728 x 90

توصیه به هموطنان درباره زلزله

زلزله تهران
زلزله تهران
زلزله‌ها یکی پس از دیگری در تمام جاهای کشور رخ می‌دهند. در تاریخ ۴دی ۹۶ به گزارش مرکز لرزه نگاری کشور، 16زلزله با بزرگای بین ۳.۲تا ۴.۵ریشتر در نقاط مختلف کشور از غرب کشور تازه آباد کرمانشاه گرفته تا جنوب بوشهر، خوزستان و بندرعباس تا شرق کشور استان کرمان و... . رخ داده است. آخرین آن در اواخر پایانی شب همین تاریخ در منطقه ملارد کرج رخ داد که باعث مرگ یک نفر و مصدومیت 50نفر گردیده است. حال اگر نگاهی به‌علت مرگ و مصدومیت مردم بیاندازیم یک نکته بسیار مهم را خواهیم دید. مصدومیتها تماماً به‌خاطر فرار و رفتارهای هیجانی مردم اتفاق افتاده‌اند و مرگ نیز در اثر سکته قلبی ناشی از تنش زلزله بوده است. ! این نوع از مصدومیت و مرگ نشان‌دهنده عدم آشنایی شدید مردم به چگونگی رفتار در هنگام وقوع زلزله می‌باشد. همه می‌دانیم که یک رفتار واقعی تنها با چند توصیه که از رسانه‌ها شنیده می‌شود، نهادینه نمی‌شود مگر آن که تمرینات و مانورهایی به‌طور منظم و مداوم در بین مردم اجرا شوند. کاری که در کشور ژاپن به‌دقت انجام می‌شود. ژاپن با وجودی که بیشتر از هر کشور دیگری در دنیا در معرض زلزله‌های بزرگ قرار دارد، ولی کمترین تلفات و خسارات را به خود می‌بیند. چرا؟ چون سلامت و زندگی مردم ژاپن یک دغدغه حقیقی برای دولت ژاپن محسوب می‌شود. در حالی که در ایران، رژیم تنها دغدغه‌ای که ندارد سلامت و سطح رفاه و حفظ زندگی مردم می‌باشد. رفتارهای رژیم ملاها که در زیر به تفصیل شرح داده می‌شود این ادعا را ثابت می‌کند که آخرین اولویت رژیم شاید حفظ زندگی مردم در برابر خطراتی مانند زلزله باشد.

برای درک بهتر موضوع باید نگاهی به توصیه‌های علمی در برابر زلزله بیاندازیم.

اقدامات پیشگیرانه‌ای که یک دولت باید در کشورش (به‌ویژه کشور زلزله خیزی مانند ایران، ژاپن و...) انجام دهد دارای چند بعد مختلف می‌باشد:
با طراحی مهندسی دقیق و نظارت کامل و به دور از تقلب و رشوه (که به‌طور گسترده‌یی در کشور ما مرسوم است!؟) ساختمانهایی که در ابتدای ساخت قرار دارند به‌طور کامل مقاوم در برابر زلزله ساخته شوند
با استفاده از راهکارهای علمی و مهندسی موجود، بافت فرسوده شهری و روستایی یا تخریب شده و از نو ساخته شوند و یا در برابر زلزله مقاوم شوند.
با طراحی علمی شهر؛ خیابانها، کوچه‌ها و معابر سطح شهر چنان ساخته شوند که در هنگام زلزله، علاوه بر این‌که امکان فرار یا تخلیه مردم به‌راحتی فراهم باشد؛ دسترسی عوامل امدادی نیز بسیار آسان صورت گیرد.

در بعد دیگری از فرآیند مقابله با زلزله، باید انواع تیمهای تخصصی برای هنگامی که زلزله رخ می‌دهد تشکیل شوند تا با عملکرد به هنگام، از وقوع آسیب و کشتار و تخریب بیشتر جلوگیری کنند.

با ارائه آموزشهای واقعی و عملی به مردم و تکرار مانورهای دوره‌ای مرتب، رفتار مردم به‌گونه‌یی نهادینه شود که وقتی با زلزله روبه‌رو می‌شوند هر کسی وظیفه و نقش خود را به خوبی فراگرفته باشد و بتواند آن را به اجرا بگذارد.

هماهنگی بین تمام نهادها و ارگانهای وظیفه‌مند با ستاد مدیریت بحران یا تیم مدیریت بحران و... چنان بالا باشد که در هنگام زلزله، در واقع، فرماندهی کل عملیات باید توسط تیم مدیریت بحران انجام شده و بقیه تنها عمل کننده به فرامین آن باشند.

حال باید دید که از این مجموعه اقدامات علمی، کدام یک در شهری مانند تهران اجرا شده است:
به اعتراف خود نهادهای رژیم بسیاری از فعالیتهای ساخت و ساز در کلان شهر تهران تحت تاثیر فساد نهادینه شده‌ای قرار دارد که کشور را فراگرفته است. در بسیاری از مناطق تهران در دوران شهردار قبلی یعنی قالیباف (که از حسرت مقام ریاست‌جمهوری سوخت و خاکستر شد!) مدیریت شهری، فقط برای جذب آرا مردم تهران، صورت می‌گرفت! هر جا که می‌دیدند ممکن است رأی بیشتری از فلان شرکت یا مجموعه عاید شود، تمام مجوزها را موافق با خواستهای آن مجموعه صادر می‌کردند و در این شرایط تمامی ضوابط و استانداردها فدا می‌شد و می‌شود. یکی از مثالهای بارز برای تأیید این ادعا، میلیونها مجوز ساختی است که قالیباف به انواع شرکتهای ساخت و سازی که مانند قارچ در دوران احمدی‌نژاد رشد کردند، داده است. در کوچه‌ای که عرض آن 6متر بیشتر نیست (طبق استاندارد ارتفاع ساختمانهای یک کوچه نباید بیشتر از دو سوم عرض آن کوچه باشد و در بعضی استانداردها بیشترین ارتفاع مجاز را نصف عرض کوچه بیان داشته‌اند) شهرداری تهران مجوز ساخت آپارتمان تا 7طبقه را صادر کرده است. یعنی ارتفاعی بین حداقل 26متر تا 35متر برای یک آپارتمان واقع در کوچه شش متری اعمال شده است. ! بنا بر خوی عوام‌فریبانه رژیم، در جواب اعتراض به این نوع از ساخت و سازها بیان می‌کنند زلزله باعث سقوط و تخریب ساختمان به محل استقرار خودش می‌شود و اینگونه نیست که ساختمان به درون کوچه سقوط کند!؟ آیا شما به تعداد ماشینهایی که (در اثر وفور خانوار در این نوع از آپارتمانها) به اجبار باید درون کوچه‌ها پارک شوند فکر کرده‌اید؟ در شرایط کنونی به‌جرأت می‌توان گفت که امکان ورود ماشین آتشنشانی یا آمبولانس به درون 95درصد کوچه‌های تهران وجود ندارد! (در یک مورد آتش‌سوزی که در منطقه فاز دو شهرک اکباتان در سال 1387رخ داد، چون این شهرک قبل از انقلاب و توسط یک شرکت آمریکایی و تا حدی منطبق با استاندارد ساخته شده، عوامل آتش‌نشانی به‌راحتی توانستند به پارکینگ بلوک 13فاز دو اکباتان که در آن یک دستگاه خودرو آتش گرفته بود وارد شوند و آتش را در حالی که صدها دستگاه خودرو دیگر در این پارکینگ مستقر بودند کنترل و خاموش کنند.) سؤال اینجاست که در کدام نقطه از تهران می‌توان حتی یک مورد از چنین امکان دسترسی پیدا کرد؟

چرا تلویزیون و رسانه‌های رژیم به‌شدت به متخصصینی که وقوع زلزله‌های بزرگتر را پیش‌بینی می‌کنند و آگاهی می‌دهند، به‌شدت حمله می‌کنند و گاه آنها را مورد تمسخر قرار می‌دهند؟ آیا توصیه‌های ایمنی یک متخصص زلزله، اهمیتی کمتر از توصیه‌های پزشکی یک پزشک دارد؟ پس چرا شما از توصیه‌های ایمنی متخصصان زلزله می‌ترسید؟ یک استاد زلزله در دانشگاه تهران هشدار داده که اگر زلزله در تهران رخ بدهد فاجعه تاریخ بشری رخ خواهد داد. پس مردم تا می‌توانید از تهران دور شوید. نگارنده خود شاهد تمسخر و بدگوئیهایی بودم که مجری رادیو جوان به این استاد متخصص کشور روا می‌داشت که آی مردم این...‌هایی که مردم را از زلزله می‌ترسانند، فقط قصدشان مطرح کردن خودشان است؟!

محسن هاشمی فرزند هاشمی رفسنجانی سردجال بزرگ جنایتکار رژیم، سه‌شنبه ۵دی به مردم تهران توصیه کرد که: من از مردم تهران می‌خواهم که خونسردی خودشان را حفظ کنند و سپس برای محکم کاری از خودش مثال زد که: بله وقتی زلزله پنجشنبه‌شب تهران رخ داد من و خانواده‌ام نه تنها از منزل خارج نشدیم بلکه به یک گوشه امنی که از قبل پیش‌بینی کرده بودیم رفتیم؟! یکی نیست از این فرزند خلف! بپرسد که شما مگر در منزل 50متری آپارتمانی که با هر بدو بدو بچه طبقه بالایی نصف سقف طبقه پائینی فرو می‌ریزد زندگی می‌کنی که از زلزله هم بترسی؟ خوب معلوم است که آن کاخهایی که شما در طی 38سال چپاول ثروت ایران و ایرانی برای خویش ساخته اید، می شود با امنیت کامل در زلزله 9ریشتری نیز زندگی راحتی کرد.

خلاصه مطلب این‌که، مردم عزیز و هموطنان گرامی، این رژیم دیگر علنی کرده که هیچ دغدغه‌ای نسبت به زندگی من و شما ندارد. کوچکترین پروایی هم از این‌که تمام مردم ایران کشته شوند ندارند. لذا هر کسی که سرپرست خانواده است خودش به فکر خانواده خودش باشد. با خرج خودتان اقداماتی برای تقویت منازل خودتان انجام دهید. این اقدامات را باید از طریق مهندسان حرفه‌یی انجام دهید. هر چند که هزینه‌های زندگی چنان کمرشکن شده‌اند که برای بسیاری از ما امکان هزینه کردن بیشتر حتی برای ایمنی منازلمان وجود ندارد. ولی برای هر کسی که امکانش را دارد توصیه اکید این است که خودش کاری بکند چون جنایتکاران حاکم فقط و فقط به فکر خودشان هستند.

به امید روزی که با همت و ارادهٴ عمومی بتوانیم همهٴ آنان را به زباله‌دان تاریخ اندازیم و البته آن روز دور نیست.

                                                                       کوروش از کرج
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e904baed-73a5-4484-9475-1a1f209dd765"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات