728 x 90

رئیس انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک ایران: دولتمردان ثمره تولیدکنندگان کاشی و سرامیک را درو کنند

کارخانه کاشی و سرامیک
کارخانه کاشی و سرامیک

رئیس انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک ایران، سیاست‌های ابلاغی و اجرایی دولت آخوند روحانی را بر عکس شعر و شعارهای تبلیغاتی او مبنی بر «حمایت از تولید» دانست و از مشقت فراوان برای تهیه ارز از بازار برای خرید مواد اولیه گلایه کرد تا به‌گفته او «در نهایت دولتمردان ثمره تولیدکنندگان کاشی و سرامیک را درو کنند.»

 

محمد روشنفکر روز دوشنبه ۷آبان گفت: هر زمانی که دولت شعار «حمایت از تولید» سر می‌دهد درست سیاست‌های عکس آن را ابلاغ و اجرا می‌کند. از ابتدای سال که ما در جریان «بسته ارزی دولت» قرار گرفتیم، با مشقت زیاد از بازار برای خرید مواد اولیه ارز تهیه کردیم.

وی افزود: ما به‌عنوان تولیدکننده مانند نیازمندان در بازار می‌گشتیم تا نیازهای حیاتی خود را تهیه کنیم. هر آن چیزی را که کاشته بودیم توسط دولتمردان درو شد. دلار و یورو را با قیمت ۱۶هزار تا ۲۰هزار تومان خریدیم. در حالی که معاون رئیس‌جمهوری گفته بود که قیمت دلار باید زیر ۷هزار تومان باشد. دولت شعار حمایت از صادرات می‌دهد اما ما با دنیا روابط بانکی نداریم که پول فروش محصولمان را از کانال‌های شناخته شده از خریداران دریافت کنیم. همین حالا اگر کشورهای فروشنده مواد اولیه بخواهند به ما مواد اولیه بدهند به‌خاطر همین مشکلات (تحریم‌ها و...) من تولیدکننده نمی‌توانم آن را وارد کشور کنم.

 

روشنفکر اضافه کرد: ارزش ریال در مقابل ارزهای دیگر پیوسته در حال کاهش است پس صادراتی که درآمد آن ریالی است فایده‌ای ندارد و لذا قطعاً باید به سمت صادرات به کشورهایی برویم که ارزآوری دارند، که متأسفأنه به سبب سیاست‌های کلان آن بازارها هم در اختیار هند، پاکستان و اندونزی قرار گرفته است.

 

بعضی به عمد دارند شرایطی را فراهم می‌کنند تا تولیدکنندگان و کارگران به خاک سیاه بنشینند

رئیس انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک گفت: دولتمردان… سیاست‌هایی را اعمال می‌کنند که به ورشکستگی صنعت کاشی و سرامیک و بیکاری نیروی کار می‌انجامد.

وی درباره وضعیت صادرات کاشی و سرامیک افزود: از حدود یک ماه و نیم اخیر صنایع کاشی و سرامیک نتوانستند حتی یک متر از تولیدات خود را صادر کنند؛ این در شرایطی است که یک عده دلال در بازار در حال تهیه کاشی با کیفیت ایرانی هستند تا از طریق مرزها به‌صورت غیررسمی صادر کنند و پولی که باید به جیب کارگران و تولیدکنندگان ما برود را به جیب خود می‌فرستند.

 

کارخانه‌هایی هم که فعال هستند با ۲۰تا ۳۰درصد ظرفیت کار می‌کنند

رئیس انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک در پی تعطیلی ۱۸کارخانه پس از ارائه بسته ارزی گفت: کارخانه‌هایی هم که فعال هستند با ۲۰تا ۳۰درصد ظرفیت کار می‌کنند قرار است خسارات کارخانجات را چه کسی پرداخت کند؟ اصلاً ما تولیدکنندگان به کنار جواب کارگرانی را که بیکار شده‌اند و نان شب ندارند را چگونه می‌خواهید بدهید؟ همه این در حالی است که اگر دست از سر تولید بردارند و از شعار دادن و خلاف آن عمل کردن کوتاه بیایند اوضاع ما به سامان می‌شود. ما که از اول هیچ اتکایی به دولت نداشتیم، اوضاع‌مان بهتر از حالا بود. در هیچ دوره‌ای در ۴۰سال اخیر اوضاع تولید به بدی امروز نبود. چه کردید که این‌گونه شد؟ دقت کنید که من کسی بودم که همواره خوشبین بودم!

 

کجا دولت توانسته در یک ماه ۴بخشنامه صادر کند که ثابت بمانند

روشنفکردر ادامه افزود: در صنعت کاشی و سرامیک چیزی به اسم تولید وجود ندارد؛ چرا که این را نمی‌خواهند. همین حالا بخشنامه‌های دولت را نگاه کنید. کجا دولت توانسته در یک ماه ۴بخشنامه صادر کند که ثابت بمانند، اجرایی شوند و همدیگر را نقض نکنند؟ حالا هم که با ریزش نیروی انسانی وضعیت قرمز شده است. با این وضع شاهد سقوط سرمایه‌های اجتماعی خواهیم بود که آثار اجتماعی دارد.

وی درباره افزایش قیمت ارز گفت: با گران شدن ارز بیش از ۸۰درصد قیمت تمام شده محصول ما افزایش یافته است؛ آن هم در صنعتی که رقابتی است. یعنی میزان تولید آن بیش از میزان مصرفش هست. پس سرریز تولید داریم؛ آن هم زمانی که قیمت مواد اولیه ۳۰۰تا ۵۰۰درصد افزایش داشته است. خب من تولیدکننده چگونه می‌توانم تولیدم را افزایش دهم؟ چگونه گردش نقدینگی خود را افزایش دهم؟ حتی اگر بانک مرکزی هم در اختیار من تولیدکننده باشد، نمی‌توانم این صنعت را مدیریت کنم!

 

معنی حمایت از تولید این بود که تعرفه مواد اولیه تا ۵برابر افزایش یابد؟

روشنفکر عنوان کرد: معنی حمایت از تولید این بود که تعرفه مواد اولیه تا ۵برابر افزایش یابد؟ این چه حمایتی است؟ این در شرایطی است که قرار بود اوضاع خوب شود نه این‌که ما را به فلاکت بنشانند. من این حرف‌ها را از زبان ۱۲۰تولیدکننده کشور می‌گویم؛ چرا که به اعتقاد من؛ این وضعیت نمی‌تواند دوام داشته باشد. کارخانه‌یی که یک بار تولید در آن متوقف شود دیگر نمی‌تواند سرپا بایستد. کارخانه کاشی و سرامیک خزر، شاهدی است بر این مدعا.

 

رئیس انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک در پایان گفت: دل ما برای کارگرانی می‌سوزد که به‌خاطر تعطیلی خانه‌نشنین شده‌اند و حالا شرمنده همسر و بچه‌هایشان شده‌اند. آمارها نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۵تولیدات کارخانه‌های کاشی و سرامیک در ایران کاهش یافته و این روند کاهشی در سال ۹۵نیز ادامه داشته است. تمرکز بیش از حد بر بازارهای هدف همسایه، مشکلات انتقال ارز حاصل از صادرات به کشور، ضعف ناوگان حمل‌ و نقل ریلی و جاده‌یی متناسب با حجم صادرات کاشی و سرامیک از استانها به خارج از کشور، توسعه صنعت بدون در نظر داشتن میزان تقاضای داخلی و پتانسیل‌های صادراتی بازارهای هدف، تعدد کارخانه‌ها، رکود شدید در بازار ساخت و ساز و دپوی تولیدات، پایین بودن قیمت فروش محصولات نسبت به بهای تمام شده آنها، تعدیل نیرو و تعطیلی واحدهای تولیدی از جمله مشکلاتی است که که گریبان‌گیر صنعت کاشی و سرامیک ایران شده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/67acfe25-19a5-4fe2-bfa6-dcd31bfb0f81"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات