728 x 90

بیانیه سازمان عدالت برای قربانیان قتل‌عام ۱۹۸۸ در ایران

عدالت برای قربانیان قتل‌عام ۱۹۸۸ در ایران
عدالت برای قربانیان قتل‌عام ۱۹۸۸ در ایران

عدالت برای قربانیان قتل‌عام ۱۹۸۸ در ایران

از گزارش مهم سازمان ملل در محکومیت قتل‌عام ۶۷ در ایران

به‌عنوان جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی استقبال می‌کند

 

عدالت برای قربانیان قتل‌عام ۱۹۸۸ در ایران (JVMI) از گزارش تاریخی گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد ایران در مورد قتل‌عام ۱۳۶۷ و سایر جنایات وحشیانه رژیم ایران که برای اولین بار در وب سایت سازمان ملل منتشر شد، استقبال می‌کند.

گزارش ۶۶صفحه‌یی پروفسور جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد، با عنوان جنایت سبعانه و نقض شدید حقوق‌بشر انجام شده توسط جمهوری اسلامی (۱۹۸۱-۱۹۸۲و ۱۹۸۸)، نتیجه‌گیری می‌کند که اعدام‌های فراقانونی و ناپدید شدن اجباری سیاسی در سال ۱۹۸۸ هم جنایات جاری علیه بشریت و هم جنایت نسل‌کشی است. مقیاس و شدت این قتل‌عام لکه ننگی بر وجدان بشریت است.

برای مدت طولانی، جمهوری اسلامی عدالت را برای قربانیان انکار کرده و عاملان آن را مصونیت داده است، در حالی که سازمان ملل متحد نتوانسته است با قاطعیت و جدیت به این وضعیت رسیدگی کند.

این معافیت از مجازات مستمر تنها باعث جسارت مقامات رژیم ایران و تداوم چرخه خشونت و سرکوب شده است.

گزارش گزارشگر ویژه گامی کلیدی در جهت پایان دادن به بیش از ۳۵سال بی‌عملی سازمان ملل در رابطه با قتل‌عام ۱۹۸۸ است.

عدالت برای قربانیان قتل‌عام ۱۹۸۸ در ایران از کشورهای عضو سازمان ملل می‌خواهد که یک دادگاه بین‌المللی برای محاکمه عاملان کشتار ۱۹۸۸ تشکیل دهند.

عدالت برای قربانیان قتل‌عام ۱۹۸۸ در ایران (JVMI) در ادامه این بیانیه تحت عنوان قتل‌عام ۱۹۸۸ چه بود می‌افزاید:

در سال ۱۹۸۸، حکومت ایران حدود ۳۰۰۰۰زندانی سیاسی و عقیدتی را قتل‌عام کرد. این اعدامها بر اساس فتوای خمینی ولی‌فقیه انجام شد که جنبش اصلی اپوزیسیون، سازمان مجاهدین خلق ایران را هدف قرار داد.

کمیسیونهای سه نفره موسوم به کمیسیونهای مرگ در سراسر ایران تشکیل شد و زندانیان سیاسی را که حاضر به ترک عقاید خودشان نبودند اعدام کرد. اعضای دیگر گروه‌های مارکسیست نیز در موج دوم بعدی اعدام شدند.

قربانیان در گورهای دسته‌جمعی مخفی دفن شدند. مجرمان هم‌چنان از مصونیت برخوردار هستند.

 

در گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل آمده است:

اکثریت قاطع زندانیان اعدام شده از اعضا و هواداران سازمان مجاهدین خلق ایران بودند، البته صدها نفر از افراد وابسته به گروهها و سازمانهای سیاسی چپ نیز ناپدید و اعدام شدند.

زندانیان سیاسی اعدام شده و کسانی که از قتل‌عام جان سالم به در بردند از انواع شدید شکنجه‌های جسمی و روحی و سایر رفتارهای ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز رنج می‌بردند.

آیت‌الله حسینعلی منتظری، جانشین پیشین رهبر ایران، در یک نوار ضبط شده، گفته است که پسر خمینی، احمد خمینی، که دستیار شخصی ارشد رهبر انقلاب بود، سه تا چهار سال قبل از کشتار ۱۹۸۸اعلام کرده بود که همه افراد وابسته به مجاهدین خلق ایران، از جمله هر کسی که در حال خواندن روزنامه این گروه دستگیر شده باشد، باید اعدام شود.

در فتوای خمینی آمده است که تمامی مخالفان زندانی که «در زندانهای سراسر کشور بر موضع نفاق خود ثابت قدم می‌مانند، محارب (در جنگ با خدا (محسوب می‌شوند و محکوم به اعدام هستند...

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c85ed823-0f2b-4c60-9a30-109f81726df7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات