728 x 90

گزیده روزنامه ها,

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی روز ۲۷مرداد ۱۳۹۵

-

نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
روزنامه‌های حکومتی از هر دو باند حاکم امروز نیز به نوار سخنان آقای منتظری در مورد قتل‌عام زندانیان سیاسی واکنش نشان داده‌اند. در روزنامه‌های باند رفسنجانی تلاش شده مهره‌های باند رقیب را قربانی این جنایت کرده و کل نظام را در ببرند:

آرمان: واکنش مطهری به فایل صوتی جنجالی: رئیسی، پورمحمدی و نیری توضیح دهند

شرق: واکنش مطهری به فایل صوتی آیت‌الله منتظری... علی مطهری در یادداشتی در‌این‌باره نوشت: «در صحت انتساب این فایل به آیت‌الله منتظری تردیدی نیست. قبلاً این مطلب چاپ شده بود؛ البته صحبتهای ایشان از روی دلسوزی و خیرخواهی برای انقلاب اسلامی بوده؛ ولی این‌که نگرانی ایشان جا داشته یا نه و اصلاً ماجرا چه بوده، درست برای ما روشن نیست. این‌که آیا حکمی از طرف امام (ره) بوده یا نه و اگر بوده، چه بوده و آیا این حکم درست اجرا شده یا نه، روشن نیست و اطلاعات ما ناقص است. خوب است آقایان رئیسی، نیری و پورمحمدی که در متن قضیه بوده‌اند، توضیح بدهند و موضوع را برای مردم روشن کنند و البته اگر قصوری هم در نحوه اجرای حکم بوده است، عذرخواهی شود؛ ولی به‌طور کلی انقلاب اسلامی ما در مقایسه با دیگر انقلاب‌ها با مخالفان خود با رأفت بیشتری برخورد کرده است و نباید چهره آن مخدوش جلوه داده شود» .

روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع ضمن تأیید جنایت قتل‌عام زندانیان سیاسی، نسبت به عواقب آن ابراز وحشت کرده و از موقعیت مقاومت ایران سوز و گداز کرده‌اند:

رسالت: علی رازینی با اشاره به فایل صوتی که اخیراً در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است بر این عقیده است که متأسفانه خطوطی در داخل و خارج از کشور فعال هستند تا به‌نحوی منافقین را احیا کنند، وی در پاسخ به این سؤال که چرا عده‌یی به‌دنبال احیای مجدد منافقین هستند، پشت پرده این جریان چیست؟ گفت: متأسفانه خطوطی در داخل و خارج از کشور فعال هستند تا به‌نحوی منافقین را احیا کنند، ... متأسفانه به‌دنبال این هستند که چهره‌هایی را علم کرده تا منافقین را بازسازی کنند، احتمال دارد دوباره منافقین را به کشوری دیگر انتقال دهند و به‌عنوان ابزاری علیه نظام و امت اسلامی از آنها استفاده کنند... حال دوباره می‌خواهند منافقین را جمع کنند تا ابزاری برای آمریکا در جهت سرکوب اهداف اسلام و انقلاب باشند، رسانه‌ها، مسئولان، متدینین و روحانیان نباید اجازه دهند که این توطئه‌ها سر گیرد... منافقین محارب هستند چون عملاً محاربه کردند و جنگیدند، هیچ نهادی نبوده است که این مقدار ناامنی در کشور ایجاد کند...

حمایت: اظهارات ضدایرانی ترکی فیصل (رئیس اسبق دستگاه اطلاعاتی عربستان)، برگزاری همایش منافقین درپاریس، انتشار فایل صوتی منتظری برای دفاع از منافقین و... در چند وقت اخیر در همین راستاست.

در روزنامه‌های باند هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی- دلواپسیهای مهره‌های باند خامنه‌ای انعکاس یافته است:

شرق: سردار رشید: ایران هم در مقابل تهدیدات فزاینده قرار گرفته است و هم فرصت‌های بی‌شمار.

شرق: مگر مملکت آمریکا است؟
حجت‌الاسلام صدیقی: چرا شبکه‌های مجازی اصلاح نمی‌شود، به داد جوانها نمی‌رسند، چرا به داد دانشگاهها نمی‌رسند و جلو بدحجابی را در دانشگاهها نمی‌گیرند؛ مگر مملکت آمریکاست. مگر قدرت ندارند؛ چرا بخش‌نامه نمی‌کنند و جلو اینها را نمی‌گیرند.

در روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع حمله به خطوط اصلی سیاستهای باند رفسنجانی- روحانی با محوریت زیر سؤال بردن برجام و کارنامه سیاست خارجی حسن روحانی ادامه دارد:
کیهان: این آقایان می‌گویند منافع ملی ما اقتضا می‌کند که سرنوشت سوریه در یک باشگاه بین‌المللی با حضور ما تعیین شود و مدعی‌اند که ما از طریق گفتگو می‌توانیم برای نگرانی‌های امنیتی که از ناحیه اسراییل علیه شیعیان داریم، تضمین‌هایی را بگیریم! عجیب است آمریکایی‌ها خودشان در خودشان این قدرت را نمی‌بینند که فیصله دهنده به پرونده‌یی باشند و یا بتوانند به یک روند نتیجه‌مند در این منطقه شکل دهند! این جریان در ایران می‌گوید آمریکا مقتدر است! اخلاقی عمل می‌کند! و علاقه دارد با ما درباره مسایل منطقه به تفاهم برسد!

جریانی که دنبال کسب مشروعیت خارجی است و ادعا می‌کند که می‌خواهد مشروعیت ایران بالا برود و در واقع دنبال وجهه‌سازی برای خود در نزد آمریکایی‌هاست، باور نمی‌کند که چند دهه از ابرقدرتی آمریکا- به‌معنای قدرتی فیصله دهنده، اجماع‌ساز، اخلاقی، مهارگر- گذشته است... حدود شش‌ماه است از تلفنهای شبانه و روزانه کری- ظریف یک لیتر آب هم برای ملت ایران گرم نشده است.

حمایت: محمدجواد لاریجانی با بیان این‌که ما نباید در خصوص شکایت از غرب هراس داشته باشیم، گفت: باید دندان این هراس را بکشیم زیرا تا وقتی ما از این مسأله هراس داریم هیچ‌گونه اعتراضی نخواهیم کرد و آمریکایی‌ها ما را خواهند دوشید.

ما می‌توانیم کارهایی قابل توجّه انجام دهیم. مثلاً اولین کاری که ما باید انجام بدهیم آن است که بدون فوت وقت برای احیای توانمندی هسته‌ای‌مان نقشه تهیه و اجرا کنیم. وی افزود: این‌که می‌گویند اگر برجام را قبول نمی‌کردیم، جنگ می‌شد حرف بسیار بی‌پایه‌ای است؛ اتفاقاً الآن دشمن در تعرض نظامی خوش اشتهاتر شده است.

اذعان روزنامه‌های باند رفسنجانی به شکست پروژه روحانی در روزنامه‌های چهارشنبه به‌صورت گسترده انعکاس یافته است:

شرق: توقع مردم از «منشور حقوق شهروندی» فقط دادن یک اعلامیه چندسطری نیست؛ جامه‌عمل پوشاندن صرف به یک وعده انتخاباتی گمشده در کنار صدها وعده دیگر هم نیست. در نگاه بخش کثیری از شهروندان که رنجور کاستی‌های اقتصادی هستند، گفتن از حقوق شهروندی چیزی جز یک ژستی فانتزی که نمکی بر زخم نداشته‌هایشان می‌زند، نیست. برخی هم می‌گویند هرچه که قانون بوده مگر تا حالا اجرا شده که یک چیز جدید هم به آن اضافه شود؟
سیاست روز: محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید گفت: نمی‌توان چهار سال گذران امور کرد و بعد دوباره از مردم رأی خواست. ما یک تعهدی نسبت به رأی مردم داریم و باید با کمک حامیان تفکر اصلاح‌طلبی‌پاسخگوی رأی مردم باشیم. وی افزود: پیام مردم در اسفند ۹۴ پیام «تغییر» بود چون مردم معتقد بودند از امکانات کشور برای پاسخگویی به نیازهای مشروع و اولیه آنان استفاده نمی‌شود.

از این سخنان اینگونه استنباط می‌شود که اصلاح‌طلبان در جست وجوی گزینه‌یی جدید برای ریاست‌جمهوری آتی هستند و حسن روحانی درست در زمانیکه ۴ سال کارنامه اجرایی‌اش پیش روی مردم قرار گرفته است، باید خود را برای یک آزمون دیگر در خرداد ۹۶ آماده کند.

ابراز وحشت روزنامه‌های حکومتی از بروز شکافهای رأس نظام و آثار اجتماعی آن در روزنامه‌های چهارشنبه ادامه دارد:

ابتکار: مشاهده حجم شگفت‌آور از تنشها و درگیریهای لفظی میان مقامات رسمی در دو قوه قضاییه و مجریه و برخی تریبونهای رسمی دیگر نگران‌کننده است.

حتی در دوره اصلاحات که تقابل شدیدی میان جناح های سیاسی وجود داشت یا در دو سال پایانی ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد که موضعگیری هایی میان برخی قوای سیاسی کشور جریان داشت، چنین نبود که به‌عنوان مثال کسی دومین مقام رسمی کشور را جاسوس بخواند.

مسأله‌ای که ورای این اختلافات میان دستگاههای اجرایی، نظارتی و عمومی وجود دارد این است که مقامات و مسئولان کشوری به جای آن که این اختلافات را در سطح عالی میان خود و با پرهیز از موضع‌گیریهای رسانه‌یی حل کنند آن را به تریبونهای عمومی می‌کشند و خود موجب تشویش اذهان و تبلیغ علیه نظام می‌شوند و طبیعی است که وقتی این میزان از موضعگیری تند مقامات علیه هم رد و بدل شود نمی‌توان از شهروندان عادی انتظار عمل به قانون داشت.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6d706bd4-a14f-4015-a0da-15d737482ab2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات