728 x 90

استمرار قیام، سرگیجهٔ نظام

سخن روز
سخن روز

در حالی که قیام سراسری مردم ایران با رزمندگی و فداکاری قیام‌آفرینان، هر روز مصمم‌تر از پیش گامهای استوار خود به‌سوی پیروزی را برمی‌دارد، در اردوی دشمن شاهد روحیه‌باختگی، زهوار دررفتگی و سرگیجه هستیم.

خبری که تلویزیون رژیم از جلسهٔ سران سه قوه (در روز شنبه ۱۶مهر) پخش کرد بیانگر این بحران است. سران قوای در گل مانده، عاجز از ارائهٔ خط و سیاستی در برابر قیامی که موجودیت نظام را به‌خطر انداخته، تنها به‌یک مشت حرفهای کلی و تکراری اکتفا کردند: «سران قوا بر اهمیت وحدت کلمه برای تداوم توسعه و پیشرفت کشور تأکید و حفظ آرامش را برای فعالیت‌های اقتصادی و کسب و کارهای مردم ضروری دانستند».

در نمونه دیگری از اظهارات سران رژیم، پاسدار باقری سرکردهٔ ستادکل نیروهای مسلح خامنه‌ای با اعتراف به‌این که «دشمنان تلاش می‌کنند در میان مجموعه نیرو‌های مسلح... اختلاف و دو دستگی ایجاد کنند» وحشت خود را از استمرار قیام آشکار می‌کند که: دشمنان «مسیر آشوبگری را با تهییج ادامه می‌دهند».

در حالی که شعارهای «رئیسی برو گمشو» و «مهمان قاتل نمی‌خوایم» دانشجویان دانشگاه الزهرا، هنگام حضور رئیسی جلاد در این دانشگاه توسط رسانه‌های خبری بین‌المللی در سراسر جهان انعکاس یافته، محمدبیگی، عضو مجلس ارتجاع، از «حضور رئیس‌جمهور محترم در میان دانشجویان دختر در فضای صمیمی و آرام دانشگاه» حرف می‌زند (۱۷مهر). آخوند نوروزی نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی مجلس ارتجاع هم در منتهای سخافت مدعی می‌شود: «آزادی‌هایی که در ایران وجود دارد، در هیچ جای جهان وجود ندارد» (انتخاب ـ ۱۶مهر)

در حالی‌که تعریف و تمجید از نیروی انتظامی و امنیتی تم مشترک نطقهای مجلس ارتجاع و جمعه‌بازارهاست، پاسدار کوثری عضو کمیسیون امنیت مجلس آنها را تهدید می‌کند که: «اگر مسئولان امنیتی به‌وظیفه‌ای که برعهده دارند به‌درستی عمل نکنند... باید پاسخگو باشند» (سایت حکومتی انتخاب ـ ۱۶مهر).

این ضد و نقیض‌گویی‌ها که به‌پرت و پلاگویی کشیده، نشانهٔ آن است که ضربات مداوم قیام چگونه تعادل رژیم را به‌هم زده و آن را دچار سرگیجه کرده است. البته رژیم طی این مدت از هیچ سرکوبگری و جنایتی برای مرعوب کردن مردم و از هیچ توطئه و ترفندی برای منحرف کردن قیام فروگذار نکرده است؛ در این رابطه خود خامنه‌ای نیز وارد صحنه شد و با تعیین‌تکلیف برای خواص نظام، جهت جبران مافات از یک‌سو و با خط و نشان کشیدن برای قیام‌کنندگان کوشید قیام را مهار کند، اما این تلاشها بی‌فایده بود؛ در نتیجه بحران به‌درون رژیم ریخته و دامنهٔ آن تا بالاترین سطوح نظام را هم فراگرفته است.

بحران به حدی است که آخوند فلاحتی نماینده خامنه‌ای در استان گیلان در نمایش جمعهٔ (۱۵مهر) به‌خواص رژیم تشر می‌زند که: «ما باید ببینیم او چه می‌گوید نه این‌که هر کسی بلند بشود بگوید چرا رهبری حرف نمی‌زند؟ در نظام ولایی همه باید گوش به‌فرمان باشیم نه این‌که بگوییم او گوش به‌فرمان ما باشد».

یکی دیگر از گماشته‌های خامنه‌ای عمق بیشتری از تشتت درونی رژیم را برملا می‌کند و می‌گوید: «آنانی که در حوادث اخیر به‌هر عللی... در راستای اهداف دشمنان نظام گام برداشتند... جای بسی تأسف است که هنوز هم ما شاهد بیانیه‌های دو پهلو که به‌گونه‌یی حمایت از آشوبگران هست مشاهده می‌کنیم» (آخوند شاهرخی نماینده و امام جمعهٔ خامنه‌ای در استان لرستان).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/abcf0ff8-b935-495d-ac30-e73d305525a8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات