728 x 90

آلودگی هوا، چه کسی پاسخگوی هزاران مرگ است؟

آلودگی هوا...
آلودگی هوا...

آلودگی هوا و افزایش آلاینده‌ها در تهران باعث تعطیلی همه مهد کودک‌ها و کودکستانها شده است. مدارس ابتدایی، متوسطه اول و مدارس استثنایی در همه مقاطع تحصیلی هم تعطیل گشته و به‌صورت غیرحضوری برگزار می‌شوند. فعالیت‌های ورزشی برای دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه در فضای باز «ممنوع» است!... این دستورات وزارت آموزش و پرورش رژیم آخوندی برای مقابله با آلودگی هواست!

روز۱۳ آذر یکی از آلوده‌ترین روزهای سال ۱۴۰۲ بود. شاخص آلودگی عدد ۱۳۷ را نشان می‌دهد که برای گروه‌های حساس خطرناک است. مدارس بسیاری از استانهای کشور به همین خاطر تعطیل و یا غیرحضوری است. اصفهان فعلاً از نظر آلودگی هوا از همه جلوتر است. «مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: سکون و پایداری جو مطلق در اصفهان برقرار است و شاخصهای ناسالمی که به ثبت می‌رسد، در هیچ جای کشور وجود ندارد» (ایمنا۱۳آذر۱۴۰۲). آذربایجان شرقی، البرز، خراسان، خوزستان، مرکزی و دیگر استانها وضعیتی شبیه بدترین‌ها دارند.

بحران آلودگی هوا و افزایش ممتدآلاینده‌ها سال‌هاست که دامنگیر کشور است و ثمره دهه‌ها کینه‌توزی و عناد خامنه‌ای با مردم ایران و حتی کودکانی است که هنوز در سن و سالی نیستند که توان مخالفت با رژیم آخوندی را داشته باشند. به یاد داریم که وزیر نادان آموزش و پرورش دولت آخوند رئیسی سال گذشته وعده‌هایی از نوع سرکرده خود داد و مدعی شده بود که «دیگر مدارس بابت آلودگی هوا تعطیل نمی‌شوند (!) آقای رئیس‌جمهور هم بر عدم تعطیلی مدارس مگر در موارد استثنا تأکید کردند» (تابناک۳۰آذر۱۴۰۱).

 

چه کسی پاسخگوی هزاران مرگ در اثر آلودگی هوا است؟

حال با این‌که سایت کنترل کیفیت هوای تهران از دسترس خارج شده است، ایرنا گزارش می‌دهد روز۱۳ آذر، شاخص کیفیت هوای تهران روی عدد ۱۵۵ و در وضعیت قرمز و خطرناک برای همه افراد قرار دارد. دیگر روزی نیست که به شب برسد و شاهد مرگ عزیزانمان در اثر آلودگی هوای کشور نباشیم. غصه نداشتن رزق و روزی و نبود کار شرافتمندانه و سقف خانه‌یی که از شدت سنگینی اجاره‌اش هرآن بر سرمان خراب می‌شود از یک‌سو و هوای آلوده و غیرقابل تنفس برای کودکان و کهن‌سالانمان از سوی دیگر. تازه اگر هم بیمار شوند باید قید مداوا و دارو را زد چرا که پول و اندوخته‌ای در بساط نیست که راهی بیمارستان و مطب دکتر شویم.

رئیس مرکز ملی هوا سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید: «در یک سال، بیش از ۲۶ هزار ایرانی «به‌دلیل آلودگی هوا» جان باختند او افزود که خسارت چنین مرگ و میری معادل ۱۱.۳ میلیارد دلار برآورد شده است» (خبرآنلاین۱۳آذر۱۴۰۲).

طبق همین گزارش، تهران بیش از ۶ هزار مرگ‌ومیر منتسب به آلودگی هوا داشته که خسارت معادل آن ۳ میلیارد دلار است.

 

جنگ باندهای حامی خودرو‌ها و نیروگاههای مازوت سوز

در علت یابی آلودگی هوا عمدتاً دو منبع برای این بحران ذکر می‌شود: یکی خودرو‌های فرسوده که بنزینهای بدون کیفیت را می‌سوزانند و دیگر نیروگاههایی که مجبور به استفاده از مازوت هستند.

در همان گزارش بالا مقام سازمان محیط‌زیست، عامل آلودگی هوا را خودروهای فرسوده و نوع بنزین غیراستاندارد می‌داند. اما رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران، افشا کرد که مازوت سوزی صورت می‌گیرد: «در جلسه روز گذشته استانداری تهران، نماینده پخش و پالایش رسماً اعلام کرد که ۲ نیروگاه از مازوت استفاده می‌کنند» (فرارو۱۲آذر۱۴۰۲).

وی تأکید کرد: «بر اساس گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، سوخت‌های تولیدی کشور از جمله بنزین، نفت گاز و دیگر سوخت‌ها، مطابق استاندارد ملی نیستند و از ۱۶ نیروگاه کشور ۱۴ نیروگاه مازوت مصرف می‌کنند و اگر کسی اعتراضی دارد می‌تواند به کمیسیون مراجعه کند». او مشکل سوخت‌های غیراستاندارد را به گردن وزارت نفت انداخت که ظاهراً درست هم هست. سال گذشته که تهران فقط ۳ روز هوای سالم داشت، در گزارشی محرمانه افشا شد که وزارت نفت روزانه به‌طور متوسط ۲۵ میلیون لیتر مازوت با ترکیب گوگرد بسیار بالای ۳.۵ درصدی به همراه ۱۱۰ میلیون لیتر گازوییل در کشور توزیع کرده است. هم‌چنین بنزین غیراستاندارد که آغشته به میلیون‌ها تن مواد شیمیایی و ماده بسیار خطرناک «ام‌تی‌بی‌ای» برای جبران کسری بنزین و روان‌سوزی آن است در پالایشگاهها مخلوط شده است. البته این مقصر یابی‌ها تمامی ندارد.

رئیس شورای شهر تهران، استاندارد نبودن گازوییل مصرفی کامیون‌ها را یکی از دلایل آلودگی هوای تهران نامید و گفت: «میزان آلایندگی این سوخت در ایران صد برابر بیشتر از استانداردهای جهانی است. وی استفاده از گازوییل در اتوبوس‌ها را خطرناک‌تر از مازوت دانسته و هشدار داد: گازوییل استاندارد به اتوبوس‌های تهران ارائه نمی‌شود» (ایسنا۷آذر۱۴۰۲)

 

شدت انتشار گازهای گلخانه در ایران ده برابر آمریکا

گرچه وضعیت فاشیسم دینی حاکم بر ایران قابل مقایسه با هیچ نظام سیاسی دیگر نیست اما مقایسه‌ها می‌توانند شدت اوضاع بحرانی را نشان دهند. گازهای گلخانه‌یی یکی از شاخصهایی است که نشان می‌دهد نظام ولایت فقیه چه بر سر مردم ایران و جهان آورده است.

«بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی اتحادیه اروپا، شدت انتشار گازهای گلخانه‌یی در ایران حدود ۳ برابر چین و بیش از ۱۰ برابر آمریکا است. در حالی که در دنیا به‌طور متوسط به ازای هر یک‌هزار دلار تولید ناخالص داخلی، نیم تن گازهای گلخانه‌یی منتشر می‌شود، این آمار در ایران بیش از ۲/۵ تن (معادل دی‌اکسید کربن) به ازای هر هزار دلار تولید است» (داده‌های باز۶آذر۱۴۰۲).

 

میزان انتشار گازهای گلخانه‌یی
نمودار بالا وضعیت ده کشوری که در سال ۲۰۲۲ بیشترین گاز گلخانه‌یی در جهان تولید کرده‌اند را بر اساس ابعاد اقتصاد آنها بیان می‌کند.

بهره‌وری پایین اقتصاد، وابستگی به سوخت‌های فسیلی، عدم سرمایه‌گذاری در انرژی‌های پاک و بی‌توجهی حکومت به توسعه پایدار، از عوامل تولید نامتعارف گازهای گلخانه‌یی در ایران است.

مرگ روزانه ۴۱ نفر بر اثر آلودگی هوا و اعتراف وزارت بهداشت که در ۵ سال گذشته بیش از ۷۵ هزار نفر از مردم تحت ستم ایران به‌دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست داده‌اند، به هر صاحب وجدان بشری می‌گوید، آلودگی اصلی ضحاک عمامه‌دار است که بایستی از سرزمین ایران جارو شود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ca2eea89-c161-4fa3-aa2e-3f9bb5a2d096"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات