728 x 90

داروی قاچاق و تقلبی مافیای دارو، رونق بازار

قاچاق دارو
قاچاق دارو

به‌رغم ادعای دولت روحانی در زمینه تأمین نیازهای اساسی مردم در سخنرانی‌اش در بیت خامنه‌ای و سرقبر خمینی به‌مناسبت هفته دولت، مردم در زمینه تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز خود با کمبود و گرانی شدید این کالاها مواجه هستند.

یکی از این موارد، گرانی و نایابی دارو است که روزبه‌روز مردم و به‌خصوص بیماران را در تنگنا گذاشته است.

نایابی دارو در دارو‌خانه‌ها و مراکز رسمی و گرانی آن در شرایطی است که دارو در بازار سیاه به‌وفور پیدا می‌شود.

یکی از این بازارها خیابان ناصر خسرو در تهران است، در تمامی نقاط ناصر خسرو صدای داروفروشانی به‌گوش می‌رسد که دارو به مشتریان عرضه می‌کنند و بیماران نیز در‌به‌در دنبال تهیه دارو هستند.

دلالان و دارو‌فروشان این منطقه دارو را به هر قیمتی که خود می‌خواهند می‌فروشند و خریداران نیز ناگزیر هستند که به خواست آنها تمکین کرده و با قیمتی که آنها تعیین می‌کنند دارو را می‌خرند.

در زمینه رونق بازار خرید و فروش دارو در خیابان ناصر‌خسرو خبرگزاری ایسنا ۱۵شهریور ۹۸ می‌نویسد: «اگر چه مسئولان وزارت بهداشت بارها اعلام کرده‌اند کمبود دارویی در کشور وجود ندارد اما بازار داغ دلالان دارو بیانگر چیز دیگری است و این روز‌ها کار داروفروشان غیرقانونی به‌دلیل تغییرات نرخ ارز و تأثیرات آن بر واردات دارو، بیش از همیشه رونق گرفته و دلالآن این کالای اساسی را به پاتوق همیشگی‌شان، یعنی خیابان ناصرخسرو کشانده است. انواع قرص‌ها، داروها و آمپول‌هایی را که حتی در داروخانه‌های تخصصی نیز نایاب شده، به‌ دستتان می‌رسانند. کار به جایی رسیده که مسئولان وزارت بهداشت از نهادهای امنیتی و قضایی خواسته‌اند به موضوع رسیدگی کنند. در شبانه‌روز گذشته نیز حداقل در دو بخش خبری صدا‌و‌سیما به این ماجرا پرداخته شده است».

در میان داروهای این فروشندگان غیرمجاز انواع و اقسام داروی نایاب، کمیاب، دست‌ساز و حتی تقلبی وجود دارد که به بیماران عرضه می‌شود.

در میان داروهای عرضه شده بسیاری از داروهای غیراستاندارد، تاریخ مصرف گذشته و حتی تقلبی وجود دارد، اما فروشندگان هنگام عرضه به مشتریان داروها را درجعبه‌های اصل قرار داده و مشتری هم آن‌را می‌خرد و مصرف می‌کند.

به‌گفته محمدحسین قربانی، نماینده مجلس ارتجاع، ۹۰درصد داروها که در ناصرخسرو فروخته می‌شوند تقلبی بوده و در اغلب موارد تاریخ مصرف این داروها دست‌کاری شده و لیبل‌ برند بر روی آنها نصب می‌شود.(خبرگزاری فارس ۱۵شهریور۹۸)

آشفته‌بازار در عرضه دارو در کشور در شرایطی است که وزارت بهداشت رژیم هیچگونه مسئولیتی در این رابطه را نمی‌پذیرد.

غلامحسین مهرعلیان، مدیرکل داروی سازمان غذا‌ و‌ دارو وزارت بهداشت، «وظیفه رصد بازار سیاه دارو» را «برعهده» این سازمان نمی‌داند.

این در شرایطی است که واردات یک میلیارد دلار لوازم برقی به‌جای استنت برای بیماران قلبی توسط این نهاد حکومتی انجام گرفت که با وجود چنین فسادی در این وزارتخانه طبیعی است که مبارزه با قاچاق دارو و عرضه داروهای تقلبی و غیراستاندارد در بازار به عهده این نهاد نباشد.

زیرا این وزارت‌خانه خودش همدست قاچاقچیان و عرضه‌کنندگان داروی قاچاق است در صورتی‌که با مردمی نیز که جانشان در معرض خطر مصرف این قبیل داروها است شیادانه همدردی می‌کند.

واقعیت این است که مشکل عرضه قاچاق دارو در ناصر‌خسرو مشکل امروز یا دیروز نیست بلکه مشکلی به‌قدمت حاکمیت آخوندی است آن‌چنان‌که وزیر بهداشت دولت روحانی اعتراف می‌کند «از ٣٠سال قبل که معاون بهداشت وزارت بهداشت بودم، در آن زمان، به‌عنوان لکه ننگ سیستم دارویی کشور به یکی از سیستم‌های امنیتی پناه بردیم که ناصر‌خسرو از محدوده کنترل ما خارج است و کمک لازم داریم، طبق یک قرارداد بنا شد که سرویس دریافت کنیم و سقف ریالی هم برای قرارداد تعیین شد و بعد از مدتی کوتاه، کوپن سقف ما تمام شد و حاصل آن تنها شناسایی وانت مملو از داروی قاچاق زیر یکی از پل‌های شهر بود. از ۳۰سال قبل که در نظام سلامت حضور دارم، مشکل ناصر‌خسرو را داریم».(خبرگزاری ایسنا ۱۳شهریور ۹۸)

وفور داروهای تقلبی در بازار در شرایطی است که بسیاری از داروهای تولید داخلی و وارداتی به خارج از کشور قاچاق می‌شود.

اما مدیرکل دارویی سازمان غذا‌ و‌ دارو وضعیت قاچاق دارو و مشکلات مردم در زمینه خرید داروهای غیرتقلبی را کوچک‌نمایی می‌کند و بازار قاچاق و غیررسمی دارو را «کوچک» می‌داند و در این رابطه می‌گوید: «من به‌عنوان فردی که در صف مقدم این حوزه ایستاده‌ام، معتقدم که این بازار بسیار کوچک است و اصلاً بازار بزرگی نیست. تبادلاتی که در بازار سیاه دارو وجود دارد، بسیار کوچک است».

طرفه این‌که این مهره حکومتی می‌گوید «ما مکانیزم پرشدن بازار سیاه را می‌دانیم» اما نمی‌داند «چه گروه یا شخصیت‌هایی پشت ماجرا هستند»!(خبرگزاری ایسنا ۱۲شهریور ۹۸)

واقعیت این است برای شناسایی عوامل و نهادی که بازار سیاه و قاچاق دارو را پرمی‌کنند نباید جای دوری رفت. همین کسانی که در وزارت بهداشت دولت روحانی به‌جای وارد کردن استنت قلب برای بیماران قلبی یک میلیارد ناقابل ارز ۴۲۰۰تومانی را صرف خرید کابل برق و لوازم برقی کردند و آن‌را به بازار آزاد و بیش از ۱۲۰۰۰تومان فروختند، آنها و رؤسایشان از جمله مدیرکل مکانیسم پرکردن بازار قاچاق دارو با داروهای تقلبی و غیراستاندارد را خوب می‌دانند.

وفور داروی قاچاق در خیابان ناصر‌خسرو به‌دلیل تخلفات شرکت‌های دارویی هستند که تحت کنترل وزارت بهداشت هستند. در شرایطی که نیروهای امینتی رژیم خصوصاً وزارت اطلاعات ادعای اشراف اطلاعاتی نسبت به بسیاری از امور دارند، اما مدیرکل دارویی می‌گوید: «گزارشی از تخلفات شرکت‌های دارویی از سوی مراجع امنیتی نداشتیم»!

سرنخ مافیای قاچاق‌دارو در وزارت بهداشت، سازمان غذا‌ و‌ دارو و در دست عناصر بالایی در حاکمیت است.

وضعیت فساد در وزارت‌ بهداشت آن‌چنان آشکار است که سعید نمکی، وزیر جدید این وزارت‌خانه، پس از تصدی این پست با صراحت گفت: «باید این شبکه پوسیده و مزخرف جمع شود».

محسن جلواتی، قائم‌مقام یک نهاد حکومتی موسوم به دیده‌بان شفافیت، به وجود مافیای هولناک در واردات دارو اذعان کرد و در این رابطه گفت: «مهم‌ترین عامل زمینه‌ساز برای تخلف در سازمان غذا‌ و‌ دارو، سامانه تی‌تک است. علت فسادآمیز بودن سامانه تی‌تک نیز امکان دستکاری در آن و واردکردن اطلاعات دلخواه است به‌طوری که حتی کسانی که به آنها ارز تعلق نمی‌گیرد، با واردات داروهای ممنوعه موفق به دریافت ارز شده‌اند. این در حالی است که در برخی گزارشها، در خصوص داروهایی که حتی به‌طور کامل در داخل تولید می‌شوند، اعلام شده که تولید داخل نداریم و برای واردات آنها ارز مصرف شده است و این موضوع موجب تعطیلی تولیدکنندگان داخلی می‌شود. یکی دیگر از مصادیق فساد در حوزه دارو کشف محموله‌ای بود که باید ۱۰هزار آمپول وارد می‌شد که تنها ۲هزار آمپول وارد شده بود و در میانه محموله برای پرکردن حجم، یخ خشک کار شده بود...».(سایت اقتصاد آنلاین ۱۵مرداد ۹۸)

ماجرای کشف داروهای احتکارشده و قاچاق توسط دختر نعمت‌زاده، وزیر سابق صنایع دولت روحانی و کشف انبار داروی او که تعداد زیادی از داروهایش تاریخ مصرف گذشته بود یکی از بیشماران موارد فتنه و فساد حکومتی در مورد داروی مورد نیاز مردم است.

چنین وضعیتی از فساد در حوزه دارو در میان نهادها و سردمداران حکومتی است که به بازار داروی خیابان ناصر‌خسرو رونق بخشیده است.

وجود چنین بازاری بدون چراغ‌سبز نهادها و سردمداران حکومتی نیست که داروفروشان غیرمجاز در انظار مأموران سازمان تعزیرات حکومتی، داروی قاچاق، داروی فاسد، داروی تاریخ مصرف گذشته و... می‌فروشند.

آزادی عمل این نوع دارو‌فروشان در شرایطی است که مأموران تعزیرات حکومتی روزانه تعداد زیادی از کسبه جزء و دست‌فروشان محروم را به‌جرم تخلف جریمه و بازداشت می‌کنند.

فساد در زمینه داروی مورد نیاز مردم جزیی از فساد اقتصادی در حاکمیت آخوندی است، فسادی که نشأت گرفته از فساد نهادینه شده سیاسی آن است، امری که به اذعان عناصر بالایی نظام «نهادینه شده» و «موریانه‌ای» با این حاکمیت عجین است.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/bbc46d18-654a-4ee5-ac78-b5675783cca6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات