728 x 90

زندان و زندانی در هفته‌یی که گذشت!

زندان گوهردشت کرج
زندان گوهردشت کرج
دراین هفته جمعی از زندانیان اوین نامه‌یی منتشر کردند که در آن به شرایط بسیار بد زندان اوین مانند مافیای زندان و مواد مخدر، عدم رعایت قانون تفکیک جرایم، عدم ورود نور و هوای تازه، اجیر کردن زندانیان، اخاذیهای فروشگاه زندان و فروش وسایل بی‌کیفیت با قیمت گران، کیفیت پایین تغذیه، بهداشت و خدمات درمانی و محدودیت در استفاده از نشریات و کتاب، اشاره کرده بودند. این زندانیان در قسمتی از نامه خود می‌نویسند:‌

«آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه، حقوق‌بشر را پدیده‌ای غربی و رعایت کردن آن را به دور از اصول اسلامی می‌داند. وی مدعی است که رفتار و عملکردشان مبنی بر حقوق‌بشر اسلامی است اما هیچ متن مدرن و مشخصی وجود ندارد که بنا بر آن ایرانیان به دفاع از حقوق خویش بپردازند. در زندانها نیز که زیر مجموعه دستگاه قضا هستند وضعیت به همین شکل است. بنا بر دیدگاههای رئیس قوه قضاییه، انسان هیچ حق و حقوقی ندارد و بسان محبوسین قرون وسطی در سختی و ذلت تحمل حبس می‌کنند».

خبر دیگری هم بود از تبعید مجید اسدی، پیام شکیبا و محمد بنازاده امیرخیزی سه تن از زندانیان سیاسی از بند ۲۰۹اوین به زندان گوهردشت که این زندانیان پس از چند روز نگهداری در قرنطینه نهایتاً به سالن‌هایی غیر از محل نگهداری زندانیان سیاسی فرستاده شدن.

این سه زندانی به اتهامهای مختلفی دستگیر شده بودند؛ مثلاً مجید اسدی به‌خاطر شرکت در تظاهرات ۱۸تیر و پیام شکیبا به‌خاطر افشاگری و اعتراض به فساد اخلاقی معاونت دانشجویی دانشگاه زنجان در ۱۸تیر سال ۸۷توسط اداره اطلاعات زنجان بهمراه ۵تن از هم دانشگاهیان خود دستگیر و پس از ۲۲ماه با قید وثیقه آزاد و نهایتاً در سال ۸۸در بیدادگاه انقلاب زنجان به تحمل ۱سال حبس تعزیری محکوم و بنازاده امیر خیزی به‌خاطر این‌که بستگانش از مجاهدین هستند.

قابل توجه این‌که مدت زندانی هر سه نفر تمام شده بود و آزاد شده بودند ولی دوباره ۴ماه پیش آنها بی‌هیچ دلیلی دستگیر می‌شوند با وجود این‌که پرونده آنها تعیین تکلیف و وضعیت قضایی‌شان هم مشخص نیست از بند ۲۰۹زندان اوین به زندان گوهردشت کرج تبعید می‌شوند.

خبر دیگری از زندانی سیاسی وحید صیادی نصیری است، این زندانی در اعتراض به ممنوع‌الملاقات بودنش و عدم اجرای اصل تفکیک جرایم در زندان اوین از تاریخ ۲۳اردیبهشت‌ماه دست به اعتصاب‌غذا زده، طی این مدت با کاهش شدید وزن و فشار خون مواجه بوده؛ ولی دژخیمان زندان تاکنون اقدامی برای انتقال وی به بندهای دیگر انجام نداده‌اند.

درگزارشی از زندان اردبیل مطلع شدیم که در زندان اردبیل به‌منظور بالا بردن فشار و اذیت و آزار بر زندانیان سیاسی بلوچ تبعیدی؛ آنها را به‌صورت تک به تک یا دو نفره به بندهای زندانیان عادی منتقل کردند.

در یک اقدام ضدبشر دیگر، زندانی سیاسی شیر احمد شیرانی، زندانی بلوچ که هشتمین سال از روزهای حبس ۲۲ساله خود را به‌صورت تبعیدی در زندان اردبیل سپری می‌کند، روز شنبه 6خرداد 96، از بند هفت زندانیان سیاسی این زندان به بند پنج این زندان که محل نگهداری زندانیان غیرسیاسی است تبعید شده. که این امر موجب نگرانی بسیار زیاد خانواده این زندانی شده است.

در زندان گوهردشت هم رژیم ضدبشری آخوندی روز سه‌شنبه دوم خرداد، چهار تن از زندانیان سیاسی- عقیدتی اهل سنت که در بند ۷سالن ۲۱زندان گوهردشت زندانی بودند را به سوئیتهای دربسته بند ۱۰منتقل کرد.

این سوئیتهای دربسته انفرادی برای فشار روی زندانیان است و این زندانیان را برای تنبیه به علتی نامعلوم به این سلولها منتقل کرده‌اند.

همچنین طبق اخباری رسیده، حال اسماعیل عبدی معلم زندانی سیاسی بند 350اوین به‌دلیل نزدیک به یک‌ماه اعتصاب‌غذا وخیم است و به‌دلیل افت فشار و درد شدید کلیه وی با آمبولانس به بهداری زندان منتقل گردید. مزدوران سپاه و دادستانی رژیم اجازه اعزام این معلم زندانی را به بیمارستان بیرون زندان نداده و گفته‌اند که وی باید در بهداری زندان درمان شود. کانون صنفی معلمان تهران هم با صدور بیانیه‌یی این عمل جلادان اوین را محکوم کرد.

باز هم گزارش دیگری از زندان اوین؛ دژخیمان زندان از اعزام آتنا دائمی به بیمارستان، به‌رغم وضعیت وخیم جسمانی او پس از 50روز اعتصاب غذا، خودداری می‌کنند. مادر این زندانی سیاسی در ۳۰فروردین‌ماه ۱۳۹۶در نامه‌یی خطاب به عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق‌بشر ایران از او خواسته تا برای پیگیری خواسته دخترش و پایان اعتصاب‌غذای او کمک کند و صدای «آتنا» باشد.
آخرین خبر هم از زندانها، اعدام جنایتکارانه قهرمان کشتی حجت الله تدرو بعد از ۱۰سال زندان توسط دژخیمان این زندان است. به‌نوشته رسانه‌های رژیم آخوندی حجت الله تدرو یکی از شاخص‌ترین کشتی‌گیران وزن ٧٤کیلو گرم ایران و انتخابی تیم ملی بزرگسالان بود و سابقه قهرمانی کشتی را در سطوح مختلف سنی داشته است. او که دهسال قبل دستگیر شده بود با پرونده‌سازیهای کارگزاران رژیم در زندان به اعدام محکوم شد.

شورای ملی مقاومت ایران این عمل جنایتکارانه را محکوم کرد و طی بیانیه‌یی اعلام کرد که از فردای نمایش انتخابات رژیم، طنابهای دار دوباره برپا شده و تا زمان صدور این اطلاعیه ظرف همین چند روز ۱۸نفر را شهرهای مختلف اعدام کردند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/464a28fa-bc09-411e-850c-147777d078d7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات