728 x 90

نگاهی به بحران اقتصادی در هفته شعبده مناظره‌ها

بحران اقتصادی در شعبده انتخابات
بحران اقتصادی در شعبده انتخابات
در حال حاضر نمایش انتخابات رژیم در مرحله تبلیغات و شعبده مناظره کاندیداهاست و آنها هم مجبور به دست روکنی و کنارزدن گوشه‌یی از فساد و چپاول رقبا هستند! از این رو وجوه بیشتری از تبهکاریهای رژیم ولایت فقیه در اقتصاد کشور برملا می‌شود. از جمله این‌که موضوع برجام به‌مثابه کلید حل مشکلات اقتصادی که مورد نظر خامنه‌ای و روحانی بود، معلوم شده که هیچ تأثیری بر روی اقتصاد نگذاشته است. آخرین موردی که سرمایه‌گذاری خارجی در ایران لغو قرارداد کرده، شرکت کنسرسیوم بویگوئس Bouygues فرانسه است که روز ۱۵ اردیبهشت اعلام کرد که قراردادش را با رژیم ایران لغو می‌کند.
این قرارداد برای راه‌اندازی فرودگاه بین‌المللی موسوم به امام در تهران بوده که در ژانویه ۲۰۱۶ مورد توافق طرفین قرار گرفته بود. منتها بر اساس گزارش رویتر شرکت بویگوئس به‌دلیل این‌که بانکهای غربی نگران تحریمهای پابرجا و جدید آمریکا علیه رژیم ایران هستند، این شرکت توان تأمین مالی این پروژه را ندارد و سخنگوی بویگوئس گفت: «این یادداشت تفاهم اکنون فاقد اعتبار است، ». (سایت حکومتی قدس آنلاین 960216)
موضوع بعدی در مورد بدتر شدن شاخص کسب و کار در ایران است که بر اساس گزارش بانک جهانی فضای کسب و کار در ایران سه رتبه سقوط کرد همچنین تجارت فرامرزی تنزل پیدا کرده.
مرکز پژوهش‌های مجلس رژیم جزئیاتی را گزارش کرده و نوشته بر اساس گزارش سال 2017 بانک جهانی رتبه ایران در نماگر تجارت فرامرزی از 167 به 170تنزل یافته و سهولت انجام کسب و کار هم رتبه ایران، سه رتبه بدتر شد و از 117 به 1120 رسیده. (خبرگزاری حکومتی فارس9اردیبهشت96)
همچنین صندوق بین‌المللی پول گزارش داده که تولید ناخالص داخلی ایران به میزان 268 میلیارد دلار در ۴ سال دولت آخوند روحانی کمتر شده. و پیش‌بینی هم کرده که تولید ناخالص داخلی ایران در سال جاری ۸ میلیارد دلاردیگر نسبت به سال قبل از آن کاهش یابد.

تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس همین گزارش صندوق بین‌المللی پول در سال گذشته ۳۷۶.۷ میلیارد دلار اعلام شده بود.
تولید ناخالص داخلی همان‌گونه که از نام آن مشخص است ارزش تمامی کالاها و خدماتی را که درون یک کشور در یک دوره زمانی مشخص تولید شده است، محاسبه می‌کند. کشورها با استفاده از تولید ناخالص داخلی سالانه خودشان می‌توانند رشد یا رکود اقتصادشان را به‌صورت سالانه محاسبه کنند.
در مورد سطح مقایسه با کشورهای دیگر بر اساس گزارش صندوق بین اللملی پول در رده‌بندی جهانی بزرگترین اقتصادهای جهان در سال 2016، رتبه 29 به ایران اختصاص یافته است. آمریکا با تولید ناخالص داخلی ۱۸.۵ تریلیون دلار در جایگاه نخست از این نظر قرار گرفته است و چین با ۱۱.۴ تریلیون دلار و ژاپن با ۴.۹ تریلیون دلار به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته‌اند.) سایت رویکرد24-10اردیبهشت96)

البته ما بهتر هست که ایران را با کشورهای همسایه و منطقه مقایسه کنیم چون تولید ناخالص داخلی ایران 367 میلیارد دلار هست ولی مثلاً ترکیه 755 میلیارد دلار، عربستان 637 میلیارد دلار و امارات 375 میلیارد دلار هست
اما این میزان چگونه برای درآمد سرانه کشورها محاسبه می‌شود».
محاسبه بر این اساس است که تولید ناخالص داخلی را بخش بر تعداد جمعیت می‌کنند و رقم حاصله را مثلاً 367 میلیارد را بخش بر 80میلیون جمعیت ایران می‌کنند که رقمی تقریباً 4600 دلار برای هر نفر در سال می‌شود. در این مرحله، سطح زندگیها را با سایر کشورها می‌سنجند که ب ایران تقریباً در ردیف صدم کشورها قرار می‌گیرد و حتی کشورهایی مثل اردن با 5500دلار در ردیف نودام یا لبنان با درآمد سرانه 11هزار دلار در ردیف پنجاه و هفتم قرار می‌گیرند. این در حقیقت نشان می‌دهد که رژیم آخوندی چقدر جامعه ایران را فقیر نگاه داشته که کشورهایی که اساساً نفت هم ندارند از نظر درآمد سرانه‌شان از ایران چه میزان جلوتر رفته‌اند.

نکته مهم اقتصادی دیگر در این هفته کاهش چشمگیر قیمت نفت اوپک است که نسبت به آخرین توافق کشورهای عضو اوپک که در نوامبر گذشته صورت گرفت از 56 دلار در هر بشکه در ماه گذشته به ۴۵ دلار و حتی کمتر هم تنزل پیدا کرده است.
علت کاهش قیمت نفت هم بر اساس |آنچه در گزارشهای کارشناسان نفتی آمده است، رشد تولید نفت در آمریکا بسیار بیشتر از آنچه بود که پیش از این پیش‌بینی می‌شد. و در حال حاضر پیش‌بینی می‌شود که تولیدات این کشور با سرعتی که تا‌کنون رشد کرده‌اند به افزایش خودش ادامه بدهد، کارشناسان بر این باورند که ناامیدی به تاثیر توافق اوپک در نوامبر گذشته می‌تواند قیمت نفت را به سطح 40 دلار هم تنزل بدهد. یک دلیل دیگر هم وضع قوانین جدید مالی توسط چین به‌عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان بوده است که سایر بازارهای کالایی رو تحت تأثیر قرار داده و در نتیجه باعث کاهش سفته بازی در بازارهای کالایی و مالی شده است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/20535706-e18b-4483-a285-a3452c44a3e6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات