728 x 90

«موج خزنده فرار مغزها»!

فرار مغزها
فرار مغزها

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری آخوند حسن روحانی منکر فرار مغزها شد و فرار نخبگان را «یک حرکت سازماندهی شده» دانست.

او آمار مراکز جهانی را در این زمینه که ایران رتبه بالایی در مورد فرار مغزها و مهاجرت نخبگان دارد منکر شد، و آمار مهاجرت تحصیل کرده‌ها را «سالانه ۴۰هزار تحصیل کرده» اعلام کرد.

البته فرار مردم آن‌چنان است که او نتوانست انکار کند و اعتراف کرد «البته نه به آن معنی که کل مهاجرت دارد کم می‌شود، بلکه نوع مهاجرت دارد به سمت سرمایه‌گذاری و مهاجرت شغلی می‌رود». (سایت خبرآنلاین ۶آبان ۹۸)

کوچک نمایی آمار مهاجرت نخبگان و فرار مغزها به خارج کشور در حالی است که پیش از این مقامات حکومتی به سیل مهاجرت نخبگان و تحصیل‌کرده‌ها به خارج کشور اعتراف کردند، از جمله این‌که باقر لاریجانی گفت: «در بین منابع انسانی نخبگان و استعداد‌های درخشان، به‌عنوان آینده سازان کشور می‌توانند نقش چشمگیری در ارتقای شاخصهای علمی کشور داشته باشند، یکی از محور‌هایی که در تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی مدنظر قرار گرفته و پیگیری می‌شود بحث ساماندهی نیرو‌های استعداد درخشان حوزه سلامت در قالب شناسایی، ارتقا و هدایت این نیرو‌ها است. کشور ایران رتبه دوم فرار مغز‌ها در جهان را دارا است، سالانه ۱۵۰ تا ۱۸۰هزار متخصص تحصیل‌کرده از کشور مهاجرت می‌کنند و لازم است برنامه‌ریزی جدی برای استفاده از این ظرفیتها در داخل کشور صورت گیرد». (باشگاه خبرنگاران ۲۲مرداد ۹۸)

در زمینه فرار و مهاجرت نخبگان به خارج کشور محسن صفایی فراهانی یکی از عناصر باند مغلوب رژیم می‌گوید: «در سال‌های ۶۸ تا امروز بالاترین آمار مهاجرت مغزها را در گزارشهای بانک جهانی ایران دارد؟ این جا نقطه‌ای است که مسئولان راحت از آن عبور می‌کنند. حاکمیت توجه ندارد که چه عواملی باعث می‌شود این نوع نیروها به‌راحتی از کشور می‌روند».

او علت را در«ساختار رانتی» و اندک سالاری (بخوانید فساد و دیکتاتوری)» می‌داند. (روزنامه‌ ایران ۲۰مهر ۹۸)

بر اساس گزارش فدرال مهاجرت و پناهندگی آلمان در سال۲۰۱۸ «بیش از ۴۷درصد پناهجویان ایرانی خود را دارای تحصیلات دانشگاهی معرفی کرده‌اند. نزدیک به ۴۰درصد پناهجویان ایرانی نیز دارای مدرک تحصیلی دیپلم بوده‌اند. بر پایه این گزارش، تنها ۹درصد ایرانیان دارای پایان‌نامه دوره نخست دبیرستان بوده‌اند و حتی یک نفر در میان هزاران پناهجوی ایرانی بی‌سواد نبوده است». (سایت دویچه وله۲۰اوت ۲۰۱۹)

بنابراین این ادعا که فرار مغزها و مهاجرت نخبگان به خارج کشور زیاد نیست، در زمره شیاد بازیهای رایج سردمداران و مهره‌های حکومتی از جمله دروغ‌درمانی‌های آخوند حسن روحانی است.

مگر در حال حاضر ۵۰درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار نیستند، و مگر غیر از این است که اکثر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که به خارج مهاجرت می‌کنند به‌خاطر بیکاری در کشور است؟.

سایت اقتصاد آنلاین ۷ آبان ۹۷ ضمن اذعان به این‌که «بیکاری دانشگاهیان ۲برابر بی‌سوادها است» می‌نویسد: «سالهاست بازار کار ایران با جمعیت انبوهی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی مواجه شده و صف طولانی از تقاضا برای کار هم شکل گرفته است. جوانانی که ویژگی مشترک همه آنها تحصیل دانشگاهی در رده‌های مختلف کاردانی تا دکترا بوده و تقریباً همگان از طرز فکر یکسانی نسبت به شغل و آینده کاری هم برخوردارند».

ضمنا اکثر آنهایی که به‌گفته معاون آخوند روحانی به‌دلیل سرمایه‌گذاری مهاجرت می‌کنند، از میان نخبگان کشور و اغلب از میان فارغ‌التحصیلان و کسانی هستند که دارای مدارک بالای تحصیلی هستد.

واقعیت این است که خروج نخبگان از ایران به‌شدت گذشته هم‌چنان ادامه دارد، این در شرایطی است که بعضاً مهره‌های حکومتی با دروغپردازی می‌خواهند این واقعیت انکارناشدنی را انکار کنند.

زیرا به علت فقر و بیکاری هر سال که از عمر منحوس رژیم می‌گذرد فرار نخبه‌ها نسبت به سال قبل شدت بیشتری پیدا می‌کند.

در زمینه علت مهاجرت قشر تحصیل‌کرده به خارج از کشور سایت اقتصاد آنلاین ۲۴مرداد ۹۸ضمن اشاره به این‌که موضوع مهاجرت به خارج کشور برای اشتغال به یک معضل اساسی تبدیل شده است به‌ نقل از روزنامه آفتاب یزد می‌نویسد: «خیلی از کارشناسان بر این باورند که مهاجرت قشر تحصیل‌کرده کشور به کمبود و نبود شغل مناسب برای آنها گره خورده است و به همین دلیل هم این افراد عطای زندگی در کشور را به لقای آن می‌بخشند و برای یافتن آینده‌ای بهتر مهاجرت را تنها گزینه پیش رو می‌بینند. با این اوصاف هر سال بر تعداد فارغ‌التحصیلان مهاجرت کرده افزوده شده و پست‌های مدیریتی از افراد متخصص خالی‌تر می‌شود. اما این همه ماجرا نیست، این روزها با اکثر کسانی که صحبت می‌کنید حتی اگر توانایی مهاجرت نداشته باشند حداقل فکر آن را در سر دارد تا به‌محض ایجاد شرایط مناسب راهی دیار غربت شوند چرا که آینده بهترشان را در مهاجرت به کشور‌های توسعه یافته می‌بینند».

البته در شرایط کنونی مردم به دلایل مختلف اجتماعی و فرهنگی، اقتصادی، قومی و مذهبی از حاکمیت آخوندی فرار می‌کنند.

دلیل عمده مهاجرت اقشار مختلف به خارج کشور سرکوب آزادیهای عموم مردم و ایجاد  فضای امنیتی در دانشگاهها است.

در زمینه موج مهاجرت به خارج کشور در سال گذشته سایت دیپلماسی ایرانی نوشت: «طی یک سال گذشته شاهد افزایش موج مهاجرت از کشور و خرید ملک و آپارتمان توسط ایرانیها در کشورهایی مانند ترکیه، گرجستان و نظایر آن هستیم...در کنار آن موج خزنده فرار مغزها را هم باید در نظر گرفت. اینها گوشه‌ای از خسارتهایی است که در طول یک سال و نیم گذشته بر کشور تحمیل شده است». (دیپلماسی ایرانی ۲۹مهر ۹۸)

بنابراین وقتی مردم به‌ویژه دانشجویان و جوانان آینده‌ای برای خود نمی‌بینند به ناگزیر راهی کشورهای دیگر می‌شوند تا آینده خود را تضمین کنند.

یک مهره وابسته به باند روحانی به نام مهدی مطهرنیا، وضعیت مردم در نظام را چنین توصیف می‌کند: «در باب نیروی انسانی نیز باید بگوییم که نیروی انسانی با شاخص فرار مغزها، وجود میزان بالای بیکاری عناصر تحصیل‌کرده در ایران و هم‌چنین نارضایتی که در طبقات گوناگون اجتماعی از نظر رفاه، داشتن مسکن و هم‌چنین اشتغال وجود دارد وضعیت نیروی انسانی را در یک بافت موقعیتی نامناسب قرارداده است». (۲۵اردیبهشت ۹۸)

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8497ef7f-7963-49d7-98d2-4a31daf17c4c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات