728 x 90

افغانستان؛ تسلط طالبان بر افغانستان - اشرف غنی کشور را ترک کرد

اشرف غنی افغانستان را ترک کرد
اشرف غنی افغانستان را ترک کرد

وضعیت افغانستان ساعت به ساعت در حال تغییر است و تمام اخبار دنیا را تحت‌الشعاع قرار داده است. زیرا طالبان پس از ۲۰سال با پیشرویهای برق‌آسا مجدداً بازگشته و تمام افغانستان را در کنترل خود دارد.

طالبان مزار شریف مرکز ایالت بلخ را شنبه شب و جلال آباد را صبح یکشنبه ۲۴مرداد به کنترل خود در آورده و طی اطلاعیه اعلام کرد بر تمامی نقاط افغانستان کنترل دارند.

صبح یکشنبه ۲۴مرداد نیروهای طالبان برخی از مناطق حومه کابل پایتخت این کشور را به کنترل خود درآوردند و کابل به‌طور کامل در محاصره و در دسترس طالبان قرار گرفت.

طالبان با صدور بیانیه‌یی اعلام کرد: به‌زور داخل کابل نمی‌شویم. به تمام نیروهای خود دستور داده‌ایم در دروازه‌های شهر کابل توقف کنند.

این بیانیه می‌افزاید: مذاکرات برای انتقال مسالمت‌آمیز قدرت ادامه دارد و تا زمان تحویل دادن کامل قدرت، مسئولیت امنیت شهر برعهده دولت است. دولتی که البته دیگر وجود ندارد.

ساعت ۶ بعدازظهر به‌وقت تهران خبر رسید که اشرف غنی و همراهانش افغانستان را ترک کردند.

تصاویر منتشر شده حاکی از خوشامدگویی اشرف غنی به هیأت طالبان در داخل ارگ حکومتی کابل و ورودی کاخ ریاست‌جمهوری است.

خبرگزاری رویترز ۲۴مرداد به‌نقل از منابع امنیتی دولت افغانستان گزارش داد، علی احمد جلالی وزیر کشور سابق افغانستان که هم‌اکنون به‌عنوان استاد دانشگاه در آمریکا تدریس می‌کند، احتمالاً به‌عنوان رئیس دولت موقت معرفی شود. فرضیه‌ای که بعید است طالبان آنرا بپذیرد.

خبرگزاری فرانسه از این پیش‌تر به‌نقل از مقامات نظامی آمریکا گزارش داد که کارکنان سفارت آمریکا در کابل در حال سوزاندن مدارک حساس و محرمانه هستند و دود آن از سفارت آمریکا در کابل دیده می‌شود.

از سوی دیگر وزارت‌خارجه روسیه اعلام کرد برای تشکیل نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل درباره بحران افغانستان، در حال گفتگو با نمایندگان سایر کشورهای عضو این شوراست.

خبرگزاری حکومتی انتخاب در رژیم آخوندی روز یکشنبه ۲۴مرداد با درج تحلیلی از بهرامی سفیر سابق رژیم در افغانستان درباره تحولات این کشور نوشت: نظم فعلی افغانستان نتیجه توافقی در سال۲۰۰۱ در بن آلمان است، نظم آینده نیز بر پایه توافق دوحه شکل خواهد گرفت. هدف بعدی آمریکا شکل‌دهی به نظم جدیدی در شرق ایران است، یعنی اتصال آسیای مرکزی به جنوب آسیا از طریق افغانستان.

بازار انواع و اقسام تحلیلها و اظهارنظرها و خبرها و شایعات درباره افغانستان و آنچه آمریکا طی ۲۰سال از خود بر جای گذاشته بسیار گرم و پر هیجان و آکنده از ابراز نگرانی است.

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌یی که سایت کاخ‌سفید آن را منتشر کرده است گفت: طی چند روز گذشته، من با تیم امنیت ملی‌ خود در تماس نزدیک بوده‌ام تا آنها را راهنمایی کنم که در زمانی که به مأموریت نظامی خود در افغانستان خاتمه می‌دهیم، چگونه از منافع‌مان حفاظت کنند.

بایدن افزود: من بر اساس توصیه‌های تیم های دیپلماتیک، نظامی و اطلاعاتی‌مان اجازه اعزام تقریباً ۵۰۰۰ سرباز آمریکایی را داده‌ام تا اطمینان حاصل کنیم که می‌توانیم نیروهای آمریکایی و متحدانمان را به‌طور منظم و امن خارج کنیم. (سایت کاخ‌سفید ۲۳مرداد)

بایدن خاطرنشان کرد به وزیر خارجه دستور داده است اشرف غنی و دیگر رهبران افغانستان را برای جلوگیری از خون‌ریزی به قبول راه‌حل سیاسی ترغیب کند. این در عمل به‌معنی تحویل دادن ارگ حکومتی به طالبان و ترک افغانستان است.

در ساعت ۶، ۵ بعدازظهر به وقت تهران اعلام شد که اشرف غنی به تاجیکستان رفته و خط و نشان کشیدنهای او در روزهای گذشته بی‌پایه و اساس بوده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b63b6856-1c5c-4387-afd6-a2170ef865ea"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات