728 x 90

طرد و محکومیت رژیم در کنفرانسهای مکه

 سخن روز
سخن روز

دولت عربستان طی روزهای پنجشنبه و جمعه ۹و ۱۰خرداد ۹۸اقدام به برگزاری همزمان ۳اجلاس کشورهای اسلامی، کشورهای عرب و کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس در مکه کرد و هدف آن را هم مقابله با رژیم ایران اعلام کرد.

این البته اتفاقی نادر است که سه اجلاس با هم همزمان می‌شوند. اولین سؤالی که به ذهن هر ناظری خطور می‌کند این است که آیا تعمدی در این تمرکز زمانی و مکانی اجلاس‌ها بود یا نه؟

بی‌تردید این اقدام برنامه‌ریزی شده بود. از این اجلاسها،‌ اجلاس کشورهای اسلامی در برنامه بود و قرار بود اجلاس سالانهٔ آن در پایتخت کشور آفریقایی گامبیا برگزار شود. عربستان توانست موافقت گامبیا را با انتقال محل این کنفرانس به مکه جلب کند و همزمان با آن اقدام به برگزاری اجلاس فوق‌العاده سران کشورهای عضو اتحادیه عرب و نشست اضطراری رهبران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس کرد و صراحتاً اعلام کرد، هدف آن‌ شکل دادن به اتحادی علیه رژیم ایران و دخالت‌هایش در کشورهای منطقه است.

نگاهی به بیانیه‌های پایانی اجلاس کشورهای عرب و اجلاس شورای همکاری کشورهای خلیج‌فارس میران موفقیت شکل‌گیری این اتحاد را در بین کشورهای عربی نشان می‌دهد.

 

فراز‌هایی از بیانیه پایانی کنفرانس شورای همکاری خلیج‌فارس 

اجلاس سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس با صدور بیانیه‌یی که توسط عبدالطیف الزیانی دبیرکل شورای همکاری خلیح فارس قرائت شد جنگ‌افروزی رژیم آخوندی در منطقه و حمایت از شبه‌نظامیان تروریست و تهدیدات علیه آزادی کشتیرانی را محکوم کرد و خواستار مقابله قاطع با رژیم آخوندی شد.

بیانیه پایانی سران کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس حملات رژیم و شبه‌نظامیان وابسته به حکومت آخوندی به تأسیسات نفتی عربستان و کشتی‌های تجاری در آبهای امارات، و همچنین پرتاب ۲۲۵موشک به عربستان از جمله به مکه و حملات با بیش از ۱۵۵هواپیمای بدون سرنشین توسط شبه‌نظامیان وابسته به رژیم را محکوم کرده و بر ضرورت مقابله قاطع در برابر دخالت‌های رژیم در کشورهای منطقه، حمایت این رژیم از گروه‌های تروریستی و تسلیح و آموزش آنها برای برهم زدن ثبات و امنیت منطقه تأکید کرده است.

 

بیانیه شورای همکاری کشورهای خلیج‌فارس به جامعه جهانی فراخوان می‌دهد تا با اتخاذ اقدامات قاطع علیه رژیم ایران، از دستیابی رژیم به سلاح اتمی جلوگیری کرده و محدودیتهای بیشتری بر برنامه موشکهای بالستیکی آن وضع کند.

این بیانیه یکبار دیگر بر شراکت استراتژیک میان شورای همکاری خلیج‌فارس و ایالات متحده آمریکا و قرارداد دوجانبه بین کشورهای این شورا و آمریکا برای تأمین امنیت و ثبات منطقه تأکید کرده،از استراتژی جدید آمریکا برای مقابله با پروژه اتمی و برنامه موشکهای بالستیکی و فعالیت‌های تجاوزکارانه حزب‌الله و سپاه پاسداران و شبه‌نظامیان حوثی و سایر سازمانهای تروریستی حمایت کرده است.

این بیانیه تهدیدات آزادی کشتیرانی و صادرات نفت از سوی رژیم ایران را نیز محکوم کرده است.

 

فراز‌هایی از بیانیه پایانی اجلاس سران کشورهای عربی

در کنفرانس فوق‌العاده سران عرب که شامگاه پنجشنبه ۳۰مه، نهم خرداد ماه به ریاست ملک سلمان در مکه برگزار شد، سران کشورهای عربی از جمله رئیس‌جمهور تونس قاید السبسی که تاکنون ریاست اتحادیه عرب را برعهده داشت، رئیس‌جمهور مصر عبدالفتاح السیسی، پادشاه اردن ملک عبدالله، رئیس دولت فلسطین محمود عباس، نخست‌وزیر لبنان سعد حریری و دبیرکل اتحادیه عرب احمد ابوالغیط شرکت داشتند.

در بیانیه رهبران کشورهای عربی اقدامات شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت رژیم ایران در حمله با پهپادها به دو ایستگاه پمپاز نفت در داخل خاک عربستان و اقدامات خرابکارانه علیه کشتی‌های تجاری در آبهای منطقه‌ای کشور امارات متحده عربی محکوم و تأکید شده است که رفتار رژیم ایران امنیت و ثبات در این منطقه را به‌صورت مستقیم و خطرناکی تهدید می‌کند.

بیانیه اجلاس فوق‌العاده سران کشورهای عربی، ضمن تأکید بر همبستگی کشورهای عربی به‌منظور مقابله با دخالت‌های مستقیم و یا غیرمستقیم رژیم ایران در امور داخلی این کشورها که با هدف ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی انجام می‌شود، ادامه شلیک موشکهای بالستیک ساخت رژیم ایران به عربستان سعودی از خاک یمن توسط شبه‌نظامیان حوثی وابسته به رژیم ایران را محکوم کرده و آنرا تهدیدی علیه امنیت کشورهای عربی قلمداد کرده است

بیانیه همچنین ادامه حمایتهای رژیم از شبه‌نظامیان حوثی علیه دولت قانونی یمن، دخالت‌های مستمر رژیم ایران در امور داخلی بحرین و کمک به تروریسم و آموزش تروریستها و قاچاق سلاح و مواد انفجاری و دامن زدن به فرقه‌گرایی برای ایجاد ناامنی و بی‌نظمی و بی‌ثباتی در این کشورها را محکوم کرده است.

بیانیه اجلاس فوق‌العاده سران کشورهای عربی بر جلوگیری از پخش برنامه کانالهای تلویزیونی که توسط رژیم ایران تأمین مالی می‌شوند بر روی ماهواره‌های عربی تأکید کرده و خواستار افزایش تلاشهای دیپلماتیک کشورهای عربی برای مقابله با اقدامات بی‌ثبات کننده رژیم ایران در منطقه و مقابله با تلاشهای رژیم ایران برای تهدید امنیت انرژی و آزادی آن و سلامت تأسیسات دریایی در خلیج‌فارس شده است.

بیانیه پایانی اجلاس سران کشورهای عربی همچنین دخالت‌های رژیم ایران در بحران سوریه و پیآمدهای خطرناک این دخالت‌ها بر آینده این کشور را محکوم کرده است.

 

انزوای رژیم در کنفرانس‌ها 

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در اجلاس‌های برگزار شده به چشم می‌خورد همراهی تمامی کشورها در محکوم‌ کردن حرکات تروریستی رژیم حاکم بر ایران بود که حداقل در جریان سخنرانی‌های رسمی هیچ موردی مبنی بر حمایت از رژیم حاکم بر ایران دیده نشد.

گزارشهای منتشر شده نیز حکایت از آن دارد که به جز یک مورد که رئیس‌جمهور اسمی عراق از امضای بیانیه نهایی خودداری کرده اما همین شخص در جلسات اجلاس‌ها البته مواضع دیگری را در همراهی با کشورهای عربی و اسلامی و برضد رژیم حاکم بر ایران بازتاب داده بود که این دوگانگی نیز امر روشنی است و نیاز به توضیح ندارد کما این‌که وزن جدی‌ای هم در برابر اجماع جهانی کشورهای مسلمان و عربی ندارد.

به هر حال تمام سخنرانها علیه رژیم و دخالت‌هایش در کشورهای منطقه سخنرانی و موضع‌گیری کردند و اساساً تعادل‌قوای موجود هم تعادل قوایی نیست که کسی و دولتی بخواهد یا بتواند موضع جانبدارانه‌یی به نفع رژیم ابراز کند. تحلیلگران هم این دو اجلاس را که پایان یافته موفقیت و پیروزی برای دولت عربستان و شکستی برا رژیم تلقی می‌کنند.

با این همه مروری بر جملاتی از سخنرانیها در گزارش سایت مجاهد از این اجلاس مفید است

 

واکنش خامنه‌ای و رژیمش 

بخشی از واکنش رژیم، در واقع تبلیغات پر دود و دم در مورد نمایش رنگ‌باختهٔ به‌اصطلاح روز قدس بود، که در روزهای گذشته هم خامنه‌ای و هم روحانی دربارهٔ آن صحبت کردند و رژیم هم تلاش کرد که آن را با جدیت بیشتری از هر سال برگزار کند و در روزهای اخیر و به‌خصوص روز جمعه ۱۰خرداد ۹۸، صدا و سیمای آخوندی در خدمت تبلیغات و بازارگرمی برای این نمایش بود.

از این تبلیغات که هیچ محلی از اعراب ندارد که بگذریم، سوز و گدازهای رژیم از این تحقیر و طرد و محکومیت تماشایی است.

همان طورکه همگان می‌دانند رژیم مدتهاست که به‌رغم موشک‌پرانی به عربستان، به مجیزگویی و منت‌کشی از این کشور و همچنین امارات برای برقراری و بهبود روابط فیمابین مشغول است که البته همواره هم جز رد و تحقیر و این جواب که اگر راست می‌گویی از دخالت‌ها و جنگ‌افروزیها دست بردار مواجه شده است.

این بار هم عربستان از دعوت رسمی رژیم به کنفرانس اسلامی خودداری کرد و رژیم تنها با دعوت‌نامهٔ دبیرخانهٔ کنفرانس اسلامی نماینده خود را در سطح مدیر کل وزارت‌خارجه به کنفرانس فرستاد.

 

اکنون شاید تنها پرسشی که باقی‌ می‌ماند این است که: چرا در چنین شرایطی که رژیم این‌گونه تحت فشارهمه‌جانبه و انزوای جهانی و منطقه‌یی قرار دارد، باز هم خامنه‌ای در سخنرانی روز چهارشنبه ۸خرداد خود، باز هم در قسمتی از اظهاراتش با زبان تهدید حرف زد و از ابزار فشاری که در اختیار دارد صحبت کرد؟

پاسخ البته روشن است: این تناقض دقیقاً از وضعیت متناقض رژیم در بن‌بست سیاست خارجی‌اش ناشی می‌شود که از یک طرف بنا با ماهیت خود نمی‌تواند از صدور تروریسم و دخالت در کشورهای دیگر دست بردارد، ولی از طرف دیگر این‌گونه اقدامات با افول سیاست مماشات، بهای سنگینی برایش دارد.

از این رو خامنه‌ای در سخنرانی روز چهارشنبه خود در رد مذاکره و این‌که مذاکره مطلقاً ممنوع است، گفت: «راهبرد آمریکا مذاکره نیست؛ راهبرد او فشار است، و مذاکره یک ذیلی است در مقابل فشار. راه مقابله با این ترفند هم جز یک چیز بیشتر نیست و آن، این‌که طرف مقابل هم اگر ابزار فشاری در اختیار دارد، از آن ابزار فشار استفاده کند؛ راه فقط این است».

روشن است که منظور از مقابله، موشک‌پرانی و حملات پهپادی است که در روزهای گذشته عملی شد و اکنون نیز پرداخت بهای سنگین سیاسی آن در سه اجلاس مکه نقد شد!

بنابراین حرفهای خامنه‌ای هیچ معنای دیگری جز خودزنی ندارد. خودزنی هم یک علت بیشتر ندارد. نهایت استیصال و نهایت ضعف و بیچارگی:

از یک طرف با منت کشی درخواست مذاکره با عربستان و امارات می‌کند و برای مذاکره با آمریکا هم ظریف و سایر مهره‌هایش را به کشورهای منطقه و دنیا می‌فرستد که بیایند میانجیگری کنند،

اما از طرف دیگر اقدام به موشک‌پرانی و تهدیدات تروریستی می‌کند تا نیروهای در حال ریزش خودش را حفظ کند.

برآیند این سیاست متناقض و تکراری تشدید بیش‌ از‌ پیش ضعف و درماندگی و تشدید انزوا و محکومیت منطقه‌یی و بین‌المللی است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/dec52497-90b4-4580-8417-20e9a2745b66"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات