728 x 90

اعتراف ظریف به جنگ و دعواهای درون رژیم و یاس و ناامیدی از بازگشت آمریکا به برجام

محمدجواد ظریف
محمدجواد ظریف

سایت عصر ایران رژیم، روز دوشنبه ۱۸ اسفند، گفتگو خود با محمد جواد ظریف وزیر خارجه رژیم ایران را منتشر کرد که در آن ظریف ضمن اعتراف به جنگ و دعوای باندهای درونی رژیم اوج شکاف در حاکمیت آخوندی را بیان می‌کند.

 

سوال: با این‌که بیش از یک ماه از حضور آقای بایدن در کاخ‌سفید می‌گذرد، هنوز بازگشت به برجام اتفاق نیفتاده است. به‌نظر شما دلیل این رفتار چیست؟

ظریف: من احساس می‌کنم دولت آقای بایدن هنوز به یک جمع‌بندی در مورد سیاست خارجی نرسیده است. البته فشارهایی که از طرف گروه‌های مختلف، چه تندروهای آمریکا و اسراییل و برخی کشورهای منطقه روی دولت آقای بایدن بوده را نمی‌توانیم نادیده بگیریم.

 

سوال: شما اگر تصمیم‌گیرنده بودید، آیا کاهش تعهدات برجامی را برای ایران انجام می‌دادید؟

ظریف: اگر یک مقدار به عقب برگردیم، به‌نظر می‌رسد یک‌سری اشتباهات محاسباتی در مورد ترامپ (که البته فرد غیرقابل پیش‌بینی بود) هم صورت گرفت. در مورد این‌که تصور بر این بود که او از برجام خارج نخواهد شد که در عمل اتفاق افتاد، یا در مورد اینس‌تکس یک‌سری پیش‌بینی‌ها بر این بود که بتواند کارآمد باشد که در نهایت اتفاق نیفتاد.

یک بحث در مورد تاثیرات برجام است. برجام اتفاق افتاد که تحریم‌ها لغو شود. کما این‌که و رشد اقتصادی دو رقمی برای کشور به‌وجود آمد. اما خروج ترامپ از برجام، عملاً این تفاهم را از لحاظ جذب سرمایه‌گذاری خارجی و رشد اقتصادی بی‌اثر کرد.

 

سوال: موضعی که جنابعالی چندین‌بار اشاره کردید، این است که برجام تصمیم نظام است، اما این اجماع داخلی وجود نداشت و برای اولین بار حرفی که اسرائیل، عربستان و ترامپ می‌زدند، در داخل هم شنیده می‌شد و همه اینها در این موضوع تاثیر گذاشت.

ظریف: البته من معتقدم مشکل مخالفان خارجی برجام هیچگاه موضوع هسته‌یی نبوده است. هدف آنها امنیتی‌سازی ایران است و بحث هسته‌یی بهانه خوبی برای امنیتی‌سازی و ایجاد اجماع امنیتی علیه ایران بوده است.

 

سوال:من می‌پذیرم که ترامپ یک نوع بدبینی در ایران برای مذاکره حتی با حضور آمریکا به‌وجود آورد. اما واقعیت این است که مذاکرات با آمریکا در قالب ۱+۵ صورت گرفته است. جنابعالی به‌عنوان سکاندار سیاست خارجی کشور، فکر نمی‌کنید باید زمانی برسد که مذاکرات جامع‌تری با آمریکا (به‌عنوان کشور تاثیرگذار در برجام که بعد از خروج از توافق، بیشترین آسیب را به آن زد) داشته باشیم؟

ظریف: مذاکره با آمریکا یک موضوع بسیار حساس است که بدون اجماع ملی شدنی نیست.

 

سوال:سؤال اینجاست که انعطاف‌پذیری در مورد مذاکرات با کشورهای دیگر بسیار زیاد بوده است. حتی مذاکره با طالبان را هم داشتیم. البته من در مورد خوبی و بدی مذاکره با طالبان صحبتی ندارم، اما فکر می‌کنم چرا ما حتی با طالبان (با وجود انتقادات و تنش‌هایی که داشتیم) صحبت می‌کنیم، اما بعضی چیزها در کشور تابو شده است.

ظریف: ما که با آمریکا مذاکره کردیم. یعنی لااقل بنده همان‌طور که طالبان را دیدم، همان‌طور هم صدام حسین را دیدم. حتماً هم دیدار با صدام حسین صحنه دلپذیری برای من نبود. اما خب این دیدار انجام شد، چون کار ما دیپلماتها همین است. ما ابزارمان مذاکره، بیانیه، سخنرانی و مصاحبه است. ما که نه تفنگ داریم و نه پول داریم. یعنی ابزاری که یک دیپلمات دارد مشخص است.

هر چیزی که تابو شود، سراب هم خواهد شد. همان‌طور که بعضی تصور می‌کنند همه خطرات در مذاکره با آمریکاست و بعضی دیگر تصور می‌کنند همه فواید در مذاکره با آمریکاست.

ممکن است مذاکره با آمریکا قبلاً تابو بود، اما این تابو شکسته شد و نتیجه‌اش عدم اجرای تعهدات از طرف آمریکایی‌ها بود.

 

سوال: قرارداد ایران و چین حواشی زیادی داشت. حتی مواردی از قبیل ماهیگیری در جنوب توسط کشتی‌های چینی را به این موضوع نسبت داده بودند، حتی مدعی واگذاری جزایر ایران شدند. شاید هم دلیل آن عدم شفافیت پیرامون این موضوع بود که البته خاطرم هست گفته بودید چون قراردادی هنوز وجود ندارد. این قرارداد به کجا رسید؟

ظریف: من حدود چهل سال است (از سال۱۳۶۱ که به‌عنوان کارمند محلی، وارد نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد شدم)، در وزارت‌خارجه هستم. هیچ کار دیگری نکردم و بلد هم نیستم. اما در ۳۱سال از این ۳۹سال، من هرگز ندیدم که وزارت‌خارجه در این حد، در داخل مورد هجمه و حمله قرار بگیرد. خب یک بخشی از آن به‌خاطر برجام و مناسبات داخلی اتفاق افتاد و این باعث ایجاد ابهام در مورد توانمندی سیاست خارجی شد که مورد سوءاستفاده بسیاری قرار گرفت.

خلیفه کشی که با زدن سیاست خارجی به آن شکل در کشور راه افتاد و مسئولان سیاست خارجی با آن الفاظ و القاب کثیف و غیرقابل پذیرش (علی‌رغم فرمایشات رهبری) مورد حمله قرار گرفتند، وقتی به چین رسید گروه دیگری شروع به حمله کردند.

در مورد قرارداد با چین، آمریکا و بعضی در داخل شروع کردند. من با اطمینان می‌گویم روزی که قرارداد با چین منتشر شود، خواهید دید که این توافق صددرصد بر اساس منافع ملی ماست. چین قدرت در حال برآمدن است. روابط با چین اصالت دارد، کما این‌که روابط با غرب هم اصالت دارد. من اعتقاد دارم که باید همزمان با شرق و غرب روابط داشته باشیم. چون این روابط یکدیگر را تکمیل و کارآمد می‌کنند.

متن اول توافق ۲۵ساله با چین را ما نوشتیم. حالا بعضی‌ها می‌گویند نخواندیم، در حالی که متن اول را ما به چینی‌ها دادیم. کما این‌که بسیاری از جملات و متون داخل برجام انشای بنده است.

وقتی بازار دروغ، تهمت و اتهام در کشور اسلامی رایج شد و کسانی که نماز شبشان ترک نمی‌شود، در تلویزیون نسبت به یک خدمتگزار این کشور چنین دروغهایی را گفتند، باید توقع این باشد که مردم به ما (نه به یک نفر و یک دستگاه که به کل نظام) بی‌اعتماد شوند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1948b5b2-15b8-4572-bc49-dafb959e54cc"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات