728 x 90

«خانه از پای‌بست ویران است»

photo_۲۰۲۳-۰۸-۱۰_۲۲-۳۶-۳۳
photo_۲۰۲۳-۰۸-۱۰_۲۲-۳۶-۳۳

«۵ساختمان همزمان در شهرک احمدیه ویران شدند. حکم تخریب یک ساختمان قرار بود اجرایی شود؛ اما ناگهان ساختمانهای مجاور نیز دومینویی ریزش می‌کنند. ۵نفر تاکنون در این حادثه جان داده‌اند» (روزنامه حکومتی شرق ـ ۱۶مرداد ۱۴۰۲).

در مورد علت فرو ریختن ساختمانهای مجاور که باعث کشته شدن دست‌کم ۵نفرشده، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران با تأکید بر این‌که «ساختمانهایی که غیراصولی در حال ساخت بود به‌صورت غیراصولی تخریب شدند» گفت: «تخریب یک ساختمان یک دانش است؛ در زمینه تخریب در دنیا آکادمی و کارگاههایی وجود دارد... در تصاویر مشخص است به‌یک لودر سیم بکسل می‌بندند و پایه ساختمان را با این وسیله نقلیه راهسازی می‌کشند و این اتفاق ناگوار روی می‌دهد» (خبرگزاری حکومتی تسنیم ـ ۱۷مرداد).

 

مقدم بر این‌که چرا غیراصولی تخریب شدند، این سؤال مطرح است که ساختمانهای غیراصولی را چه کسی می‌سازد و کدام شخص یا ارگان می‌تواند بدون مجوز «ساختمانهای غیراصولی» احداث کند؟

چمران رئیس شورای حکومتی شهر تهران در جنگ باندی و دعوای غارت با سپاه پاسداران، با اشاره به‌مافیای نیرومند و مسلح مسکن می‌گوید:

«افرادی که اقدام به‌ساخت و ساز غیرقانونی می‌کنند مافیا هستند و با قداره و تفنگ می‌آیند و ساختمان می‌سازند با ۴ نفر کارگر که این کار را نمی‌کنند» وی با اشاره به‌سرعت مافیا در ساخت سازه‌های سست افزود: «موردی داشتیم که در منطقه مرتضی‌گرد یک ساختمان را در عرض یک هفته ساخته بودند و اسکلت ساختمان را با خال جوش بهم چسبانده بودند. این ساختمانها را یک سری از مافیا می‌سازند (سایت حکومتی انتخاب ـ ۱۷مرداد).

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران هم با اشاره به‌سابقهٔ احداث ساختمان و سازه‌های سست و بی‌مجوز گفت: «شبیه همین اتفاق در پروژهٔ متروپل آبادان روی داد، اتفاق در این پروژه نتیجه حذف سازمانهای نظام مهندسی ساختمان و مهندسان دارای پروانه در نظارت و اجرا بود» (خبرگزاری حکومتی تسنیم ـ ۱۷مرداد).

متروپل همان ساختمان ۱۰طبقه‌یی است که به‌اعتراف رسانه‌های حکومتی تماماً با فساد و سیاهکاری و زدوبند با شهرداری و استانداری و سپاه بالا رفت. یک روزنامه‌نگار آبادانی مدتها قبل از ریزش ساختمان متروپل، ضمن افشای فساد هلدینگ عبدالباقی گفته بود: «فساد در منطقه چنان زیاد است که هیچ فردی نتوانست از رشوه‌های عبدالباقی بگذرد و همه مسئولان سند مرگ مردم در برج دوقلوی متروپل را امضا کردند» (روزنامه حکومتی جهان صنعت ـ ۳خرداد ۱۴۰۱).

در همین تاریخ (۳خرداد) سایت حکومتی عصر ایران نوشت: «درست در روزهایی که برج متروپل با آن وضعیت نابسامان و غیراصولی ساخته می‌شد، عبدالباقی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت قبل به‌عنوان چهرهٔ ماندگار صنعت ساختمان معرفی شد و لوح تقدیر گرفت!».

حضور فعال شرکتهای قلابی مهندسی و ساختمان سازی وابسته به‌سپاه پاسداران که با «تفنگ و قداره» وارد می‌شوند و با عنوان «قرارگاههای سازندگی» ره چند سالهٔ اخذ مجوز، هماهنگی با شهرداری و تولید مجمع‌های ساختمانی را چند روزه طی می‌کنند بیانگر ساختار حکومتی است که تمام بافت و ساخت آن با فساد تنیده شده و خانه از پای‌بست ویران است.

جدای از ساخت و سازهای غیراصولی که منجر به‌ریزش و ویرانی می‌شود، به‌گفتهٔ کارشناسان حکومتی «۵۵درصد جمعیت تهران در خانه‌های ناپایدار زندگی می‌کنند و با احتساب جمعیت تهران نزدیک به‌۵میلیون تهرانی در معرض خطرات زلزله احتمالی هستند» (سایت حکومتی جماران ـ ۱۴مرداد).

این وضعیت با فرسوده‌تر شدن این ساختمانها و فقر و فلاکت روزافزون مردمی که قادر به‌نوسازی خانه‌های خود نیستند، سال به‌سال وخیم‌تر می‌شود. بنابراین چارهٔ کار در نوسازی بناها یا تخریب ساختمانهای فرسوده و بی‌بنیاد نیست. آنچه باید ویران شود، ساختار فرسودهٔ نظامی است که با فساد بنا شده و پایه‌هایش ویران است.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/bbbf182f-c692-4700-9947-bbfa5e73a72b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات