728 x 90

كمپ اشرف,حمايت جهاني از مقاومت ایران,

فراخوان چهار عضو کمیته مشورتی شورای حقوق‌بشر سازمان ملل‌متحد به لغو محاصره غیرانسانی کمپ لیبرتی

-

چهار عضو کمیته مشورتی شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد
چهار عضو کمیته مشورتی شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد
هم‌زمان با اجلاس کمیته مشورتی شورای حقوق‌بشر ملل‌متحد در ژنو، چهار تن از کارشناسان حقوق‌بشر کمیته مشورتی شورای حقوق‌بشر ملل متحد، محمد بنانی، ژان زیگلر، احمر بلال صوفی و آلفرد انتوندوگورو کاروکورا با صدور بیانیه‌یی تحت عنوان «شرایط غیرانسانی پناهندگان ایرانی در کمپ لیبرتی» به لغو محاصره غیرانسانی و تضمین امنیت و حفاظت اشرفی‌ها فراخوان دادند.
متن بیانیه کارشناسان ملل‌متحد از این قرار است:
بیانیه 4 عضو کمیته مشورتی شورای حقوق‌بشر درباره کمپ لیبرتی
ما گزارشاتی دریافت کردیم که حاکی از نگرانی عمیق درباره شرایط غیرانسانی تحمیل‌شده بر پناهندگان ایرانی مستقر در کمپ لیبرتی در عراق است. دو نظریه گروه کار بازداشتهای خودسرانه در آوریل و اوت 2012 تصریح می‌کند که این کمپ شرایط یک زندان را دارد.
دولت عراق باید به تعهداتش در احترام به انسان‌دوستی و حقوق‌بشر این پناهندگان و تأمین امنیت و حفاظت آنها هم‌چنان که در یادداشت تفاهمی که در سال 2011 با ملل‌متحد امضا کرده تأکید شده است، متعهد باشد.
متأسفانه در گذشته این طور نبوده است و در نتیجه پناهندگان هدف حملات موشکی مرگبار متعدد قرار گرفته‌اند. تا کنون 117تن از این پناهندگان در کمپ اشرف و سپس در کمپ لیبرتی در حملات توسط نیروهای عراقی یا حملات موشکی کشته شده‌اند و 7تن از آنها به‌گروگان ‌گرفته ‌شده‌اند و هیچ خبری از آنها در دست نیست.
مقامات عراقی همچنین یک محاصره پزشکی بی‌رحمانه را بر کمپ اعمال می‌کنند و پناهندگان را از دسترسی آزادانه به خدمات پزشکی منع می‌کنند. این مادهٴ 14 پیمان بین‌المللی سازمان ملل در مورد حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را که عراق در 1971 پذیرفت نقص می‌کند. تا به‌حال در نتیجه این محاصره پزشکی 24نفر جان خود را از دست داده‌اند که اگر امکانات پزشکی مکفی در اختیار داشتند، می‌توانستند به زندگی خود ادامه بدهند. این محاصره پزشکی باعث شده که بیماریهای سادهٴ بسیاری از ساکنان به بیماریهای مزمن و صعب‌العلاج تبدیل شود. طبق گزارش کمیته امداد پزشکی لیبرتی در ژانویه امسال، بیش از 900تن از ساکنان در انتظار انتقال به بیمارستان هستند. برخی از آنها از سال 2012 در صف هستند، اما دولت عراق در انتقال آنها کارشکنی می‌کند.
علاوه بر عدم دسترسی به مراقبت پزشکی، پناهندگان با شرایط به‌شدت ناگوار و دشوار اقتصادی مواجهند. به‌رغم تضمینهای سازمان ملل و آمریکا به این‌که پناهندگان می‌توانند اموال منقول و غیرمنقول خود در کمپ اشرف را به‌فروش برسانند، به آنها اجازهٴ این کار داده نشده است و بدتر از آن، بسیاری از اموال و دارایی‌های آنها بدون هیچ حفاظتی از سوی دولت عراق توسط شبه‌نظامیان وابسته به رژیم ایران غارت شده است. طبق ارزیابی‌های فنی، (ارزش) اموال منقول و غیرمنقول ساکنان به 550 میلیون دلار می‌رسد، آنها برای تأمین هزینهٴ لیبرتی به‌شدت به پول این اموال نیاز دارند.
نظر به این وضعیت اسفناک ما درخواست می‌کنیم که کمپ لیبرتی به‌عنوان یک کمپ پناهندگی تحت نظارت کمیساری عالی پناهندگان سازمان ملل به‌رسمیت شناخته شود و آن دسته از افراد و ارگانهای عراقی که در ارتباط با رژیم ایران هستند از این کمپ دور نگه داشته شوند.
یادآور می‌شویم که همهٴ این افراد توسط کمیساریای عالی پناهندگان ثبت و مصاحبه شده‌اند و کمیساریا در 11 بیانیه تصریح کرده که آنها را «افراد مورد نگرانی» در نظر می‌گیرد که سزاوار حفاظتهای بین‌المللی هستند؛ و ما بر این باوریم این گام بعدی آنها را قادر می‌کند به‌درستی حفاظت شوند.
ما همچنین سازمان ملل و جامعه بین‌المللی را فرا می‌خوانیم اقدامات ضروری و لازم را انجام بدهند تا مطمئن شوند دولت عراق به محاصره کمپ پایان بدهد و دسترسی نامحدود پناهندگان به خدمات پزشکی و حق آنها را برای فروش اموال و دارایی‌هایشان تضمین کند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6fa5a092-82ef-4604-aaf2-614a2a680226"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات