728 x 90

شقه دروني رژيم,

چرا سفر پاسدار مشایی به آمریکا لغو شد؟

-

پاسدار رحیم مشایی
پاسدار رحیم مشایی
به دنبال اظهارات ضدونقیض کارگزاران حکومتی درباره سفر اسفندیار رحیم مشاعی، رئیس‌دفتر پاسدار احمدی‌نژاد، روز شنبه اعلام شد که سفر وی به نیویورک لغو شده است. ظهر روز شنبه معاون اطلاع‌رسانی دفتر پاسدار احمدی‌نژاد دلیل لغو سفر مشایی را تغییر در برنامه دبیرکل سازمان ملل دانست. اما خبرگزاری حکومتی مهر اعلام کرد سفر مشایی به‌دلیل مخالفتهای صورت گرفته لغو شده است.
بنا‌به این گزارش، در اواسط اسفندماه برخی منابع خبری خارجی به‌نقل از یک مقام ارشد آمریکایی در وزارت‌خارجه این کشور خبر دادند که یک هیأت سیاسی دولت ایران برای سفر به نیویورک تقاضای ویزا کرده است.
هر چند که این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا از افشای نام اعضای این هیأت خودداری کرد اما منابع خبری گمانه‌زنی کردند که احتمالاً افراد تقاضاکننده شامل مشاورین و اعضای دفتر ریاست‌جمهوری و احتمالاً اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر احمدی‌نژاد هستند.
در همان زمان برخی رسانه‌ها به‌نقل از منابع آگاه در واشنگتن اعلام کردند که ممکن است هیأت ایرانی در کنار شرکت در این مراسم، نسبت به انجام ملاقات‌ با مقامات آمریکایی به‌منظور بهبودی روابط میان دو کشور تمایل نشان دهند.

با گذشت چند ساعت از انتشار این اخبار هیچ مرجع رسمی آن را تأیید نکرد تا این‌که در روز ۱۷اسفند رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت امور خارجه این خبر را تأیید کرد.
وی گفت: متاسفانه چون محل مجمع عمومی سازمان ملل در آمریکاست، هر اجلاسی که بنا است در این سازمان برگزار شود، باید به ناچار از این کشور ویزا گرفت و این‌که هیات‌های ما برای شرکت در اجلاس‌های بین‌المللی سازمان ملل از آمریکا ویزا دریافت می‌کنند، در چارچوبهای تعریف شده موازین بین‌المللی است.
هم‌چنین او در ادامه، توضیحاتی درباره اهداف هیأت ایرانی از انجام این سفر داد که می‌شود از آن به پاسخ به گمانه‌زنی‌های موجود تعبیر کرد.
مهمان‌پرست گفت: هرازچندگاهی شاهد تفسیرها و اظهارنظرهایی هدفدار هستیم که رفت‌وآمدهای هیأت‌های ایرانی برای حضور فعال در مجامع عمومی سازمان ملل را به نوعی مرتبط با سایر مسائل می‌داند و ابهامی که شاید پشت سر این سفرها قرار گرفته است.

وی با یادآوری این نکته که اجلاس زمین سازمان ملل همزمان با عید نوروز برگزار خواهد شد، سفر هیأت ایرانی به نیویورک را طبیعی ارزیابی کرد و گفت: نوروز و تاریخ آن متعلق به کشورمان و همه کشورهای منطقه است و بنابراین نباید از این سفرهای عادی که برای حضور در اجلاس‌های سازمان ملل صورت گیرد تفسیر دیگری داشت.

در ۲۱اسفندماه معاون سیاسی دفتر احمدی‌نژاد با بیان این‌که اسفندیار رحیم مشایی ۲۷اسفندماه امسال برای شرکت در جشن نوروز ایرانیان مقیم آمریکا به این کشور سفر فرهنگی می‌کند، گفت که این سفر در جهت تامین و تقویت اهداف و منافع ملی است.
محمدجعفر بهداد درباره برنامه مشایی در این سفر گفت: رئیس دفتر رئیس‌جمهور در سفر 3روزه خود در جشن نوروز ایرانیان مقیم آمریکا شرکت و با بان کی‌مون دبیرکل سازمان ملل نیز دیدار خواهد کرد.
معاون سیاسی دفتر احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: این سفر به‌دعوت سازمان ملل‌متحد صورت می‌گیرد و دبیرکل سازمان ملل نیز در یکی از برنامه‌ها حضور خواهد یافت.
وی برخی ادعاها در خصوص این‌که مشایی در سفر خود به آمریکا می‌خواهد با مقامات سیاسی آمریکا ملاقات کند را کذب دانست و گفت: هدف رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور از این سفر دیدار با ایرانیان است.

یک روز پس از انتشار این خبر، رحیم مشایی ضمن اعلام اهدافش از سفر به آمریکا گفت که این سفر هنوز قطعی نشده است. وی با بیان این‌که امسال در سازمان ملل توسط ایران و چند کشور دیگر مراسمی به‌مناسبت نوروز برگزار خواهد شد، از شرکت در این مراسم که ایران نیز به آن دعوت شده، به‌عنوان دلیل سفر خود به آمریکا در ۲۷اسفند، نام برد.
با این حال روز شنبه در حالی که انتظار می‌رفت مشایی عازم نیویورک شود، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر احمدی‌نژاد اعلام کرد که با توجه به تغییرات ایجاد شده در برنامه‌های دبیرکل سازمان ملل متحد، سفر آقای رحیم مشایی به نیویورک به زمان دیگری موکول شد.

محمدحسن صالحی مرام روز شنبه در گفتگو با ایرنا، با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: جشن نوروز ایرانیان مقیم آمریکا برقرار است و با حضور نماینده دایم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل و نمایندگان دبیرخانه شورای عالی ایرانیان برگزار خواهد شد.

با وجود این‌که صالحی مدام دلیل لغو سفر مشایی را تغییر در برنامه دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد، اما خبرگزاری مهر روایت دیگری از دلیل لغو این سفر ارائه کرد.
این خبرگزاری نوشت: در پی مخالفتهای صورت گرفته با سفر اسفندیار رحیم مشایی مشاور و مسئول دفتر رئیس‌جمهور به آمریکا که قرار بود در ایام عید نوروز و برای شرکت در جشن ایرانیان مقیم آمریکا انجام شود، این سفر لغو شد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5be388fd-83a8-46ae-be5c-0d76727f3065"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات