728 x 90

مرگ‌های خاموش؛ رتبه اول در تصادفات جاده‌یی!

کثرت تصادفات رانندگی از ارمغانهای حاکمیت فاسد ولایت فقیه
کثرت تصادفات رانندگی از ارمغانهای حاکمیت فاسد ولایت فقیه
ایران با 800000 تصادف جاده‌یی در سال (یک و نیم برابر میانگین جهانی) از حیث آمار در رتبه اول مرگبارترین حوادث جاده‌یی در جهان قرار دارد.
سالیان متمادی است که میهن اسیرمان ایران، در زمینه ایمنی و سوانح جاده‌یی در ردیف اول حوادث مرگبار در جهان قرار دارد. درباره کارنامه سراسر سیاه و تباهی آخوندها در زمینه حوادث رانندگی همین بس که یادآور شویم دومین عامل مرگ‌ومیر هموطنان عزیز در میهن اشغال شده حوادث و سوانح رانندگی می‌باشد. خسارت انسانی ناشی از این حوادث بالغ بر 15 میلیون نفر مجروح و معلول با حداقل 800هزار کشته را شامل شده است.
گستردگی بحران ناشی از این حوادث آن‌قدر جامعه را تحت‌تاثیر خود قرار داده است که رسانه‌های رژیم به صراحت اعتراف می‌کنند: «کمتر فردی در ایران هست که حداقل یکی از اقوام درجه یک یا دو او جان خود را در حوادث رانندگی از دست نداده باشد».
نگاهی سریع و گذرا به بررسی فجایع تأسف‌آور ناشی از تصادفات گسترده نوروزی تصویر روشن‌تری از خسارتهای جبران‌ناپذیر و زیانهای گسترده اجتماعی به‌جا مانده از این حوادث و سوانح را بر همگان روشن می‌نماید:
-تصادف زنجیره‌یی 30 خودرو در تبریز14فروردین 95
-تصادف زنجیره‌ای50خودرو در محور شازند-رباط میل استان مرکزی 13فروردین
-تصادف زنجیره‌یی در تونل شماره 5 کرج-چالوس 5فروردین
-2فقره تصادف زنجیره‌یی در آزاد راه تهران - کرج - قزوین چهارم فروردین
-تصادف زنجیره‌یی 41 دستگاه خودرو در آزاد راه شوشتری مشهد4فروردین
-تصادف زنجیره‌یی 30 دستگاه خودرو در آزاد راه همدان-ساوه 24اسفند.
-تصادف زنجیره‌یی خودروها در آذربایجان شرقی 9بهمن.
-تصادف زنجیره‌یی 9 دستگاه خودرو در محور باغچه -مشهد 5بهمن ماه.
- تصادف زنجیره‌یی 11 خودرو در بزرگراه موسوم به امام علی (ع) 5 دیماه
-تصادف زنجیره‌یی 6 خودرو در جاده قدیم کرج25مهر ماه
-تصادف زنجیره‌یی خودروها در مشهد 7مرداد ماه.
این نمونه‌ها تنها گوشه‌یی کوچک از حوادث و سوانح اتفاق افتاده طی روزهای اخیر در میهن اسیر می‌باشد که به‌دلیل گستردگی و اعتراضات اجتماعی ناشی از آن حاکمیت پلید آخوندی مجبور به اعتراف آن از طریق رسانه‌هایش می‌شود.
این در حالی است که رژیم آخوندی پیش از تعطیلات نوروز در بوق و کرنا کرده بود که جهت کاهش مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌یی، تمامی دستگاههای امدادی و امنیتی خود را از 27اسفند با آمادگی کامل بسیج کرده است اما با تمام این اوصاف رژیم آخوندی که همه واقعیت را هم نمی‌گوید اعتراف کرده است که در نوروز امسال هر 71دقیقه متأسفانه یک هموطن جان سپرده است.

علل افزایش تصادفات جاده‌یی در حاکمیت آخوندی:
در بررسی علل افزایش تصادفات جاده‌یی در میهن اشغال شده صرف نظر از سوء مدیریتها و باندهای دزد و چپاولگر حاکمیت فاسد آخوندی، که تمامیت رژیم فاسد آخوندی را در بر گرفته است به اعتقاد بسیاری از کارشناسان داخلی و بین‌المللی راه و ترابری، باید به‌عنوان عوامل روی نبود جاده‌های استاندارد و زیرساختهای ترابری، وجود وسائل نقلیه فرسوده و بعضاً از دور خارج شده، نبود علائم ایمنی در راه‌ها و جاده‌های کشور، رشد جمعیت و افزایش آمار خودروها، رد پای فقر و فشارهای اقتصادی بر رانندگان دست گذاشت.

- «طی ده سال گذشته سرمایه‌گذاری بسیار کمی در بخش نگهداری جاده‌های کشور انجام شده است به همین خاطر امروز بیش از ۴۰ چهل درصد جاده‌های کشور در وضعیت نامناسبی قرار دارند و برای روکش آسفالت آنها به‌طور یکجا هزاران میلیارد تومان بودجه لازم است». (ارگان تروریستی سپاه موسوم به تسنیم)
- «علائم راهنمایی و رانندگی اکنون در بسیاری از جاده‌ها و مسیرهای کشور وجود ندارد که این مسأله بر مشکلات رانندگی و تردد خودروها می‌افزاید به‌طوریکه از رانندگان اتوبوس های بین شهری و کامیونداران گرفته تا مسافران روزهای تعطیلات نوروز و تابستان از نبود این تابلوها و حفاظ های ایمنی در برخی مسیرهای جاده‌یی گلایه دارند». (خبرگزاری حکومتی موسوم به ایرنا)
- «در حالی بر اساس آمارهای پلیس و سایر دستگاههای مسئول، هر ساله به‌طور میانگین 2000نفر از هموطنان جان خود را در نقاط حادثه خیز کشور از دست می‌دهند طبق اظهارات نمایندگان هیچ‌گونه تلاشی از سوی دستگاههای مسئول برای شناسایی و رفع این نقاط حادثه خیز انجام نمی‌شود». (خبرگزاری حکومتی شبستان)
- «از دلایل افزایش حوادث رانندگی، فشار زیاد کاری بر رانندگان ‏است؛ زیرا به‌دلیل مخارج کمرشکن زندگی، تورم و گرانی، بسیاری اوقات شاهدیم که افرادی که رانندگی می‌کنند، چند شغله ‏هستند تا از این طریق بتوانند معاش زندگی خود را تأمین کنند. در این شرایط خستگی و خواب بر فرد غلبه می‌کند و تعادل وی را در رانندگی به هم می‌زند». (خبرگزاری حکومتی ایرنا)
- «چرا با وجودی که سالانه تعداد زیادی از هموطنان را در سوانح رانندگی از دست می‌دهیم مسئولان به‌دنبال رفع عوامل مؤثر در بروز این سوانح نیستند؟ چرا به بهبود کیفیت خودرو و نصب ایربگ بی‌توجهی می‌شود؟ مگر نصب ایربگ چقدر در قیمت خودرو اختلاف ایجاد می‌کند که نسبت به این امر توجهی نمی‌شود؟ چرا زمانی که قیمت خودرو به‌صورت تصاعدی چندین برابر افزایش یافت تغییری در کیفیت آن ایجاد نشد؟». (خبرگزاری مجلس ارتجاع موسوم به خانه ملت)
- «تعداد خودرو تا پایان دهه ۹۰ به بیش از ۳۰ میلیون دستگاه خواهد رسید، این در حالی است که زیرساخت‌های کنونی به هیچ عنوان پاسخگوی این تعداد خودرو نیست و این خود می‌تواند یکی از دهها عوامل تصادفات باشد». (خبرگزاری مهر آخوندی)
افزون بر همه این موارد، فقدان و نبود نیروهای امدادرسانی به یقین به مرگ و میر در تصادفات راهنمایی و رانندگی ضریب می‌زنند.
- «متأسفانه به‌دلیل کمبود آمبولانس و بالگرد هوایی تعداد زیادی از آسیب‌دیدگان ناشی از سوانح رانندگی به علت عدم رسیدگی در زمان طلایی جان خود را از دست می‌دهند». (سایت حکومتی جوان آنلاین)
- «اخاذی نیروی انتظامی از رانندگان نیز یکی دیگر از عوامل مؤثردر کشتار جاده هاست که رسانه‌های رژیم روی آن دست گذاشته‌اند: وظیفه نیروی انتظامی این است که در محلی قرار بگیرد که در معرض دید رانندگان قرار بگیرد نه این‌که با مخفی شدن موجب ایجاد ترس و دلهره در شده زیرا هدف نهایی پلیس باید کاهش تخلفات رانندگی و تصادفات باشد نه مچ‌گیری رانندگان». (سایت حکومتی سلامت نیوز)

استانداردهای بین‌المللی و بیلان حوادث رانندگی در ایران:
اگر چه حاکمیت دجال آخوندی تلاش دارد تا در رسانه‌های حکومتی همواره افزایش آمار تصادفات راهنمایی و رانندگی و به تبع آن حوادث مرگبار در جاده‌های کشور را ناشی از عوامل «انسان و خودرو» قلمداد کند تا به این وسیله ضمن سرپوش گذاشتن بر ماهیت عقب مانده و ضدبشری‌اش مانع اعتراضات اجتماعی هم بشود، اما آمار کشته‌شدگان و اعترافهای کارگزاران رژیم در زمینه حوادث رانندگی آن‌قدر گویاست که نیاز به توضیح ندارد: «بر اساس اعلام پژوهشکده بیمه مرکزی ایران، رژیم آخوندی از نظر تصادفات ناایمن رانندگی در بین ۱۹۰ کشور جهان، رتبه ۱۸۹ را به‌ خود اختصاص داده و از این جهت، تنها کشور سیرالئون در غرب قاره آفریقا است که وضعیت نامناسب‌تری نسبت به ایران دارد.
از سوی دیگر بر اساس اعترافهای رسانه‌های همین رژیم در مقایسه با کشورهای آسیایی هم‌اکنون میزان تلفات تصادفات رانندگی در ایران ۲۵ برابر ژاپن و ۲ برابر ترکیه است. و خودروهای سبک و سنگین در ایران تا ۱۰۰ برابر بیش‌تر از برخی کشورهای دنیا با یکدیگر برخورد می‌کنند. به‌عنوان مثال در انگلستان با وجود این‌که تا سه برابر بیشتر از ایران خودرو وجود دارد، میزان بروز تصادفات تا ۳۲ برابر کمتر است. یعنی می‌توان گفت به نسبت خودروهای موجود در ایران، میزان تصادفات رانندگی در کشور ما، حدود ۱۰۰ برابر بیش‌تر از انگلستان می‌باشد.

اعتراف رسانه‌های رژیم به خسارات هنگفت ناشی از تصادفات جاده‌یی:
-سایت حکومتی رزاق 7فروردین 96 تحت عنوان روزانه ۳۲ میلیارد تومان ضرر اقتصادی ناشی از تصادفات چنین اعتراف می‌کند: «پیش از تعطیلات نوروز سال 96 تمامی دستگاههای امدادی و امنیتی از 27اسفند با آمادگی کامل حضور خود را اعلام کردند.
تعطیلات نخست سال از 29اسفند آغاز تا 4 فروردین ادامه داشت اما آمار تأسف برانگیز مرگ و میر ناشی از تصادفات ابتدای سال طبق آمار پلیس راهور ناجا در همین مدت بیش از 166نفر می‌باشد که جای تأسف دارد و بیش از 3010نفر هم در حوادث رانندگی مصدوم شده‌اند.
همین منبع در ادامه ضمن اعتراف به این‌که سالانه به‌طور متوسط نزدیک به 400هزار تصادف در ایران رخ می‌دهد و ایران در ردیف اول حوادث مرگبار جاده‌یی در جهان قرار دارد اذعان می‌کند: حوادث رانندگی زیانهای بسیار اجتماعی و ضررهای اقتصادی بی‌شماری به‌دنبال دارد به‌نحوی که طبق آمارها روزانه ۳۲ میلیارد تومان ضرر اقتصادی ناشی از تصادفات را متحمل می‌شویم. همچنین حوادث رانندگی در کشور خسارتهای جبران ناپذیری را در بین خانواده‌ها دارد طبق برآوردهای به‌عمل آمده حدود 2 میلیارد تومان به ازاء هر خانوار هزینه در بردارد که این مبلغ را اگر در میزان کشته و مصدومان حوادث رانندگی در تعطیلات ابتدایی سال ضرب کنیم آسیب به سرمایه کشور را می‌توانیم مشاهده کنیم.
مرکز پژوهش‌های مجلس در آخرین گزارش خود از تصادف‌های جاده‌یی برآورد کرده است، هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی تصادفات رانندگی حدود ۸ درصد تولید ناخالص داخلی است».
-سایت حکومتی سلامت نیوز 22اسفند 95 می‌نویسد: «آنچه از گذشته تا به امروز در مورد آن نگرانی وجود داشته و دارد، موضوع تصادفات رانندگی است. به‌گونه‌یی که سال گذشته چیزی حدود ۱۷ هزار فوتی در کشور بر اثر تصادف داشتیم، به عبارت دیگر در هر ساعت دو نفر در کشور بر اثر تصادفات جاده‌یی جان خود را از دست می‌دهند. این موضوع در کنار بالا رفتن آمار تلفات جاده‌ها، آثاری مثل افزایش معلولیت در جامعه و افزایش زنان سرپرست خانوار و همچنین بالا رفتن تعداد کودکان بی‌سرپرست بر جای می‌گذارد که نگرانی را در این باره چند برابر می‌کند.
در حال حاضر یک سوم زنان سرپرست خانوار تحت پوشش سازمانهای حمایتی قرار دارند که بر اثر تصادفات سرپرست خانوار شده‌اند. تصادفات جاده‌یی سومین عامل مرگ و میر در کشور نیز هست که گفته می‌شود شش تا هشت درصد درآمد ناخالص ملی را بابت هزینه‌هایی که در اثر تصادفات به وجود می‌آید، پرداخت می‌کنیم. در بعضی کشورها این عدد بین ۱.۵ تا ۲ درصد است. هزینه‌های دیگری نیز بر اثر تصادفات ایجاد می‌شود، چون یک بخش از هزینه‌های تصادفات، مادی است. برای مثال کودکی که سرپرست خود را تا آخر عمر از دست می‌دهد، دیگر نمی‌توان روی این مسأله قیمت‌گذاری کرد. همچنین فردی که چشم، دست، پا و... را از دست می‌دهد و در سلامتی او خلأ به وجود می‌آید، تا زمانی که زنده است، با این عارضه سروکار خواهد داشت. به همین دلیل موضوع تصادفات در ایران باید جدی گرفته شود. به‌ویژه اینکه خودروها و جاده‌های ما ایمن نیستند».
- سایت حکومتی جوان آنلاین 5آذر 95 می‌نویسد: «مرگ‌مسافران در جاده‌های کشور حالا روی ریل افتاده است. سمفونی مرگ در جاده‌های کشور این‌بار با تصادف دو قطار مسافربری در نزدیکی ایستگاه هفت‌خوان سمنان نواخته شد. 43 کشته و 80 زخمی، آخرین آمار حادثه تا لحظه تنظیم خبر است.
در حالی‌که دولت تلاش می‌کند ناوگان فرسوده هوایی کشور را نوسازی کند، سریال تکراری حوادث در ناوگان زمینی، حکایت از حاکم بودن بی‌تدبیری در پیشگیری از وقوع سوانح دارد. سال‌هاست که فراوانی آمار سوانح رانندگی به نگرانی عمومی در جامعه تبدیل شده است. با وقوع هر حادثه با هر تعداد قربانی که باشد، نگاهها متوجه ماجرا می‌شود و رسانه‌ها ابعاد گسترده‌یی از آن را به تصویر می‌کشند، اما هرچه از زمان ماجرا دورتر می‌شویم، متولیان حاشیه امن‌تری برای فرار از مسئولیت قانونی خود پیدا می‌کنند. همواره از خودرو، جاده و خطای انسانی به‌عنوان متهمان اصلی این سوانح یاد می‌شود، اما بعد از بروز هر حادثه متوجه می‌شویم که گفتمانهای صورت گرفته نتوانسته صیاد مرگ را از جاده‌های کشور دور کند. ناگوارترین حادثه امسال بعد از سقوط مرگبار اتوبوس حامل سربازان به دره‌یی در شهرستان نی‌ریز که دوم تیرماه امسال اتفاق افتاد و مرگ 20نفر را رقم زد، حادثه برای دو قطار مسافربری است».
- باشگاه خبرنگاران جوان وابسته به سپاه پاسدران 5تیرماه 1395 نوشت: «ایران با 800000 تصادف جاده‌یی در سال (یک و نیم برابر میانگین جهانی) از حیث آمار در رتبه اول مرگبارترین حوادث جاده‌یی در جهان قرار دارد. تلفات سالیانه حوادث جاده‌یی ایران با یک جنگ تمام عیار برابری می‌کند. میانگین تلفات سالیانه جاده‌یی در ایران معادل تلفات سقوط 60 هواپیمای مسافربری با 300 سرنشین (بیش از 18000نفر) است. هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی تصادفات رانندگی در ایران حدود 8 % تولید ناخالص داخلی است. هزینه مورد نظر تنها در سال 1390 در حدود 910/51 میلیارد تومان بوده است. البته هزینه درمانی سالانه 100/1 میلیارد تومانی افرادی که بر اثر تصادف مصدوم شده‌اند و هزینه 180 میلیون تومانی هر فرد کشته شده در تصادفات و هزینه 280 میلیون تومانی هر معلول بر اثر تصادف‌ های جاده‌یی هم باید در این آمارها محاسبه کرد».
همین خبرگزاری در ادامه اضافه می‌کند: «دولت به جای صرف هزینه‌های میلیارد دلاری برای خرید هواپیما از بوئینگ و ایرباس، باید این هزینه را صرف نوسازی اتوبوس های فرسوده و به‌طور کل ناوگان حمل و نقل جاده‌یی کند که جامعه آماری بسیار بیشتری با آن سروکار دارند».
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1c1cca09-fb9c-4bfe-a7ac-c4caf42faa8d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات