728 x 90

تصریحاًت جواد ظریف درباره سند توافق رژیم ایران با چین و مشروط بودن آن به برجام و اف.ای.تی.اف

ظریف وزیر خارجه آخوندها
ظریف وزیر خارجه آخوندها

ظریف وزیر خارجه حکومت آخوندی روز ۱۱فروردین تصریح کرد که اجرایی شدن سند توافق رژیم با چین، مشروط به برجام و اف.ای.تی. اف است. وی گفت: «برجام حل مشکل ما با غرب نبود، حل مشکل ما با روسیه و چین هم بود. برای این‌که این سند عملیاتی بشود باید ضمانت‌نامه‌اش اجرایی بشود، باید مشکل اف.ای.تی. اف نداشته باشیم».

جواد ظریف ۱۱فروردین ۱۴۰۰:

من از روز اولی که اومد در مجلس صحبت کردم که من سیاستم این است که با تمام دنیا کار بکنیم امروز هم گفتم معتقد به یک سیاست متوازن با همه دنیا هستم. ببیند برجام حل مشکل ما با غرب نبود، حل مشکل ما با روسیه و چین هم بود. فراموش نفرمایید که شش قطعنامه شورای امنیت رو هر شش تاش روسیه و چین هم رأی مثبت دادند. اگر روسیه و چین قطعنامه‌ها رو شروع کردند رأی منفی دادند توی این سال اخیر، چون قبلش که بحمدالله قطعنامه‌یی نبود. اگر رأی منفی دادند به‌خاطر زحماتی بود که این دولت کشیده بود. شما یادتون نره که در دولت قبل، شش قطعنامه فصل هفتی رو چین و روسیه بهش رأی مثبت دادند...

چینی بودند که از سال۹۲ که ما به سر کار آمدیم و درخواست کردیم که رابطه استراتژیک راهبردی با ما برقرار بکنند، تا سال۹۴ به ما پاسخ ندادند به‌خاطر این‌که شرایط قطعنامه‌های قبلی زمینه رو براشون فراهم نمی‌کرد. فراموش نکنید که روسیه تا زمان انعقاد برجام یعنی تا تیرماه ۱۳۹۴ هیچ دعوت رسمی از شهید بزرگوار ما سردار سپهبد سلیمانی نکرد برای سفر به روسیه. اولین دعوتی که از شهید سلیمانی شد مربوط به مرداد ۱۳۹۴ یعنی چند روز پس از انعقاد برجام هست.

برای این‌که این سند عملیاتی بشود باید یک شرکت خصوصی یه شرکت دولتی بروند با طرف چینی قرارداد ببندند این قرارداد نیاز داره که ضمانت‌نامه‌اش اجرایی بشود برای این‌که ضمانت‌نامه‌اش اجرایی بشود باید یک بانکی حاضر باشه این ضمانت‌نامه را تضمین بکنه باید اسناد ما قابل ارائه باشه. باید مشکل اف.ای.تی. اف نداشته باشیم. من الآن هم عرض می‌کنم که اگر کسی تصور بکنه که این سند همه مشکلات ما حل بشه حتماً اشتباه می‌کنه. این سند یک سندی است برای نقشه راه آینده ما با چین. هیچ ضمانت اجرایی هم نداره. ضمانت اجرای آن اقدامات خود ماست.

اما من این نکته رو به شما عرض بکنم که این، من دیگه این جا باید صریح و صادقانه بگم، هیچ فشاری بر من وزارت‌خارجه نبوده که برای این‌که این توافق رو امضا بکنم... خب دوستان ما چون رفتند گفتند یک گروه غربگرای واداده رفتند برجام رو اجرا کردند حالا مملکت تعجب می‌کنه چرا این گروه غربگرای واداده رفتند با چین رابطه برقرار کردند. خب از اول یک بچه‌ای رو درست کردیم اسمش رو گذاشتیم رستم خودمون می‌ترسیم اسمش رو ببریم.

اما در مورد سیاست خارجی در کشور ما واقعیت اینه که ما یک قانون اساسی داریم، مسئولیت تعیین خطوط اصلی سیاست خارجی را در اختیار رهبری گذاشته. طبیعی هم هست. به‌خاطر این‌که سیاست خارجی باید ملی باشه. سیاست خارجی باید فراجناحی باشه. (کلاب هاوس ۱۱فروردین۱۴۰۰)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/496cda80-21da-489c-b075-85a3ce409024"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات