728 x 90

طنین جهانی جنبش زنان ایران

جنبش زنان در ایران
جنبش زنان در ایران

موضوع بالا‌گرفتن سرکوب زنان و راه انداختن دوباره گشتهای سرکوب و ارعاب اصلاً اتفاقی نیست و یکی از دلایل آن، وحشت سران رژیم از نزدیک شدن سالگرد قیام دموکراتیک سال گذشته است. آنها به‌خوبی از انرژی عظیم و تغییر جوی زنان میهن اطلاع دارند و می‌خواهند سرکوب زنان را مقدمه‌ای برای ارعاب و به زنجیر کشیدن کل جامعه ایران قرار دهند.

 

این هم که بیشتر ۱۰هزار کانون پاکباز شورشی - که تصاویرشان از سیمای آزادی پخش شد - از دختران و زنان حماسه‌ساز هستند اصلاً اتفاقی نیست و به‌طور قانونمند، عکس‌العمل تهاجمی و چالش‌گر زنان وطن ماست که بعد از قیام مشروطه، همواره در میادین پیکار ضداستبداد حضور داشته‌اند. اگر روزی فقط این مجاهدین بودند که در سیمای «سرکوب‌شدگان امروز، فاتحان فردا» را می‌دیدند اما جهان به‌ویژه پس از قیام ۱۴۰۱ با جلوداری و جنگ‌آوری زنان در جنگ و گریزهای خیابانی و نقش رهبری آنان، این حقیقت را دریافت و به عمق آن پی برد. یک نمونه کوچک ولی بارز از این درک جهانی شخصیتهای برجسته سیاسی حامی مقاومت ایران بودند که در جلسات مختلف کهکشان امسال، سخن گفتند. برخی نکات آنها در این باره شنیدنی است:

آقای مایک پنس در صحبت‌های خود به همه زنان ایرانی که «بهای هنگفتی» در مبارزه می‌پردازند ادای احترام کرد. آقای گی فرهوشتاد نخست‌وزیر سابق بلژیک از «مقاومت عظیم» و قابل تحسینی صحبت کرد که زنان ایران در برابر انواع سرکوب از خود بارز کرده‌اند. سناتور لیبرمن درباره نقش خانم رجوی و رهبری زنان در جنبش آزادیخواهانه مردم ایران سخنها گفت. آقای استفان هارپر نخست‌وزیر سابق کانادا از ریشه‌های «۴۰ساله مقاومت سازمان‌یافته» زنان یاد کرد. خانم لیز تراس، فداکاری زنان در ایران را «الهام‌بخش» دانست. آقای اوبر ودرین وزیر خارجه پیشین فرانسه یکی از دلایل قبول حضورش در جلسه مقاومت را تحسین شجاعت مردم ایران «به‌ویژه زنان» ذکر کرد... از این نوع سخنان درباره نقش زنان بسیار گفته شد ولی جا دارد که به‌طور خاص از چند سخن و موضع‌گیری پرشگفت یاد شود که هر یک از زاویه‌یی مبارزات زنان ایرانی را در پیوند و ارتباط با مبارزات زنان و انسانیت در کل جهان دانستند.

 

چند موضع‌گیری قابل تامل

  • روزانه اخبار مقاومت مردم اوکراین در خبرگزاریها و رسانه‌های جهان بازتاب دارد و تحسین بسیاری را برانگیخته است، اما این نکته که دختران و زنان در اوکراین از «مبارزات زنان ایرانی» انگیزه می‌گیرند نکته عجیب و قابل تأمل در صحبت‌های خانم آلیونا شکرم، نماینده پارلمان اوکراین بود: «می‌خواهم از دختران و زنن اوکراینی صحبت کنم که عمیقاٌ تحت تاثیر مبارزات زنان ایرانی هستند. شما انگیزه بالایی به ما می‌دهید. به تلاش خودتان ادامه دهید. برای دستیابی به آزادی ما شما را دنبال می‌کنیم».
  • خانم ایرنه ویکتوریا مسایمینو، بنیانگذار و مدیر قانونی بنیاد لمکین برای مقابله با نسل‌کشی، رهبری خانم رجوی را افتخاری برای همه زنان جهان دانست: «چه افتخاری برای زنان جهان که ببینند کسی مثل خانم مریم رجوی در صدر این جنبش حضور دارد».
  • خانم اینگرید بتانکور، کاندیدای پیشین ریاست‌جمهوری کلمبیا، پیکار زنان ایران را پیکاری مربوط به «انسان و انسانیت» دانست: «جنگ و مقاومت زنان ایران فقط برای زنان نیست، بلکه برای شأن انسان و انسانیت است».
  • و در نهایت این خانم دومینیک آتیاس رئیس شورای اداری بنیاد وکلای اروپایی بود که پس از هم‌صدایی با خواهرانش در ایران با شعار «مرگ بر خامنه‌ای و رئیسی و باند تبهکارش»، گفت قرن بیست و یکم متعلق به زنان است و قرن خانم رجوی است قرن نور و روشنایی است. درود بر زنان ایرانی، درود به شورای ملی مقاومت ایران و درود به سازمان مجاهدین خلق ایران».
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7757f97b-f24a-4178-8dd1-2f21b37c3926"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات