728 x 90

قيام هاي خاورميانه,ليبي,

وضعیت نفت لیبی

-

نفت در لیبی
نفت در لیبی
پیش از این لیبی تولیدکننده 2درصد از نفت جهان بود. اما از شروع درگیریها در لیبی تولید نفت کاهش پیدا کرده است. در فوریه گذشته متخصصان گفتند سالها طول خواهد کشید تا تولید نفت لیبی به سطح سابق باز گردد.

از ماه مارس گذشته رزمندگان لیبی راه‌اندازی میادین نفتی در مناطق آزاد شده را اولویت بالای خود قرار دادند. اما با وجود تلاشهای آنها، خسارات وارده بر لوله‌های نفتی، میادین نفتی و تأسیسات ذخیره نفت بسیار زیاد بوده است.

اگر‌چه مقامات شرکت ملی نفت لیبی می‌گویند در عرض سه هفته تولید نفت به میزانی از سر گرفته خواهد شد، اما رسیدن به یک سطح تولید قابل‌توجه بسیار بیشتر طول خواهد کشید

یکی از متخصصان می‌گوید برای رساندن میزان صدور نفت به سطح صدور آن قبل از شروع قیام، یعنی یک میلیون بشکه در روز، بین 6 تا 12ماه زمان نیاز است.

اما از سر گرفته شدن جریان نفت لیبی بیشتر به عوامل سیاسی برمی‌گردد تا تعمیرات فنی. بزرگترین مناطق نفت خیز لیبی در شرق کشور واقع شده‌اند که از مدتها پیش تحت کنترل رزمندگان بوده است، مناطق نفت خیز در غرب کشور مورد تحریم سازمان ملل قرار دارند و هنوز هم مشخص نیست که کنترل این مناطق به‌طور واقعی در دست کیست.

یک تحلیلگر می‌گوید: ”مسائل که بعد از قذافی مطرح هستند این است که چه کسی به قدرت می‌رسد؟ آیا شرق و غرب در این رابطه متحد هستند؟ چقدر در مورد رزمندگان و مداربندی درون آنها می‌دانیم؟ ما در مورد پاسخ این سؤالها چیزی نمی‌دانیم“.

وقتی جنگ در لیبی شروع شد، قیمت نفت افزایش ناگهانی پیدا کرد. اکنون که جنگ ظاهراً به پایان رسیده است، قیمتها به میزان بسیار کمی کاهش پیدا کرده‌اند که علت آن نگرانیها در مورد وضعیت اقتصاد جهانی بوده است. همین‌طور اکنون عدم اطمینان گسترده‌یی وجود دارد که لیبی چه زمانی و به چه میزانی قادر به صدور قابل‌توجه مجدد نفت خود خواهد بود.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/832a8edb-3969-4c1d-bc64-21f137659175"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات