728 x 90

جنگ در اوکراین، مقاومت مردم و ارتش، ادامه بحران بین‌المللی - سه‌شنبه ۶اردیبهشت

جنگ در اوکراین، مقاومت مردم و ارتش، ادامه بحران بین‌المللی
جنگ در اوکراین، مقاومت مردم و ارتش، ادامه بحران بین‌المللی

جنگ در اوکراین

مقاومت مردم و ارتش، ادامه بحران بین‌المللی

 

سخنگوی ستاد مشترک نیروهای مسلح اوکراین روز دوشنبه پنجم اردیبهشت در گزارش تحولات شصت و یکمین روز جنگ گفت نیروهای اوکراین موفق شدند شش تهاجم نیروهای روسیه در جبهه دونتسک و لوهانسک را دفع و خنثی کنند. وی گفت در جریان درگیریهای روز دوشنبه نیروهای مسلح اوکراین موفق شدند چهار دستگاه تانک، ۵ سامانه توپخانه، سیزده نفربر زرهی، پانزده خودروی تجهیزاتی و دو تانکر سوخت روسها را نابود کند. هم‌چنین دفاع ضدهوایی اوکراین روز دوشنبه دو هواپیمای جنگنده روسی را به همراه سه فروند پهپاد اورلان-۱۰ را سرنگون کرد.

این منبع وزارت دفاع اوکراین هم‌چنین افزود نیروهای روسی حملات موشکی به زیرساختهای نظامی و غیرنظامی را از جمله با بمب‌افکنهای استراتژیک، ناوهای جنگی و زیردریایی‌ها انجام می‌دهند. هدف آنها مسدود کردن مسیرهای کمکهای نظامی به اوکراین است.

در بعضی از شهرکهای منطقه تحت اشغال خرسون، نیروهای روسیه تا روز ۲۸آوریل به ساکنان مهلت داده‌اند تا منطقه را ترک کنند، در غیراینصورت به‌زور متوسل خواهند شد.

روز دوشنبه ۵اردیبهشت، بن والاس وزیر دفاع انگلستان در یک بریفینگ پارلمانی خطاب به اعضای پارلمان این کشور گفت: برآورد ما این است که حدود پانزده‌هزار پرسنل نظامی روسی در جریان حمله آنها به اوکراین کشته شده‌اند و روسیه علاوه بر این خسارات تجهیزاتی و نظامی بسیاری را نیز متحمل شده است.

وی ضمن تأکید بر ادامه کمکهای نظامی انگلستان به اوکراین افزود: اکنون می‌توانم به مجلس اعلام کنم تعدادی خودروی زرهی مجهز به سیستمهای پرتاب موشک ضدهوایی به اوکراین هدیه خواهیم کرد. این خودروها اوکراینی‌ها را قادر می‌سازد از موشکهای ضدهوایی برد کوتاه چه در روز و چه در شب استفاده کنند.

مؤسسه تحقیقات جنگ مستقر در واشنگتن، ۵ اردیبهشت گزارش داد روسیه روز دوشنبه همزمان پنج ایستگاه قطار و زیرساختهای مو اصلاتی اوکراین را به‌طور همزمان با موشکهای استراتژیک خود هدف قرار داد. به‌گفته کارشناسان هدف از چنین عملیات بی‌سابقه‌ای، آن هم در یک روز این است که از انتقال و تجمع نیروهای اوکراینی جلوگیری شود و راههای لجستیکی آنها مسدود شود. کارشناسان نظامی معتقدند چنین اقداماتی نمی‌تواند تأثیر کیفی در صحنه جنگ ایجاد کند. ضمن این‌که برآوردها نشان می‌دهند روسیه تاکنون هفتاد درصد انبارهای موشکهای استراتژیک خود را تاکنون مصرف کرده است.

(سایت آندراستندینگ وار ۵اردیبهشت)

زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در پیام دوشنبه شب خود خطاب به مردم اوکراین گفت: امروز ما سومین ماه جنگ برای استقلال خود را آغاز کردیم. در آغاز این جنگ بسیاری فکر نمی‌کردند ما بتوانیم حتی برای سه روز دوام بیاوریم. باید خیلی‌ها را قانع می‌کردیم که ما پیروز می‌شویم. اما امروز همه این را می‌دانند... آفرین به شجاعت همه مردان و زنان اوکراین که همگی سمبلهای مبارزه برای آزادی هستند... روسها به مدت دو ماه هر چه در توان داشتند برای کشتن ما و نابود کردن سرزمین‌مان بکار بردند، ۱۱۰۰ موشک شلیک کردند، شهرهایمان را با خاک یکسان کردند، اما هیچ چیز به‌دست نیاوردند. هر شهری را که اشغال کردند با نافرمانی و اعتراض ساکنان روبه‌رو شدند... . مردان و زنان اوکراینی از هر رده سنی و هر قشر و هر سطحی برای دفاع از اوکراین بپا خواستند. این جنگ به‌معنی واقعی کلمه یک جنگ خلقی برای دفاع از اوکراین است... . اکنون در آغاز سومین ماه مقاومت‌مان همه به صلح و خاتمه این جنگ فکر می‌کنیم. البته وقتی پیروزی و صلح برسد همه آنرا می‌بینند و حس می‌کنند، اما ما امروز باید به این فکر کنیم که چگونه آنرا محقق کنیم... برای این‌که روسیه به نقطه انعقاد صلح برسد، هر اوکراینی باید بجنگد. هر یک روز جنگ ما، تضمین ساله صلح و آسایش پس از این جنگ است.

 

رویترز ۶اردیبهشت گزارش داد در حالی‌که روسیه بر تسلط روی صدها مایل از مناطق شرقی اوکراین متمرکز است، مقامات رسمی آمریکا گفتند دیپلماتهای این کشور به‌زودی به کی‌یف باز خواهند گشت. همزمان کاخ‌سفید اعلام کرد بایدن یکی از دیپلماتهای سابق آمریکا به‌نام بریجت برینک را برای پست سفارت در اوکراین که به مدت سه سال است خالی مانده نامزد کرده است. رویترز به‌نقل از آنتونی بلینکل وزیر خارجه آمریکا خاطرنشان کرد که سفارت آمریکا در هفته آینده کار خود را در کی‌یف از سر خواهد گرفت.

 

به گفته خبرگزاری رویترز اردیبهشت روز دوشنبه لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در یک اجلاس دفاعی که با نمایندگان بیش از چهل کشور در آلمان برگزار شد با اطمینان گفت اوکراین می‌تواند در جنگ علیه روسیه پیروز شود. وی در این اجلاس که در پایگاه هوایی رامستاین و پس از دیدارش از کی‌یف برگزار شد گفت: «اوکراین به‌روشنی به پیروزی خودش مطمئن است کما این‌که همه ما در اینجا. . اوکراین اکنون برای این پیروزی به کمکهای ما نیاز دارد و حتی پس از خاتمه جنگ نیز به این کمکها نیازمند است» آستین در ادامه سخنانش خطاب به ارتش و مردم اوکراین گفت «دوستان اوکراینی من، مقاومت شما الهام‌بخش جهان آزاد است، ما نسبت به باری که بر دوش شماست آگاهیم و بدانید که همه ما در این جنگ پشتوانه شما هستیم و امروز به همین خاطر اینجا هستیم تا زرادخانه دموکراسی اوکراین را تقویت کنیم...

خبرگزاری رویترز گزارش داد چاک شومر، رهبر اکثریت سنای ایالات متحده، روز دوشنبه گفت = انتظار دارد پس از ارائه درخواست بودجه جدید جو بایدن، لایحه «سریع و دو حزبی» دیگری برای کمک به اوکراین در جنگ با روسیه تصویب شود. وی در مورد جزییات بسته کمکهای جدید به اوکراین توضیحی نداد. اما سناتور ریچارد شلبیShelby سناتور ارشد جمهوریخواه و عضو کمیته تخصیص بودجه ارزش کمکهای جدید به اوکراین را پنج میلیارد دلار تخمین زد. وی به خبرنگاران گفت: من گمان می‌کنم اوکراین به کمکهای نظامی و بشردوستانه بیشتری نیاز داشته باشد.

به گزارش رویترز روسیه به جهان اعلام خطر کرد تهدیدات قابل توجه جنگ هسته‌یی را دست کم نگیرد، اگر چه خودش درصدد کاهش آن است. رویترز نوشت: لاوروف وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با تلویزیون دولتی این کشور گفت: این ریسک در حال حاضر قابل توجه است. وی افزود: من نمی‌خواهم این خطرات را به‌طور مصنوعی بالا جلوه دهم، اما خطر جدی و واقعی است و ما نباید آنرا دست کم بگیریم.

ساعاتی پس از این مصاحبه دیمیترو کوله‌با، وزیر خارجه اوکراین گفت: روسیه آخرین امید خود را برای ترساندن جهان از حمایت از اوکراین از دست می‌دهد. این تنها بدین معناست که مسکو شکست را در اوکراین احساس می‌کند. بنابراین حمایت جهان از اوکراین باید مضاعف شود تا ما پیروز شویم و امنیت اروپا و جهان را تضمین کنیم.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/bd2b8e19-6ba1-44f4-9285-d9423244c3e8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات