728 x 90

درگیری در بانه و خیزش مردم کردستان

قتل کولبران؛ درگیری در بانه و خیزش مردم کردستان
قتل کولبران؛ درگیری در بانه و خیزش مردم کردستان
وقتی روز ۱۳شهریور ۱۳۹۶ دو کولبر زحمتکش از اهالی بانه توسط پاسداران جنایتکار نظام آخوندی با شلیک مستقیم گلوله به‌قتل رسیدند، دیکتاتوری ولایت فقیه هیچگاه فکر نمی‌کرد که این جنایت به آتشی سوزان تبدیل شود و هر شعله‌اش به شهری و دیاری برود و آتش قیام را استمرار بخشد:
«… پس‌لرزه‌های کشته شدن کولبران؛ اعتراض و اعتصاب بازاریان کردستان. بانه، سردشت، مریوان و سقز صحنه ناآرامی‌هایی در اعتراض به کشته شدن دو کولبر به وسیله نیروهای مرزبانی بود. از بانه خبر می‌رسد که فضای این شهر از یکشنبه گذشته (روز کشته شدن کولبران) خیلی متشنج‌تر و اعتراضها بیشتر شده است… تظاهرکنندگان با سر دادن شعار‌هایی تأکید کردند به این وضعیت ادامه خواهند داد». (روزنامه حکومتی جهان صنعت- ۱۵شهریور ۹۶)

درگیری در بانه و خيزش مردم کردستان
درگیری در بانه و خیزش مردم کردستان

- به‌دنبال کشته شدن دو کولبر محروم، هزاران تن از اهالی بانه برای ابراز خشم نسبت به این واقعه در مقابل ساختمانهای دولتی دست به تظاهرات زدند. مردم می‌گویند تظاهرات ادامه خواهد داشت و این اعتراضات علیه ظلمی که روزانه به کردهای ایران اعمال می‌شود گسترش می‌یابد.

درگیری در بانه و خيزش مردم کردستان
درگیری در بانه و خیزش مردم کردستان
 
- به‌دنبال درگیری در بانه، تظاهرات به سنندج کشیده شد. این تظاهرات در همبستگی با ساکنان شهر بانه برگزار شد. مردم سنندج عصر روز پنجشنبه ۱۶شهریور در اعتراض به‌قتل دو کولبر در بانه و در همبستگی با خیزش مردم این شهر تظاهرات کرده بودند.


درگیری در بانه و خيزش مردم کردستان
درگیری در بانه و خیزش مردم کردستان
- مأموران اطلاعات بدنام آخوندی روز یکشنبه ۱۹شهریور ۹۶ اقدام به دستگیری پنج تن از هموطنان کرد در شهر مهاباد کردند. آنان توسط پاسداران در میدان ”چوارچرا“ مهاباد در اعتراض به‌قتل کولبران دستگیر و به اداره اطلاعات مهاباد منتقل شدند.

- نیروهای ضدشورش و مزدوران لباس‌شخصی عصر روز دوشنبه ۲۰شهریور ۹۶ در خیابانهای شهر ربط در آذربایجان غربی مستقر شده و در وحشت از تجمع مردم در اعتراض به‌قتل کولبران یک حکومت نظامی اعلام نشده برقرار کردند.
… و این آتشی است که بر گرما و جوشش آن هر دم افزوده می‌شود.

بانه که به نام «به روژه» به‌معنی شهر «رو به آفتاب» هم نامیده می‌شود‌ ، از واژه کردی «بان» به‌معنی بالا و «بام» می‌آید و دلیل آن را بلندی قابل‌توجه شهر می‌دانند که متأثر از ارتفاعات و نحوه استقرار و موقعیت شهر بانه است.

بانه در گذشته‌ی تاریخ خود دارای دو قلعه بزرگ «قلعه بیروز» و «قلعه شوی» هم بود. هم‌چنین نام بانه را به «اردو» (به‌معنی اردوگاه جنگجویان) و به «پادگان» (به‌دلیل داشتن آن دو قلعه بزرگ) نیز تفسیر کرده‌اند. بانه هم‌اینک در بام خیزش رو به آفتاب ایران قرار گرفته است.


درگیری در بانه و خيزش مردم کردستان
درگیری در بانه و خیزش مردم کردستان
دو کولبر مظلومی که ۱۳شهریور ۹۶ هدف گلوله پاسداران قرار گرفتند، حیدر فرجی جوان ۲۱ساله‌ و دیگری قادر بهرامی نام داشت که ۴۱ساله و متاهل و دارای ۴فرزند بود. این دو کولبر نان‌آور خانواده بدون هیچ اخطاری از سوی مأموران با اصابت گلوله به سرشان در جا کشته شدند. مأموران دزد و جنایتکار رژیم، بعد از کشتن کولبران محروم، کالاهای آنها را توقیف کرده و برای خود برمی‌دارند.


درگیری در بانه و خيزش مردم کردستان
درگیری در بانه و خیزش مردم کردستان
این، اولین شلیک به کولبران مظلوم نبود و آخرین آن نیز نخواهد بود. موضوع شلیک به کولبران آن‌قدر عادی و روال شده است که یک رسانه‌ی حکومتی به‌نام «جهان صنعت» در اینباره می‌نویسد:
«این اولین بار نیست که چنین حادثه‌یی در کشور اتفاق می‌افتد… بر همین اساس در فواصل زمانی کم و نزدیک به هم شاهد تلف شدن جان افراد زحمتکشی هستیم که در نقاط مرزی برای به دست آوردن هزینه‌های معمول زندگی خود، حتی از جان خودشان می‌گذرند». (جهان صنعت- ۱۵شهریور ۹۶)

اما هدف نظام فاسد آخوندی از سرکوب و کشتار کولبران رنجدیده چیست؟ آیا در پی مبارزه با قاچاق است؟! حکومتی که خود بالاترین سیستم قاچاق دولتی را اداره و ساماندهی! می‌کند، آیا از چنین نظامی بر می‌آید که با قاچاق کالا مبارزه کند؟ قاچاق کالا و مواد مخدری که رقم نجومی آن از عمق فساد خبر می‌دهد:
«… مافیای 'تجارت سیاه' در قاچاق سالانه‌ میلیاردها دلار کالا نقش دارند… آمار کل قاچاق به کشور تا ۴۰میلیارد دلار برآورد شده است». (سایت حکومتی تابناک- ۱۵شهریور ۱۳۹۶)

یک رسانه دیگر هم می‌نویسد: «در حالی که باندهای بزرگ قاچاق هم‌چنان به‌راحتی به کار خود ادامه می‌دهند و هیچ‌کس به‌طور جدی برای مقابله با فعالیت آنها وارد عمل نمی‌شود، شاهد کشته شدن کولبران هستیم». (جهان صنعت- ۱۵شهریور ۹۶)

حالا کمی به این جملات از بالاترین کارگزاران همین رژیم غارتگر نگاه کنید:
«… همچین که عده‌یی پایشان را از قانون گذاشتند آن ور و برای خودشان اختیارات فراقانونی قائل شدند و استثناء قائل شدند، آنجا دیگر فساد درست می‌شود. رقم‌ها هم یک قران و دوزار که نیست… همهٴ قاچاقچی‌های درجه‌ یک دنیا را به طمع می‌اندازد، چه برسد به قول معروف به برادران قاچاقچی خودمان… هر کس یک جایی رو سوراخ کرده و برای خودش می‌برد و می‌آورد». (احمدی‌نژاد- همایش تخصصی راهبردهای نوین در پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز- ۱۱تیر ۱۳۹۰)

«… در کمیته امداد امام بیش از صد نفر ۲۰میلیارد تومان واردات داشته‌اند، ‏ ۲۷هزار خودروی وارداتی گرانقیمت از جمله پورشه، لکسوس، بی.ام.و وجود دارد». (رحمانی فضلی، وزیر کشور رژیم- دنیای اقتصاد- ۱۱اردیبهشت ۹۵)

«… وزیر کشور در مورد عدم برخورد با قاچاق کالا: چرا صدها دلیل پشت دلیل آورده می‌شود؟ چرا رابطه‌بازی می‌کنید؟ چرا سفارش می‌پذیرید؟ چرا پست‌های کلیدی در گمرک را به افرادی می‌دهید که سفارش شده هستند؟». (ایرنا- عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور رژیم - ۱۳مهر ۱۳۹۲)

«وزیر کشور با اشاره به گردش سالانه ۲۰هزار میلیارد تومان به‌دنبال قاچاق مواد مخدر: بی‌شک بخشی از این پول در حوزه سیاست، انتخابات و انتقال قدرت سیاسی در کشور وارد می‌شود». (رحمانی فضلی- تسنیم- -۲اسفند ۹۳)

«… بخشی از پول‌های مربوط به قاچاق مواد مخدر در حوزه سیاست وارد می‌شود و در قالب کمک در انتخابات و تصمیم‌سازی‌ها مصرف می‌شود». (رحمانی فضلی، وزیر کشور حسن روحانی- خبرگزاری فارس-۲اسفند ۹۳)

«… بخش عظیمی از فساد اخلاقی در کشور به موضوع ورود پول‌های کثیف به سیاست بازمی‌گردد… وقتی نامزد شورای شهر دو میلیارد تومان خرج می‌کند… باید پرسید این پول‌های کثیف و قاچاق به همانجا نفوذ کرده، این پول‌ها در همه جا نفوذ کرده و تأثیر خود را گذاشته ‌است». (رحمانی فضلی، وزیر کشور- ایرنا- ۲اسفند ۹۳)

«… قاچاقچیان کالا و حتی واردکنندگان کالا به‌طور رسمی تلاش می‌کنند با نفوذ در مراکز تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی، تصمیم‌ها را به‌نفع خود تغییر دهند… مواردی وجود داشت که متأسفانه چه قبل از انتخابات و چه بعد از آن پول‌هایی به‌نفع کسانی وارد می‌شد یا بعداً در این زمینه آلوده می‌شدند…». (تسنیم- اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده وقت نیروی سرکوبگر انتظامی- ۵اردیبهشت ۹۴)

جالب این‌که همین پاسدار احمدی مقدم در تاریخ ۱۸اسفند ۱۳۹۳ وقتی از سمت خود برکنار شد، خبرگزاریها علت عزل زود هنگام او را کشف شبکه فساد در زیر مجموعه ناجا عنوان کردند که مرتبط با قاچاق نفت بود. بعدها سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سؤال که پرونده احمدی مقدم در بحث فروش نفت به کجا رسیده گفت: «همان‌طور که آن زمان هم گفتم، آقای احمدی مقدم در این زمینه پرونده دارد». (تسنیم- ۲۵تیر ۹۶)

اینها فقط مشتی از خروار بود که در جنگ بین باندهای مافیایی نظام آخوندی درز کرده است. حال سؤال این جاست که از همین چند فقره اعتراف بالاترین کارگزاران رژیم در مورد قاچاق، آیا چنین استنباط می‌شود که این مقدار قاچاق توسط کولبران محروم انجام می‌شود؟! آیا منظور از برادران قاچاقچی همین کولبران هستند؟! آیا این کولبران هستند که با قاچاق خود، پول‌های کثیف را وارد نمایش‌های انتخاباتی می‌کنند؟! آیا چندرقاز کالای کولبران است که «در قالب کمک در انتخابات و تصمیم‌سازی‌ها» مصرف می‌شود؟! آیا این کولبران هستند که در شورای شهر دو میلیارد تومان خرج عیاشی آقازاده‌ها می‌کنند؟! آیا این کولبران هستند که در گمرک، پست‌های کلیدی دارند و رابطه‌بازی می‌کنند؟! آیا این کولبران هستند که شبکه فساد قاچاق نفت در زیرمجموعه خود راه انداخته‌اند؟! و…

اگر جواب‌ اینها منفی است-که منفی است- پس چرا رژیم آخوندی کولبران محروم را مورد هدف قرار می‌دهد؟ چرا برای یکبار هم که شده یکی از همان «برادران قاچاقچی سپاه» در حین قاچاق کالا مورد هدف گلوله قرار نگرفته است؟ پاسخ را همان رحمانی فضلی، وزیر کشور آخوند حسن روحانی، اینطور می‌دهد:
«… وزیر کشور با بیان این‌که دور جدید مبارزه با قاچاق شروع شده است، گفت: «امیدواریم… در ۴سال آینده ستاد مبازره با قاچاق کالا، کار خود را تمام کند». (تابناک- ۱۳مهر ۹۲)

به این ترتیب دیکتاتوری آخوندی کار خود را در مبارزه با قاچاق کالا اینطور تمام کرد: شلیک و هدف قرار دادن کولبران محروم.

نظام قرون‌وسطایی آخوندی کولبران زحمتکش را هدف تیرهای زهرآگین خود قرار می‌دهد در کوچه و خیابان بساط شلاق و اعدام در ملأعام راه می‌اندازد تا فضای رعب و وحشت ایجاد کند. جوانان و زنان میهن را دستگیر و روانه‌ زندان می‌کند… و در بانه حکومت نظامی ایجاد می‌کند. اما هیچ‌کدام از اینها مانع از اعتراض و خیزش مردم به‌جان آمده نخواهد شد. اعلام حمایت و همبستگی مردم شهرهای کردستان از خیزش قهرمانانهٴ بانه و اعلام اعتصاب و راهپیمایی در شهرها از نشانه‌های اراده‌ی آهنین مردم است.

اکنون بانه در بام آفتاب تابان ایران و در بلندای آفتاب قیام، مردم قهرمان ایران را به حمایت و تداوم و استمرار اعتراض فرامی‌خواند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/dd7ad922-5fdf-40d0-867d-dfedd9aec7bc"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات