728 x 90

قيام هاي خاورميانه,

ناآرامیها در لیبی هم‌چنان ادامه دارد

-

معمر قذافی فرار خود از لیبی را تکذیب کرد
معمر قذافی فرار خود از لیبی را تکذیب کرد
شبکه جهانی بی.بی.سی:
- بخشهایی از کشور لیبی از کنترل قذافی خارج شده است.
ـ یک ایستگاه پلیس در طرابلس به آتش کشیده شد.
ـ معاون سفیر لیبی در ملل متحد: فکر می‌کنم ظرف چند روز آینده، قذافی یا کنار می‌کشد و یا این‌که مردم، خود را از دست او خلاص می‌کنند.
- هیأت نمایندگی لیبی در ملل ‌متحد از جامعه بین‌المللی خواسته است که فضای هوایی کشور را ببندد تا جلوی ورود مزدوران خارجی به این کشور را بگیرند تا جلوی قتل‌عام گرفته شود.
ـ دیوید کامرون گفت: سرکوب وحشیانه تظاهر‌کنندگان توسط دولت لیبی منزجرکننده و غیرقابل‌قبول است و هیچ جایی در دنیای مدرن ما ندارد. خواست مردم برای دموکراسی بیشتر، آزادی بیشتر و حقوق بیشتر، خواستهایی هستند که باید با رفرم به آنها جواب داد نه با سرکوب.

معمر قذافی برای اولین بار از زمان شروع بحران در این کشور در تلویزیون دولتی سخنرانی کرد. وی تکذیب کرده که طرابلس را ترک کرده و به ونزوئلا رفته است. دیپلوماتهای لیبی خواستار دخالت بین‌المللی برای توقف خشونتها و نسل‌کشی علیه مردم این کشور شده‌اند. معاون سفیر لیبی در ملل‌متحد گفت مردم لیبی باید در برابر نسل کشی حفاظت شوند.

تلویزیون سی.ان.ان:
ارتش لیبی از هلیکوپتر و جتهای جنگی علیه تظاهر‌کنندگان استفاده کرده و آنها را زیر آتش گرفته است. قذافی در تلویزیون دولتی گفت او هنوز در کشور و بر سر قدرت است.
فراخوان فعالان سیاسی کشور برای سرنگون شدن قذافی از یک هفته پیش در شهر بن غازی شروع شده است. تظاهر‌کنندگان اکنون شهر بنغازی و شرق کشور را به تسخیر خود درآورده و شدیداً نسبت به این‌که روزهای قذافی رو به آخر است، خوشبین هستند.

گزارشگر سی.ان.ان:
شرق کشور لیبی آزاد شده و در کنترل کامل نیروهای ضدقذافی است. گروههای مختلف از مردان لیبیایی لباس‌شخصی با سلاح راهها و مناطق شرقی کشور را تحت کنترل دارند و از آن حفاظت می‌کنند. این افراد که شهروندان محلی هستند، امنیت منطقه آزاد شده خود را در برابر احتمال فرود چتربازان قذافی تأمین می‌کنند. تعداد زیادی از مردم مسلح در خیابانهای شهر بنغازی هستند.
حدود 2 تا 3میلیون مصری در لیبی زندگی می‌کنند که همه در حال خروج از این کشور هستند. محافظین مرزی گفتند بیش از 15هزار نفر مصری طی یک روز لیبی را ترک کردند. با وجود این‌که تعدادی مغازه و پمپ‌بنزین باز هستند، ولی تنشها بسیار شدید است. یک زاغه مهمات آتش گرفته بود و مواد منفجره مستمراً در حال انفجار بودند. ارتش در این سوی کشور جانب نیروهای ضدحکومتی را گرفته‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس:
نیروهای امنیتی وفادار به معمر قذافی روی هزاران تظاهر‌کننده در شرق کشور شدیداً آتش گشودند و عزادارانی را که در حال دفن کشته‌شدگان بودند، به شدیدترین وجه سرکوب کردند.
یک خانم معلم که خودش را تنها به اسم امنیه معرفی کرد گفت: ”ما نمی‌ترسیم. ما عقب نخواهیم کشید“.
او گفت که در انتهای صف خاکسپاری راهپیمایی می‌کرد و از 2کیلومتر آن‌طرف‌تر صدای تیراندازی شنید.
امنیه که از طریق تلفن صحبت می‌کرد، گفت: ”اگر ما ادامه ندهیم، این مرد پست ما را با تانکها و بولدوزرهایش له خواهد کرد“.
وی افزود: یکی از آنهایی که به خاک سپرده می‌شد، کودکی بود که روز شنبه کشته شد…
یک شاهد گفت: گروهی متشکل از حدود 200وکیل و قاضی در داخل دادگاه طرابلس، که آن نیز توسط نیروهای امنیتی محاصره شده بود اعتراض می‌کردند.

الجزیره:
ـ در تونس صدها نفر در برابر سفارت لیبی جمع شدند و دست به تظاهرات زدند. در استانبول در ترکیه تظاهرات بزرگی در همبستگی با مردم لیبی برگزار شد که مردم تا کنسولگری لیبی راهپیمایی کردند و به‌ کشتار تظاهر‌کنندگان در شهرهای لیبی اعتراض کردند.
لیبیاییهای مقیم قطر هم در برابر سفارت این کشور در دوحه تظاهرات کردند و از سفیر این کشور و اعضای سفارتخانه خواستند که موضع خود را در قبال حوادثی که در لیبی می‌گذرد روشن کنند. آنها شعارهایی مبنی بر سقوط نظام معمر قذافی سر دادند. هم‌چنین از دولتهای عربی و اسلامی خواستند که در کنار مردم لیبی بایستند و از سازمان ملل‌متحد هم خواستند که هیأتی به این کشور بفرستد.

تلویزیون العربیه:
سفارت لیبی در مالزی به صفوف قیام کنندگان پیوست و کشتار جنایتکارانه معترضان توسط قذافی را محکوم کرد.
سفیر لیبی در هند: هواپیماها شهروندان را در طرابلس بمباران می‌کنند.
یک دیپلومات لیبی در چین به صفوف قیام‌کنندگان پیوست.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5c11af53-cef0-47db-aec9-e4b94434007d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات