728 x 90

روابط ایران و کشورهای منطقه,

یک تبریک و یک موضع‌گیری، اما شرمگینانه

-

حسن روحانی
حسن روحانی
پس از خیمه‌شب بازی انتخابات ریاست‌جمهوری توسط دیکتاتور سوریه، آخوند حسن روحانی پیام تبریکی برای بشار اسد فرستاد و به‌اصطلاح پیروزی او در نمایش مسخره انتخابات ریاست‌جمهوری را تبریک گفت.
آخوند روحانی مدعی شد که این خیمه‌شب بازی «گامی امیدبخش در مسیر مردمسالاری» است. پیام تبریک آخوند روحانی به دیکتاتور سوریه در حالی است که بسیاری از کشورهای جهان انتخابات دیکتاتور سوریه را به سخره گرفتن دموکراسی توسط نظام خونریز اسد دانستند.
باند رفسنجانی ـ روحانی تا آنجایی که به سیاست خارجی و منطقه‌یی رژیم برمی‌گردد، با حمایت بی‌چون وچرای باند رقیب از بشار اسد زاویه دارد، زیرا این حمایت برای سیاست خارجی دولت آخوند روحانی در «تعامل» با غرب، مشکل ساز است و یکی از موانع برقراری رابطه با کشورهای منطقه خصوصاً کشورهای عربی است.
رژیم آخوندی به‌دلیل حمایت از رژیم اسد با این کشورهااز جمله با ترکیه دچار مشکل شده است.
همچنین یکی از شروط عادیسازی روابط کشورهای حوزه خلیج فارس خصوصاً عربستان با رژیم این است که نظام آخوندی پایش را از بحران سوریه بیرون بکشد.
رفسنجانی در چارچوب سیاست زهرخوران، در دیدار با نخست‌وزیر پاکستان، سیاست مداخله‌جویانه خامنه‌ای در عراق و سوریه را زیر سؤال برد.
خبرگزاری حکومتی ایسنا 22اردیبهشت نوشت: رفسنجانی مسایل عراق و سوریه را مایه تأسف جهان اسلام دانست و گفت:“ مسایلی که هیچ منفعتی برای جهان اسلام ندارند، هزینه میتراشند و علاوه بر اختلاف کشورهای اسلامی، مردم بیگناه هم کشته می‌شوند ”.
رفسنجانی درجای دیگری در مورد دخالت رژیم در بحران سوریه و کشتار مردم توسط نظام اسد گفت:“ خدا رحم کنه به مردم سوریه. مردم سوریه خیلی آسیب دیدن. بیش از صد هزار کشته دادن. مردم از یک طرف از طرف خود حکومتشون بمباران شیمیایی می‌شن و از طرف دیگه منتظر بمبهای آمریکایی باید بمونند ”.
رفسنجانی که به اوضاع فلاکت‌بار نظام اشراف دارد و بن‌بست دخالتهای رژیم در سوریه و عراق را خوب درک می‌کند، گفت:“ اگر مردم سوریه بپذیرند، مانعی ندارد. باید مردم بپذیرند. این حق ما نیست که دخالت کنیم“..
به فاصلهٴ کوتاهی از توافق ژنو، رفسنجانی در مصاحبه با تایمز مالی گفت: «سرنوشت سوریه باید به دست مردم این کشور رقم بخورد و اگر مردم سوریه بخواهند اسد برود، نباید مشکلی باشد و ما هم حق دخالت نداریم».
ظریف وزیرخارجه دولت آخوند روحانی نیز خواستار خروج حزب‌الشیطان از خاک سوریه شده بود.
سایت «جهان نیوز» متعلق به باند خامنه‌ای 6بهمن 92در خبری با عنوان «گیر افتادن ظریف در دام العربیه علیه حزب‌الله لبنان»، وزیر خارجه دولت آخوند روحانی را به‌خاطر این‌که به خروج نیروهای مسلح حزب‌الشیطان از سوریه اشاره کرده بود، مورد حمله قرار داد.
سایت حکومتی جهان‌نیوز نوشت: «جواد ظریف در این گفتگو در اظهارنظری عجیب خواستار آن شده است که گروه‌های مسلح از جمله حزب‌الله لبنان باید از سوریه خارج شود. وزیر امور خارجه در این میزگرد در اظهارنظری تأسف بار، خواستار خروج همه نیروهای خارجی از جمله حزب‌الله لبنان از خاک سوریه شد“.
با توجه به مواضع اعلام شده این باند است که پیام روحانی به بشار اسد شرمگینانه به نظر می‌آید و به نظر می‌آید که آخوند روحانی در محذوریت سیاستهای ولی‌فقیه و باند خامنه‌ای در مورد بحران سوریه، پیام تبریک برای بشار اسد فرستاده است، وگرنه تا جایی که به سیاست رسمی باند رفسنجانی- روحانی در مورد عادیسازی با کشورهای منطقه خصوصاً کشورهای عربی و سیاست عادیسازی با کشورهای غربی خصوصاً آمریکا برمی‌گردد، پیام آخوند روحانی به دیکتاتور سوریه در تناقض با این سیاست است و از این بابت پیام روحانی به دیکتاتور سوریه از باب اضطرار و شرمگینانه است.
این پیام شرمگینانه تقریباً همزمان شد با شرکت نماینده رژیم در مراسم سوگند رئیس‌جمهور جدید مصر ژنرال السیسی و موضعگیری سخنگوی وزارت‌خارجه رژیم مبنی بر این که: ”جمهوری اسلامی ایران همواره و به‌طور اصولی برگزاری انتخابات را حق مشروع مردم برای تعیین سرنوشت و گامی در جهت تقویت مردم‌سالاری می‌داند“.
این همزمانی بست در سیاست خارجی آخوند روحانی را مورد تأکید قرار می‌دهد. زیرا رژیم آخوندی در حمایت از بنیادگرایان مصری و در مخالفت با برکناری دولت بنیادگرای محمد مرسی توسط مردم و ارتش مصر، تا کنون برافروخته و پریشان حال بود. اما از آنجایی که اکنون در سیاستهای خارجی نسبت به حکومت جدید مصر چرخشی ایجاد شده است، دولت روحانی در این‌جا نیز باید، در راستای «تعامل با جامعه جهانی» این موضعگیری شرمگینانه را به آن تبریک شرمگینانه اضافه کند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d3b38025-b516-4e46-82b3-857c58714fc5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات