728 x 90

البوابه مصر: حمایت برنده نوبل اوکراینی از تحقیق درباره قتل‌عام زندانیان سیاسی در ایران

الکساندرا ماتویچک حقوقدان برنده جایزه نوبل از اوکراین
الکساندرا ماتویچک حقوقدان برنده جایزه نوبل از اوکراین

البوابه مصر در گزارشی از پاریس با بررسی کنفرانس مقاومت ایران پیرامون قتل‌عام ۱۹۸۸ نوشت «الکساندرا ماتویچوک حقوق‌دان برنده جایزه صلح نوبل (۲۰۲۲) از اوکراین، از حقوق ایرانیانی که توسط دولتشان تحت آزار و اذیت قرار دارند، حمایت کرد».
البوابه در گزارش خود با اشاره به این‌که در کنفرانسی که توسط شورای ملی مقاومت ایران در پاریس برگزار شد حقوقدانها و شخصیتهای سیاسی بین‌المللی از جمله رئیس سابق دیوان کیفری بین‌المللی شرکت داشتند، به‌نقل از الکساندرا ماتویچوک برنده جایزه صلح نوبل از اوکراین نوشت: «سی‌و‌پنج سال پیش، رژیم ایران هزاران نفر را اعدام کرد. جامعه بین‌المللی هنوز در مورد تعداد کشته‌شدگان بحث می‌کند، اما آنچه واضح است این جنایت علیه بشریت است و مشمول مرور زمان نمی‌شود. پس از ۳۵سال بستگان قربانیان و قربانیان هم‌چنان در انتظار عدالت هستند».
البوابه در ادامه گزارش خود می‌نویسد: «ماتویچوک این احساس را در پیام خود به کنفرانس تکرار کرد و گفت که ”معافیت از مجازات در گذشته پیامدهای روشنی در زمان حال دارد. مصونیت رژیم ایران به‌ویژه آن را برای ادامه و گسترش فعالیت‌های بدخواهانه خود، از جمله حمایت فعال از جنگ روسیه علیه اوکراین، جرأت داده است.


من در کی‌یف زندگی می‌کنم و شهر زادگاهم، مانند هزاران شهر دیگر اوکراین، دائماً توسط پهپادهای ایرانی گلوله‌باران می‌شود. آنچه می‌خواهم با این مثال بگویم این است که اگر رژیمهای استبدادی با یکدیگر همکاری کنند، ما به‌عنوان یک مردم باید از مبارزه برای عدالت و آزادی یکدیگر حتی بیشتر حمایت کنیم. به همین دلیل است که من همبستگی صمیمانه خود را با مردم ایران اعلام می‌کنم و از ایده ایجاد کمیسیون تحقیق سازمان ملل برای افشای حقیقت آنچه در سال۱۹۸۸ رخ داده و عاملان آن به دست عدالت می‌پردازد، حمایت می‌کنم“.


البوابه گزارش خود را با نقل سخنی از خانم مریم رجوی که در این کنفرانس ایراد شد ادامه داد و می‌نویسد: «مریم رجوی، رهبر اپوزیسیون ایران در تبعید، رئیس‌جمهور شورای ملی مقاومت ایران اعلام کرد: ”عاملان این قتل‌عام از چهار دهه مصونیت از مجازات برخوردار بوده‌اند و خواستار تحقیقات و پیگرد بین‌المللی اعضای قدیمی رهبری رژیم از جمله علی خامنه‌ای، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور و رئیس قوه قضاییه غلامحسین محسنی اژه‌ای گردید“ .
مریم رجوی اعلام کرد: محاکمه این جنایتکاران پیامی قاطع از عدالت و پاسخگویی به جامعه جهانی ما خواهد بود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5fa7a379-0837-4e01-83da-163d14508dc0"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات