728 x 90

تکرار طرح شکست خورده دستگیری کودکان کار

کودکان کار یکی از قربانیان نظام ولایت فقیه
کودکان کار یکی از قربانیان نظام ولایت فقیه
سازمان بهزیستی رژیم که به‌اصطلاح یکی از مهمترین نهادهای حمایت دولتی است و بر اساس وظایفش می‌بایست در جهت گسترش خدمات توانبخشی، حمایتی، بازپروری و کمک به تأمین حداقل نیازهای اساسی گروههای کم‌درآمد اقدام نماید، هم‌اکنون به نهاد سرکوب کودکان کار تبدیل شده است.

این نهاد به اصلاح حمایتی گروههای کم‌درآمد همراه شهرداری تهران و 11نهاد دیگر رژیم از جمله نیروهای سرکوب، طرح بازداشت کودکان کار را از 15شهریور با شیوه‌های پلیسی و سرکوبگرانه آغاز کرده است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران در گفتگو با خبرگزاری حکومتی ایسنا 31شهریور 96 درباره این طرح سرکوبگرانه می‌گوید: «از ۱۳شهریورماه ۲۵۵کودک به مراکز یاسر، شهدای افسریه و بعثت بهزیستی ارجاع داده شده‌ ».

این مهره حکومتی اضافه می‌کند که این طرح در سه ماهه اول سال جاری نیز صورت گرفته است. (خبرگزاری ایسنا 31شهریور 96)

طرح سرکوبگران بازداشت کودکان کار آن‌چنان مفتضح و ننگین است که رسانه‌ها و مهره‌هایی از رژیم نیز مجبور نسبت به آن اعتراض دارند.

بدیهی است که اعتراض آنها به دستگیری کودکان کار نه در جهت حمایت از آنان است، بلکه به‌دلیل ترس از بازتاب اجتماعی آن است.

از جمله کسانی که به این طرح اعتراض کرده‌اند طاهره پژوهش نایب‌رئیس حمایت از انجمن کودکان در رژیم است که در گفتگو با سایت حکومتی رویداد 24 به تاریخ 28شهریور 96 در اعتراض به دستگیری این کودکان گوید: «وقتی کارخانه‌ها تعطیل و کارگاههای کوچک بسته می‌شوند، تولید کودک کار شکل می‌گیرد. زمانی‌ که به خانواده این کودکان و شرایط زیستی آنها بی‌توجهی می‌شود، کوک کار بازتولید می‌شود. باید تمامی نهادها، با هم در حل این مشکل همکاری کنند و در رأس همه امور، اصلاح ساختار اقتصادی صورت بگیرد».

وی سپس به بازتاب این طرح در میان کودکان اشاره می‌کند و می‌گوید: «زمانی که بازداشت اتفاق می‌افتد، این کودکان می‌ترسند و این‌ها نمونه‌ای از کودک‌آزاری است. باید تجارب کشورهای دیگر درباره این موضوع مطالعه شود تا بتوانیم یک اصلاح ساختاری را انجام دهیم. باید توجه کنیم که با انسان سروکار داریم. کودکان آجر نیستند که ما به هر شکلی که می‌خواهیم آنها را بچینیم. ما در حال اجرای طرح‌های شکست خورده‌ای هستیم که نتیجه‌یی از آنها حاصل نمی‌شود».

فاطمه دانشور عضو قبلی شورای قلابی شهر تهران نیز با اشاره به هماهنگی و مشارکت فرمانداری و شهرداری رژیم در تهران، نیروی انتظامی و سایر نهادهای ذیربط برای اجرای این طرح، به تجربه‌های شکست خورده پیشین نیز اعتراف می‌کند و می‌گوید علت این است که: «زیرساخت‌های لازم برای ساماندهی کودکان کار وجود ندارد“..

این مهره حکومتی در مورد این دور از طرح جمع‌آوری کودکان کار، آن را «دورباطل جمع‌آوری کودکان کار» می داند. (خبرگزاری فارس 27شهریور 96)

سایت حکومتی سلامت نیوز 1مهر 96 با عنوان ”برخورد پلیسی با کودکان کار باید متوقف شود!“ از قول مطهره ناظری ریس هیأت مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان در مورد شکست خوردن این طرح می‌نویسد: «جمع‌آوری کودکان کار یک طرح شکست خورده است و در واقع ما با دور باطلی مواجه هستیم. متولیان طرح با شعار جذب کودکان کار و خیابان که بیشتر شبیه به دستگیری است وارد فاز اجرایی می‌شوند».

این سایت حکومتی از قول فرشید یزدانی که به‌عنوان پژوهشگر رفاه اجتماعی معرفی کرده می‌نویسد: «متولیان امروز این طرح با یک پدیده مشخص و آشکاری مثل کودک کار، بدترین نوع برخورد را انجام می‌دهند (دستگیری، حذف و غیره). وقتی چنین برخوردی می‌شود تنها صورت مسأله پاک می‌شود اما پدیده هرگز حذف نمی‌شود بلکه به زیر یک لایه اجتماعی می‌رود و پنهان می‌شود.»

بهاره آروین عضو شورای قلابی شهر تهران در تضاد با نهادهای حکومتی ذیربط در دستگیری کودکان کار به فقر مفرط خانواده‌های آنان اشاره می‌کند و می‌گوید: ”چند درصد این خانواده‌ها از سر سیری و کودک‌آزاری فرزندشان را به کسب درآمد وامی‌دارند و چند درصدشان از سر اضطرار و نداری و ناچاری؟ قانون این است که آدم‌ها را بابت فقر و نداری و ناچاری‌شان دچار رنج مضاعف کنیم؟»، (خبرگزای ایسنا 2مهر 96)

پیش از این نیز این نهاد به‌اصطلاح بهزیستی با کمک نیروی سرکوب رژیم بارها طرح جمع‌آوری کودکان کار را اجرایی کرده است، اما از آنجایی که هدف سرکوب و بازداشت این کودکان بوده، تمامی طرحها با شکست مواجه شده‌اند.

از آنجا که روی آوری آوردن این نهاد و نهادهای همدست او برای بازداشت کودکان کار، نه حمایت از آنان، بلکه برای سفید سازی و پاک کردن صورت مسأله‌ای است که ناشی از فقر جامعه و نتیجه عملکرد حاکمیت پلید آخوندی است، بنابراین هربار که نهادهای رژیم اقدام به بازداشت کودکان کارمی کنند به مدت کوتاهی دوباره خیابانهای تهران و کلانشهرها پر از کودکان کار می‌شود.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/abde41ee-c9f1-4f72-8a85-2dc8f7a8b4dc"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات