728 x 90

بحران حکومت آخوندی بر سر طرح فریبکارانه موسوم به هر نفر ماهی ۱۵ لیتر بنزین

گران شدن بنزین
گران شدن بنزین

جواد اوجی وزیر نفت رژیم روز دوشنبه ۶ دیماه در رسانه‌های حکومتی اعلام کرده است هر ایرانی ماهی ۱۵لیتر بنزین ۱۵۰۰تومانی می‌تواند دریافت کند. دریافت کنندگان این سهمیه می‌توانند آن را استفاده کرده یا به جای آن ۱۵۰۰تومان پول بگیرند. بر اساس طرح «بنزین برای همه»، قرار است به جای خودروها، سهمیه بنزین به شهروندان ایران تعلق بگیرد و هفته گذشته نسخه آزمایشی آن در کیش به اجرا گذاشته شد.

مصرف روزانه بنزین در ایران ۸۵میلیون لیتر است و اگر برای هر فرد ماهی ۱۵لیتر بنزین (نیم لیتر در روز) تعلق بگیرد، کل سهمیه بنزینی که روزانه دولت تحویل ۸۳میلیون شهروند ایرانی خواهد داد، ۴۱میلیون لیتر خواهد بود و بقیه بنزین احتمالاً با قیمت (۲۲ هزار تومان) تحویل خودروها خواهد شد که در این صورت درآمد دولت از محل فروش بنزین ۶برابر خواهد شد.

در این طرح فریبکارانه به این اشاره نمی شود که در حالی که نیاز روزانه داخلی به بنزین ۸۵میلیون لیتر است، چگونه ۴۱میلیون لیتر بنزین سهمیه‌ای کفاف خودروها خواهد شد؛ اما اظهارات سرکردگان رژیم بر این است که صاحبان خودرو باید مصرف سوخت را به نصف برسانند یا بنزین آزاد با نرخ احتمالاً ۲۲هزار تومان خریداری کنند.

سرکردگان رژیم می‌گویند طرح «بنزین برای همه» روشی برای بهره‌مند کردن افراد فاقد خودرو از یارانه بنزین است، اما آمارها نشان می‌دهد با این روش، درآمدهای دولت از فروش بنزین بیش از شش برابر خواهد شد.

ارزش فروش روزانه ۴۱میلیون لیتر بنزین سهمیه‌ای به مردم کمی بیش از ۶۱.۵ میلیارد تومان (معادل تقریباً ۲میلیون دلار در روز با نرخ آزاد دلار) خواهد بود، در حالی که فروش ۴۴میلیون لیتر بنزین باقی مانده در بازارهای داخلی یا صادرات آن به قیمت۲۲ هزار تومان برای رژیم روزانه ۹۶۸میلیارد تومان (معادل بیش از ۳۲میلیون دلار در روز با نرخ آزاد دلار) درآمد خواهد داشت.

هم اکنون دولت روزانه ۸۵میلیون لیتر بنزین در بازارهای داخلی می‌فرو شد که ۷۰درصد آن بنزین سهمیه‌ای ۱۵۰۰تومانی و ۳۰درصد آن بنزین ۳۰۰۰تومانی است و در مجموع روزانه نزدیک ۱۷۰میلیارد تومان درآمد دارد، اما با تبدیل بنزین سهمیه‌ای خودروها به بنزین سهمیه‌ای افراد، روزانه بیش از ۱۰۲۹میلیارد تومان درآمد کسب خواهد کرد. بدین ترتیب، درآمدهای دولت از محل فروش بنزین (داخلی و خارجی) بیش از شش برابر خواهد شد. (خبرگزاری حکومتی عصر ایران ۶دی)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1aaca452-9c19-4f0e-916a-904954347c11"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات