728 x 90

-

روز پـــدر مبـــــــارک

-

روز پدر
روز پدر
درباره روز پدر سایتهای گوناگون اینترنتی چنین می‌گویند که هر سال سومین یکشنبه ماه ژوئن به‌عنوان "روز پدر" شناخته می‌شود. اما اینروز برای چه و چگونه به‌وجود آمد؟ آیا نقشه صاحبان کمپانیهای بزرگ بود یا یک تشکر ساده از زحمات پدران مهربان؟

روز پدر در آمریکا و کانادا برخلاف آنچه امروزه رواج پیدا کرده به‌عنوان یک روز تعطیل بنا نهاده نشد تا کمپانیهای کارت پستال و کراوات فروشی و... فروش بیشتری داشته باشند. برعکس زمانی که این ایده مطرح شد، اصولاً هیچگونه کارت پستالی برای قدردانی از پدران وجود خارجی نداشت.

خانم جان بی. داد (1) اهل واشینگتن برای اولین بار ایده چنین روزی را در سال 1909 مطرح کرد. خانم داد قصد داشت در یک روز به‌خصوص از پدرش آقای ویلیام اسمارت (2) به‌خاطر زحمات و استقامتش سپاسگذاری کند.

ویلیام اسمارت یک سرباز سابق جنگ داخلی آمریکا وقتی که همسرش را در زمان زایمان ششمین فرزندشان از دست داد، به تنهایی بزرگ کردن نوزاد و پنج کودک دیگر را در یک مزرعه دور افتاده در شرق واشینگتن استیت (3) به‌عهده گرفت. اما خانم داد تنها وقتی به عمق این مسأله پی برد که خود دیگر بزرگ شده بود و سنی از او می‌گذشت.

اولین روز پدر در 19ژوئن 1910 در اسپوکن واشینگتن (4) جشن گرفته شد. تقریباً در همان زمان در شهرهای کوچک و بزرگ، مردم آمریکا جشن روز پدر را آغاز کردند.

در سال 1924 رئیس‌جمهور وقت آمریکا " کلوین کولیج" (5) از ایده روز ملی پدر حمایت به‌عمل آورد.

بالاخره در سال 1966 "لیندن جانسون" (6) رئیس‌جمهور وقت آنزمان با امضای بیانیه ریاست جمهوری، سومین یکشنبه ماه ژوئن هر سال را روز پدر اعلام کرد.

روز پدر اما تنها برای قدردانی از پدران نیست بلکه در این روز از تمام مردانی که نقشی پدرانه در زندگی ما بازی کرده و می‌کنند مانند پدربزرگ، ناپدری، عمو، دایی، و... سپاسگذاری می‌کنیم.

من در اینجا می‌خواهم پا را یک قدم فراتر گذاشته و از مردانی که شاید هیچوقت آنها را ندیده‌ایم ولی فداکاریشان را هرگز نمی‌توانیم فراموش کنیم، آنان که در دوران معاصر هزار هزار به قتل رسیدند و پیکر سوراخ سوراخ و تکه پاره‌شان در گورهای دست جمعی دفن گردید قدردانی کنم. همانهایی که جان خود را در راه آزادی میهن اسیر فدا کردند. از پدرانی قدردانی می‌کنم که حاضر نشدند به نظام ملاها سربسپرند و رنج و محنت تبعید را به جان خریدند و خم به ابرو نیاوردند. از پدرانی قدردانی می‌کنم که غم از دست دادن جگر گوشه‌های خود در میدان مبارزه با ملاها و حامیانشان، عزمشان را در رویارویی با ضحاکان زمان جزم‌تر کرده.

درود بر همه پدران ایرانی که با " نــه " گفتن به ملاهای خونخوار زیر بار ظلم و استبداد نرفته و شرافتمندانه، زندگی کرده و می‌کنند.

نرگس غفاری-اتاوا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1-Mrs. John B. Dodd
2-William Smart
3-Eastern Washington State
4-Spokane Washington
5-Calvin Coolidge
6- Lyndon Johnson.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/524cf9d5-f671-485d-931c-a44120dde0d1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات