین‌حال که اکثریت بیش از ۹۰درصدی را به زیر خط فقر کشانده، اقلیت محدود وابسته به خود را به اندازه‌ای ثروتمند کرده، که متوسط درآمد این قشر دهها برابر و حتی در موارد بسیاری۱۰۰ برابر درآمد متوسط قشر فقیر است.

 

این چپاولگری به حدی است که به گزارش مؤسسه آمریکایی بروکلین در سال۱۳۹۸ فقط حدود ۴درصد مردم در ایران زندگی فوق‌العاده خوبی دارند (روزنامه ستاره صبح ۲۸ شهریور۱۴۰۰).

شرایط فلاکت‌بار کنونی اقتصاد کشور و معیشت مردم آشغال گردی مردم به‌ویژه زنان و کودکان را به امری عادی تبدیل کرده است.

این در شرایطی است که به‌نوشته روزنامه حکومتی همدلی ۱۴دی ۱۴۰۰ «توجه برخی از روحانیت به مظاهر دنیوی، جذابیت موقعیت‌های دولتی و سیاسی، گرایش نسل جدید روحانیت به زندگی مجلل و حضور در مناصب سیاسی باعث شد تا بخشی از روحانیان به‌قصد کسب فرصت‌های شغلی در نهادها و سازمانهایی در حوزه صنعت، نفت، ورزش، تفریحات و حتی کشتارگاهها به کار مشغول شوند». البته این زندگی‌های مجلل آنها، و سایر عوامل خامنه‌ای به بهای غارت منابع کشور و فلاکت عموم مردم است.

 

واقعیت این است که که بحران اقتصادی کنونی و روند رو به افزایش قیمتها و افزایش نرخ تورم، خط فقر نسبی را هر روز بیشتر می‌کند، طوری که توسط کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی می‌شود خط فقر نسبی تا پایان سال از ۱۵میلیون تومان عبور کند و جمعیت بسیاری دیگر از مردم به زیر خط فقر کشیده شوند.

این حکومت فاسد پس از ۴۳سال وضعیت اقتصاد کشور و معیشت مردم به کشانده است که به‌نوشته سایت حکومتی رکنا ۱۸دی ۱۴۰۰ «ایران در جایگاه اول شاخص فلاکت دنیا قرار گرفته است».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/21922aad-8db5-420e-b499-d4164ef22363"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات