728 x 90

غارت هر چه بیشتر زلزله‌زدگان تحت پوش نوسازی مدارس

مدارس تخریب شده در کرمانشاه
مدارس تخریب شده در کرمانشاه
بعد از گذشت یک‌ماه از زمین‌لرزه ویرانگر هفت و سه دهم ریشتری کرمانشاه، در حالی که زلزله‌زدگان محروم و مصیبت‌زده این استان هم‌چنان به‌دلیل فقدان حداقلهای ضروری برای مقابله با سرما و مشکلات زمستان روزگار تلخ و غمبار پسازلزله را سپری می‌کنند کارگزاران دزد و غارتگر رژیم نه تنها از کوچکترین کمک به آنها خودداری می‌نمایند بلکه در فکر پر کردن جیب گشاد خودشان از بازماندگان این مصیبت بزرگ می‌باشند.

شاهد بر این مطلب اعتراف خبرگزاری مجلس ارتجاع موسوم به خانه ملت 18آذر 96 به‌نقل از یکی از مهره‌های مجلس ارتجاع می‌باشد که ضمن تأکید به این‌که «هنوز برخی زلزله‌زدگان چادر اسکان هم ندارند» در ارتباط با شرایط دردناک و اسفبار زلزله‌زدگان اضافه می‌کند: «زلزله‌زدگان در حال حاضر شرایط قابل قبولی ندارند، بسیاری از مردم هنوز نگران و اضطراب دارند؛ متأسفانه سرویسهای بهداشتی و خدماتی به اندازه کافی برای مردم وجود ندارد، ضمن این‌که بیماری سرماخوردگی شدیدی در این منطقه برای مردم به وجود آمده است».

این مهره مجلس ارتجاع در ادامه با اذعان به کیفیت بسیار نازل کانکس های دولتی که توسط سپاه ضدمردمی پاسداران به مردم محروم این مناطق فروخته شده است اعتراف می‌کند: «برخی کانکس های مورداستفاده مردم از استحکام لازم برخوردار نیست، و متأسفانه وزش باد در طی دو روز گذشته بسیاری از کانکس‌ها را دچار مشکل کرده و برخی از آنها را باد برده است».

در یک نمونه دیگر از این دزدیهای حکومتی سایت حکومتی باشگاه خبرنگاران جوان وابسته به سپاه پاسداران 17آذر 96 به‌نقل از نایب‌رئیس کمیسیون اصل90 مجلس ارتجاع پس از اعتراف به این‌که «دستگاههای فعلی نمی‌توانند پاسخگوی نیاز مردم زلزله‌زده باشند و یک بروکراسی کاذب و بیهوده را به راه انداخته و همین امر باعث شده است که زلزله‌زدگان در سرما و برف و باران شدید تحت فشار مضاعف باشند» به دزدی کانکس های اهدایی مردم توسط باندهای حکومتی نیز این چنین اعتراف می‌کند: «با وجود این‌که تعداد زیادی کانکس برای اسکان موقت زلزله‌زدگان از سوی مردم و گروه‌های مردمی اهدا شده، مدیران مربوط این کانکس‌ها را که بالغ‌ بر 2هزار کانکس می‌شود را در یکی از شهرک‌های اطراف سرپل ‌ذهاب دپو کرده‌اند.

در این میان اما دردناکتر از همه البته یادآوری کودکانی است که در میان ویرانی خانه و کاشانه، بی‌سرپناهی و زندگی سخت و مشقت‌بارشان در چادر، از آرزوی بازگشت به مدارس برای همیشه دور مانده‌اند. آمار این دانش‌آموزان در خوش‌بینانه‌ترین برآوردهای حکومتی بنا‌ به اعتراف رسانه حکومتی ایرنا 4آذر 96 شامل 16هزار و 473دانش آموز در سرپل ‌ذهاب، 6هزار و 485دانش آموز در ثلاث باباجانی و نیز چهار هزار و 82دانش آموز در قصرشیرین می‌شود.

خبرگزاری مهر 27آبان‌ماه پس از انتشار ابعاد عظیم مدارس ویران شده در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه در توصیف بی‌لیاقتی و فساد کارگزاران حکومتی در تأسیس این مدارس می‌نویسد: «زلزله اخیر ناامن بودن اغلب مدارس استان کرمانشاه را به‌وضوح نشان داد، کلاسهای درسی که خانه دوم دانش‌آموزان هستند و باید سرپناهی ایمن برای آنها باشند، به تلی از آوار تبدیل شده است. تخریب شدن مدارس مناطق زلزله‌زده قطعاً می‌توانست زلزله اخیر را به فاجعه‌ای عظیم‌تر کند، اگر این زلزله در روز اتفاق می‌افتاد و معلوم نبود چند هزار دانش‌آموز قربانی می‌شدند و جان خود را از دست می‌دادند. آمارها حاکی از آن است که در جریان این زلزله ۷۸مدرسه در مناطق زلزله‌زده تخریب شده‌اند و ۴۴واحد آموزشی در کرمانشاه مشتمل بر ۳۰مدرسه شهری و ۱۴مدرسه روستایی به‌نحوی تخریب شده‌اند که امکان استفاده ندارند».

خبرگزاری حکومتی مهر در ادامه پس از توضیح بی‌کفایتی و خیانت دست‌اندرکاران حکومتی که: «در سرزمین زلزله خیزی که دست‌کم هر دهه شاهد یک زمین‌لرزه بزرگ و ویران کننده بوده است بیشتر از این انتظار می‌رفت و نباید این همه ویرانی به بار می‌آمد. حداقل کلاسهای درسی که باید سرپناهی ایمن برای دانش‌آموزان باشند نباید این حجم از تخریب را داشته باشند». گوشه‌ دیگری از غارتگری باندهای فاسد حکومتی را تحت پوش بازسازی و مقاوم سازی مدارس این چنین برملا می‌نماید: «تمام این سالها در بوق و کرنا کردند که داریم مدارس را مقاوم سازی می‌کنیم، شاید هم این کار کردند اما آنجاهایی که بیشتر در انظار عمومی دیده می‌شد نه در روستاها و مناطق محرومی که تا به‌حال هیچکس حتی به آن مدارس سری نزده است. حالا با این وضعیت معلوم نیست چند دانش‌آموز دیگر هم از تحصیل باز می‌مانند، دانش‌آموزان چند روستا که تنها چشم امید به مدرسه روستای همسایه داشتند با تخریب آن باید برای همیشه کتاب و دفتر را ببوسند و کنار بگذارند».

روزنامه حکومتی ایلنا 18آذر 96 با پرده‌برداری از دود و دم‌های کاذب تبلیغاتی رژیم در زمینه بازگشایی مدارس می‌نویسد: «با گذشت نزدیک به یک ماه از این واقعه و نزدیک شدن به روزهای زمستانی مردم هم‌چنان از کمبود امکانات مناسب مانند کانکس، آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی و حمام رنج می‌برند. مدارس نیز در بسیاری از روستاها هنوز دایر نشده و در برخی دیگر دانش‌آموزان در بعضی مقاطع بر سر کلاس درس حاضر می‌شوند، اما به گفته خود اهالی، بچه‌ها انگیزه‌ای برای درس خواندن ندارند. وضعیت دانشجویان ساکن در این روستاها نیز تفاوتی با دانش‌آموزان ندارد و دانشجویانی که در دانشگاههای سرپل ‌ذهاب تحصیل می‌کردند به‌دلیل این‌که مراکز دانشگاهی در این شهرستان نیز تخریب شده، بلاتکلیف هستند».

این روزنامه حکومتی نیز در ادامه گوشه‌یی دیگر از فساد حکومتی را به‌نقل از زبان مردم محل این چنین بازتاب داده است: «یکی از اهالی روستای بی‌بیانی دشت ذهاب با بیان این‌که خیرین برایش کانکس آورده بودند و قرار بوده با دو خانواده دیگر از آن استفاده کنند، گفت: اما کانکس‌ها را از ما گرفتند و گفتند؛ مدرسه در اولویت است و کانکس را برای مدرسه بدهیم.» او ادامه داد: «این روستا ۱۳۰الی ۱۴۰خانوار دارد که به هر ۳الی ۴خانواده با هم یک کانکس ۳در ۴داده‌اند که البته هنوز به همه اهالی روستا این کانکس‌ها داده نشده است. متأسفانه در توزیع اقلام امدادی فامیل بازی شد و برخی بی‌دلیل در اولویت هستند».

و در نهایت در ارتباط با تبلیغات کاذب حکومتی در ارتباط با بازگشایی مدارس به‌وسیله کانکس در منطقه به‌نقل از یکی از دانش‌آموزان نوشته است: «به‌دلیل این‌که مدرسه نیمه‌تخریب شده‌است، بچه‌ها از ترس جانشان به مدرسه نمی‌آیند، البته قول دادند کانکسی برای مدرسه به این روستا بیاورند که هنوز خبری نیست».

سایت حکومتی تابناک وابسته به پاسدار رضایی 30آبانماه 96 تحت عنوان کیسه‌ای که مسئولان آموزش و پرورش با زلزله دوخته‌اند ابعاد دیگری از فساد حکومتی را در اداره به‌اصطلاح آموزش و پرورش رژیم پرده‌برداری نموده و می‌نویسد: «در روزهایی که دانش‌آموزان مناطق زلزله‌زده از تحصیل بازمانده‌اند و خیرین می‌کوشند با تأمین کانکس، جور مسئولان در این زمینه را به دوش بکشند، مسئولان آموزش و پرورش پیش فاکتورهایی برای بازسازی مدارس تخریب شده ارائه می‌دهند که ممکن است از دیدن اعداد و ارقام درج شده در آنها سرتان سوت بکشد!
این منبع در ادامه ضمن تأکید به اهمیت بازگشایی مدارس تخریب شده اضافه می‌کند: «به‌رغم اهمیت فراوان این مساله، تنها اقدامات صورت گرفته تا این لحظه در خصوص بازگشت دانش‌آموزان مناطق زلزله‌زده به کلاس درس، تهیه چند ده کانکس، آن هم توسط خیرین است و بس. در شرایطی که مسئولان آموزش و پرورش تمام هم و غمشان را صرف تهیه پیش فاکتورهایی برای بازسازی مدارس تخریب شده کرده‌اند که بسیار نجومی است».

این سایت حکومتی در ادامه پرده دیگری از غارت و چپاول اموال مردم را در به‌اصطلاح اداره آموزش و پرورش رژیم برملا نموده و می‌نویسد: «در خبری که پورتال اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه منتشر کرده، مرزبان نظری، مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمانشاه گفته است: «برای بازسازی 415کلاس درس 120میلیارد تومان اعتبار نیاز است که می‌طلبد خیران هم‌چون همیشه نخستین گام را بردارند. کافی است مبلغ 120میلیارد تومان را به عدد 415کلاسی که باید ساخته شوند تقسیم کنیم تا به‌مبلغ هنگفت 290میلیون تومانی به ازای ساخت هر کلاس درس برسیم. مبلغی که به نظر می‌رسد برای ساخت مدارس چندکلاسه و تجهیز آنها کافی باشد، اما برای ساخت یک کلاس درس در نظر گرفته شده و بیان می‌شود... این عدد آن‌قدر گزاف و نجومی است که ممکن است تصور کنیم اشتباهی در درج خبر رخ داده است، در حالی که تبدیل مبلغ 120میلیارد تومان به ریال نیز باز به عددی بزرگ می‌رسد. این در حالی است که کمی کنکاش، ثابت خواهد کرد این عدد، پیش فاکتور مسئولان سازمان آموزش و پرورش برای بازسازی کلاسهای تخریب شده در مناطق زلزله است... اینجاست که به نظر می‌رسد درخواست مبلغ حدود 300میلیون تومانی برای ساخت هر کلاس درس، ترفند مسئولان آموزش و پرورش کشورمان برای استفاده بهینه (!) از زلزله رخ داده است؛ زلزله‌ای که ظاهراً قرار است به کمک شرایط بحرانی بروز کرده با آن و همراهی بی‌نظیر مردم با زلزله‌زدگان، به تأمین بودجه‌یی هنگفت برای سازمان توسعه و نوسازی مدارس گره بخورد!».
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/93e376ce-d27b-4ead-906c-1ab8df12f80e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات