728 x 90

دغدغهٔ اصلی نظام چیزی جز قیام و سرنگونی نیست - مروری بر رسانه‌ها

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

تیتر مشترک روزنامه‌های حکومتی در روز یکشنبه پنجم اردیبهشت، هشدار در مورد کرونای هندی و این‌که دو هفتهٔ سخت در پیش است. خبرهای مربوط به ادامه مذاکرات غیرمستقیم رژیم با آمریکا، و ابراز نگرانی روزنامه‌های باندهای دلواپس، از جمله عام‌ترین مطالب روزنامه‌ها هستند.

هر چقدر روزنامه‌های هم‌سو با روحانی از پیشرفت مذاکرات اظهار خوشنودی کرده‌اند در روزنامه‌های باند خامنه‌ای خبرهای مربوط به مذاکره با آمریکا، انعکاسی جز ابراز نگرانی از لغو نشدن اساسی‌ترین تحریم‌ها و تسلیم و عقب‌نشینی تیم مذاکره‌کننده رژیم دیده نمی‌شود.

روزنامه‌های کیهان، جوان، رسالت و سیاست روز پیشاپیش در مورد تسلیم و سازش برای باند رقیب خط و نشان کشیده و بعضاً خواستار خروج از مذاکره شده‌اند.

جنگ باندهای حاکم بر سر کرسی ریاست‌جمهوری از یک‌سو و بازار گرمی برای نمایش انتخابات رژیم از سوی دیگر موضوع مشترک روزنامه‌های امروز است، اما جالب این جاست که در روزنامه‌های هر دو باند حاکم به نمایشی بودن بساط انتخابات ریاست‌جمهوری در نظام آخوندی اعتراف شده و این‌که مردم اعتنایی به این نمایش‌ها ندارند.

برخی تیترها خیلی گویا هستند مثلا جهان صنعت با تیتر «یخ در تنور انتخابات» به این واقعیت اعتراف کرده است. روزنامه رسالت هم‌سو با باند خامنه‌ای هم جنگ گرگها بر سر کرسی ریاست‌جمهوری را به طنز «عطش شیفتگان خدمت» نامیده و از کسادی بازار نمایش انتخابات ابراز نگرانی کرده. روزنامهٔ آرمان هم با اشاره به بازارگرمی‌های برخی از مدعیان کرسی ریاست‌جمهوری نوشته: «وقت «انتخابات» یاد «حجاب اختیاری» افتادید؟».

اما دغدغهٔ اصلی نظام چیزی جز قیام و سرنگونی نیست. که با تعابیر مختلف در روزنامه‌های حکومتی دیده می‌شود.

نظام در برابر دیوار خشم

«حکومت، جامعه و کنترل امر خشونت» عنوان سرمقاله همدلی است که یادآوری کرده «دیوار خشم از گذشته آجر به آجر در حال چیده شدن است» در ادامه به مال غارت‌شدگان بورس اشاره کرده و نوشته است بی‌عملی متولیان «آتش خشم آنها را اضافه می‌کند». این روزنامه در ادامه نوشته است: «حوادث آبان ۹۸ و هواپیمای اوکراینی خودش مصداق خشونت بود که سبب ساز پمپاژ خشم و عصبانیت در جامعه شد، اما صحبت‌هایی که بعد از این حوادث گفته و شنیده شد یک بار دیگر خشم را به جامعه تزریق کرد، عدم رسیدگی به موقع به پرونده و نبود اطلاعات دقیق از مقصران اصلی حوادث گامی دیگر در باز تولید خشم شد و اگر از صدور حکم نهایی در خصوص این پرونده‌ها مردم قانع نشــوند گویی مجدد همه خشن‌تر می‌شوند».

«سکوت در برابر افشاگریهای سیاسی» عنوان مطلب روزنامهٔ آرمان است که با اشاره به حرف احمدی‌نژاد که گفته یک عده جزیره خریده‌اند که اگر قیام شد به آنجا بگریزند نوشته است: «اگر اظهارات افرادی مثل احمدی‌نژاد، توکلی و دیگران صحت دارد، چرا برخورد مناسب انجام نمی‌شود؟ این جزیره‌ها کجاست؟ چه کسانی خریده‌اند؟».

این روزنامه در ادامه نسبت به فضای انفجاری جامعه هشدار داده «فضای ناشی از بیان این اتهامات تتمه آستانه مقاومت مردم را به حدی تضعیف کرده که دیگر مردم به کسی اعتمادی ندارند». در ادامه این مقاله به نظام گوشزد کرده «فراموش نکنیم که ریشهٔ بسیاری از اعتراضات مردم» همین غارتگری سران حکومتی است.

انسداد سیاسی، بن‌بست اقتصادی

اغلب روزنامه‌های حکومتی که به موضوعات اقتصادی – اجتماعی پرداخته‌اند، به جنبه‌های بحرانی مسائل که می‌تواند برای نظام مسأله ساز شود توجه کرده‌اند. برای نمونه آفتاب یزد با اشاره به محله گردانی جوانان دستگیر شده در چهارشنبه‌سوری در شهر مشهد نوشته است: «مردمی که شاهدند برخی مفسدین اقتصادی متخصص و پرورش یافته در بستر ضعفهای نظام اداری، اقتصادی و حتی قضایی کشور، بیت‌المال را چپاول می‌کنند و با چمدانی از میلیاردها دلار به خارج از کشور فرار می‌کنند و برخی نیز هنوز باعدم افشای تخلفات مالی، راست راست با خیال آسوده در شهر پرسه می‌زنند، از شهرگردانی چند جوان آن هم به اتهام هنجارشکنی در چهارشنبه‌سوری چه عبرتی خواهند گرفت؟!». این روزنامه هشدار داده این اقدام رژیم بیشتر اسباب همدلی و همدردی مردم با جوانان است. فرهیختگان هم هشدار داده که «سیل ۴ میلیونی بیکاران در راه است».

«‌انسداد سیاسی، بن‌بست اقتصادی و روزمرگی» عنوان مطلبی در جهان صنعت است که با اشاره به ناتوانی روحانی در مذاکرات از یک‌سو و مشکل اقتصادی در داخل از سوی دیگر نوشته است: «نتیجه و برآیند این وضعیت روزمره شدن تصمیم‌های اقتصادی و نیز فرو رفتن بیشتر کشور در چنبره تنگناها و انباشت و انبوه شدن گرفتاریهاست. این وضعیت می‌تواند به بن‌بست کامل برسد و دولت بعدی از هر جنس سیاسی هم راهی برای نفس کشیدن اقتصاد نمی‌یابد».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/bd5e9843-3489-4bdc-af56-a3285b55e4f9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات