728 x 90

به فکر یک سقف!

زلزله خوی
زلزله خوی

روز ۸بهمن خبر ناگهانی وقوع زلزله در شهر خوی ــ آن هم در سوز سرما و برف ــ موضوع داغ همه‌ٔ رسانه‌ها شد.

روز ۱۵بهمن سایت دنیای اقتصاد از «نوسازی بزرگ‌ترین مجتمع پالایشگاهی ونزوئلا توسط ایران با هزینه‌ٔ ۴۶۰میلیون یورو» خبر داد.

بهادری جهرمی سخنگوی دولت، تازه روز ۱۸بهمن یادش آمده که روز ۸بهمن در خوی زلزله آمده و گفت یک بودجه ۶۹۵میلیارد تومانی برای زلزله خوی در نظر گرفتند!

روز ۱۹بهمن خبر ارسال ۴۵تن کمک دولت ایران به زلزله‌زدگان شهر حلب سوریه، موضوع داغ رسانه‌ها شد.

هفته قبل یکی از خبرهای داغ ایران، موضوع «مولدسازی» بود که هدفش فروش اموال دولتی زیر نظر ۸ کارگزار حکومتی است. هم اصول‌گرایان، هم نو اصولگرایان و هم تعمیرکاران تحت عنوان اصلاح‌طلبان اذعان کردند که این مولدسازی مشمول بزرگ‌ترین چپاول قانونی می‌شود؛ قانونی که حق هر گونه حسابرسی و چون و چرایی را از این ۸ کارگزار منع کرده است.

از روز ۸بهمن تا ۱۹بهمن مردم خوی برای نجات از وزش باد و بارش برف، هنوز دنبال چادر و کانکس می‌گردند ولی مردم حلب سوریه خیال‌شان راحت است که حکومت ایران پشتیبان مالی و تدارکاتی‌شان است.

 

حکومت ملایان نه‌تنها از حق مردم خوی می‌زند که به سوریها بدهد، از ارسال کمک باکو به زلزله‌زدگان خوی جلوگیری هم می‌کند. خبرگزاری آناتولی ترکیه، ۲فوریه ۲۰۲۳:

«به گفته منابع دیپلماتیک جمهوری آذربایجان، دولت ایران پیشنهاد باکو را برای ارسال کمکهای بشردوستانه به زلزله‌زدگان خوی رد کرده است»!

در ادامه‌ٔ رد کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان خوی، کرم کینیک رئیس سازمان هلال احمر ترکیه در یک توئیت نوشت:

«به‌دنبال وقوع زمین‌لرزه برای کمک به طرف ایران اعلام آمادگی کردیم. آنها با بیان این‌که می‌توانند از عهده این وضعیت برآیند، از ما به‌خاطر ارائه این پیشنهاد قدردانی کردند»!

 

همین‌که برخی رسانه‌های حکومتی، رسانه‌های غیرحکومتی، توئیت‌ها، پست‌های تلگرام و گفتارهای تلویزیونی را درباره‌ٔ زلزلهٔ خوی از نظر می‌گذرانی، همگی دو وجه مشترک را گزارش می‌دهند:

۱ــ نیروهای نظامی و امنیتی حکومت، بیشترین ممانعتها را از ورود خودروهای حامل اقلام مورد نیاز به شهر خوی به‌عمل آورده‌اند.

۲ــ بیشترین کمک‌رسانی‌ها را جریانهای خودجوش مردمی انجام داده‌اند. اگر این‌طور نبود، معلوم نبود مصیبت‌های بعد از زلزله چه بلاهایی سر مردم محروم خوی می‌آورد. مردم زلزله‌زده هنوز دربه‌در دنبال چادر می‌گردند.

 

چنین است جریان گردش سرمایه، پول، دارایی، ذخایر و مدیریت در سرزمین ایران که در مقابل حوادث طبیعی، هیچ دفاع و پشتیبان تضمین‌شده‌یی نداشته و ندارد. چرا؟ چون اولویت حکومت ولایت فقیه مردم ایران نیستند بلکه سرزمین ایران را برای سلطه و صدارت و حکمرانی قوم اشغالگر خود می‌خواهد. کدام اشغالگری در تاریخ بوده که به فکر مردمان ساکن در کشوری اشغال‌شده باشد؟

 

جمهوری اسلامی ولایی همه‌ٔ تقسیمات اقتصادی را به‌نفع حفظ خود صورت داده، همه‌ٔ ثروت ایران را مختص خود و نگهدارندگان خود در درون حکومت و در بیرون مرزها نموده، همه‌ٔ توانایی فقر را به دلایل سیاسی و اقتصادی به‌کار گرفته تا با کمک بلایایی مثل سیل و کرونا و زلزله، مردم ایران را ناتوان نگاه دارد؛ تا مردم روز و شب به فکر تأمین یک سقف برای زیستن متعارف خود باشند. وای به روزی که این مردم جز به سقف آزادی تن ندهند. نبرد جاری میان این مردم و این حکومت همین‌جاست. بلایای طبیعی، چوبهای زیر بغل دیکتاتور مسخره‌یی هستند که خوبِ خوب حالی‌اش است در محاصرهٔ خشم متحد مردمان زلزله‌زده و ایران قیامی‌شده است.

تا توانی بکار باد خزان

تا بساطت درو کند توفان...

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/343f57d5-aedd-4209-ad72-a73ee215c581"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات