728 x 90

-

خامنه‌ای، ابراز نگرانی از فشارهای جهانی و فضای انفجاری جامعه

-

ولی فقیه ارتجاع، علی خامنه‌ای
ولی فقیه ارتجاع، علی خامنه‌ای
خامنه‌ای امروز 27بهمن 95 تحت عنوان دیدار با مردم آذربایجان شرقی، به صحنه آمد و طی اظهاراتی با اعتراف به نارضایتی مردم و رکود و اوضاع خراب اقتصادی، تلاش کرد تقصیر را به گردن دولت روحانی بیندازد.

حرف اصلی خامنه‌ای ابراز نگرانی بود از شدت نارضایتی مردم و فضای انفجاری جامعه در کنار فشارهای جهانی که خامنه‌ای از آن به‌عنوان «جنگ واقعی» جامعه جهانی علیه رژیم اسم برد و گفت: «جنگ اقتصادی و تحریم و گرفتن عرصه‌ی کار و فعالیت و فناوری در کشور… جنگ واقعی» است.

خامنه‌ای همین جا، وسط دعوا یک لگد، هم به برجام و هم به روحانی زد و گفت: «آن مسئول اروپایی به مسئولان ما می‌گوید اگر برجام نبود، جنگ در ایران حتمی بود؛ دروغ محض!». در حالی که همه می‌دانند کسی که گفته برجام، خطر جنگ را از سر نظام دور کرد، اول رفسنجانی بود و حالا هم روحانی است.

به هر حال… خامنه‌ای احتمال جنگ نظامی را رد کرد و گفت جنگ واقعی جنگ اقتصادی و تحریم است و در این مورد هم تمام کاسه کوزه‌ها را سر دولت روحانی شکست و با طعنه به توجیهات روحانی گفت: «مسئولان باید نشان دهند برای اقدام و عمل چه کرده‌اند؛ نگویند باید چنین بشود، بگویند چنین شد. نمی‌شود گلایه‌های مردم را نادیده گرفت».

یک حرف دیگر خامنه‌ای که در صحبتهای امروزش مهم بود، راجع به آشتی ملی بود که این روزها باند رفسنجانی روحانی دم گرفتند و مهره‌ها و رسانه‌های باند خامنه‌ای هم مفصلاً راجع به آن صحبت کردند و آن را تخطئه کردند. خامنه‌ای در این مورد شبیه دلواپسان حرف زد و گفت آشتی ملی معنی ندارد، مگر مردم با هم قهرند و موضوع را برد روی قیام روز عاشورا و گفت: «مردم با آن کسانی که روز عاشورا آمدند وسط خیابان و جوان بسیجی را در خیابان کتک زدند، قهرند و آشتی هم نمی‌کنند»

حالا سؤال این است: حملاتی که خامنه‌ای به روحانی کرد به چه معنی است؟ و آیا با آن چه گفته می‌شود که به روحانی برای کاندیدا شدن مجدد چراغ سبز داده در تناقض نیست؟

در پاسخ می‌توان گفت که کل حرفهای امروز خامنه‌ای را با این‌که فی‌نفسه حاوی اعترافهای مهمی است و ابراز نگرانیهایش هم جدی و واقعی است، باید دود استتاری محسوب کرد برای پنهان کردن و تحت‌الشعاع قرار دادن عقب‌نشینی احتمالی در منطقه.

روحانی امروز به عمان و کویت رفت. از صبح خبرگزاریها گفتند در عمان با دبیرکل سازمان ملل و همچنین با سلطان قابوس ملاقات و گفتگو دارد. خیلی روشن است که این سفر و مذاکرات زیر نظر خامنه‌ای صورت گرفته؛ روحانی قبل از سفر با اشاره به ناآرامی منطقه گفته که مسائل از طریق مذکرات قابل حل است. قبلش هم بارها تکرار کرده بود که مسائل منطقه باید با الگوی برجام حل و فصل بشود. یعنی در واقع جام‌زهر منطقه‌یی.

بنابراین خامنه‌ای با صحبتهای امروزش همزمان با این تحولات، آن هم به بهانهٴ سالگرد قیام تبریز، خواسته ذهن دلواپسان و نیروهای خودش از این عقب‌نشینی احتمالی دور کند و خلاصه بیشتر مصرف داخلی برای جلوگیری از ریزشهای بیشتر را دارد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/41df5503-3883-4096-84b3-1292776facbe"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات