728 x 90

-

چه کسی از موضعش در ماجرای ابوطالبی کوتاه می‌آید

-

حمید ابوطالبی
حمید ابوطالبی
پس از این‌که سنا و کنگره آمریکا با تصویب طرحی با ورود حمید ابوطالبی به آمریکا به‌عنوان سفیر جدید رژیم در سازمالل مخالفت کردند؛ سخنگویان کاخ سفید و وزارت‌خارجه آمریکا اعلام کردند به ابوطالبی ویزا داده نخواهد شد و به این ترتیب دولت روحانی موفق نشد این دیپلومات تروریست را به‌عنوان سفیر به سازمان ملل اعزام کند.
رژیم آخوندی در مقابل اقدام سنا وکنگره و دولت آمریکا، با فرستادن مهره‌های ریز و درشت حکومتی در مجلس و دولت روحانی به صحنه، از انتخاب ابوطالبی دفاع کرد و در این زمینه دود و دم پوشالی راه انداخت.
از جمله کسانی که در این رابطه به صحنه آمد، ظریف وزیرخارجه کابینه آخوند حسن روحانی بود که در دفاع از ابوطالبی او را یکی از مجربترین و منطقی‌ترین دیپلوماتهای رژیم دانست که گزینه‌یی مناسب برای این منصب است. ظریف در ادامه موضع‌گیریش گفت: ”اجازه نمی‌دهیم گروهی تندرو دستور کار حضور ایران در سازمان ملل را تعیین کنند و دولت آمریکا هم به خوبی اطلاع دارد این رفتار از نظر جمهوری اسلامی ایران به هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست“.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران رژیم نیز رفتار دولت آمریکا با حمید ابوطالبی را غیرقابل‌قبول دانست و گفت: ”حمید ابوطالبی گزینه جمهوری اسلامی ایران بـرای نمـایندگی در سازمان ملل‌متحد است که در زمرهٴ بهترین دیپلوماتهای جمهوری اسلامی ایران است“.
عباس عراقچی، معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه رژیم در گفتگو با خبرگزاری مهر در واکنش به اقدام کنگره و دولت آمریکا در مورد منع ورود ابوطالبی به نیویورک، گفت: ”وزارت امور خارجه از طریق مکانیزم‌های حقوقی پیش‌بینی شده در سازمان ملل در حال پیگیری این موضوع است. گزینهٴ جایگزین برای آقای ابوطالبی در نظر نداریم و این مسأله را از طریق مکانیزم‌های حقوقی پیگیری می‌کنیم“.
در مورد ممنوعیت ورود دیپلومات تروریست رژیم به نیویورک، موضع آمریکا واضح و بدون ابهام است و آن‌چنان‌که از گفته عباس عراقچی معاون وزیرخارجه رژیم برمی‌آید، دولت آخوند حسن روحانی نیز ابوطالبی را نماینده رژیم در سازمان ملل می‌داند و در این زمینه جایگزینی ندارد.
با توجه به موضع طرفین که به آن اشاره شد، سؤال این است که چه کسی از موضعش عقب‌نشینی می‌کند، آیا آمریکا ناگزیر می‌شود به ابوطالبی ویزا بدهد و یا این‌که دولت روحانی در نهایت مجبور می‌شود از موضعش کوتاه بیاید واز خیر رفتن ابوطالبی به نیویورک بگذرد؟
جواب از لابلای حرفها و موضعگیری چندتن از دیپلوماتهای سابق و فعلی رژیم مشخص می‌شود:
علی خرم یکی از مهره‌های وابسته به باند رفسنجانی- روحانی و یکی از دیپلوماتهای سابق رژیم، به دولت آخوند روحانی پیشنهاد می‌کند از خیر ابوطالبی بگذرد و چانه‌زنی با سازمان ملل و آمریکا برای پذیرفتن ابوطالی و دادن ویزا به او جای مانوری برای دولت روحانی باقی نمی‌گذارد.
مهره باند رفسنجانی- روحانی از این نگران است که اصرار دولت روحانی برای صدور ویزا برای این دیپلومات تروریست رژیم، ممکن است تاثیرات منفی روی مذاکرات هسته‌یی رژیم بگذارد و به قول او تندروها در دو طرف چوب لای چرخ مذاکرات آمریکا و رژیم بگذارند و رژیم و آمریکا را از پرداختن به مسائل اساسی (مذاکرات هسته‌یی و روابط دوجانبه) بازدارد.
حمیدرضا عاصفی سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه رژیم نیز تلویحاً به دولت روحانی خرده می‌گیرد که چرا اساساً زمینه چنین مشاجره‌ای را بین رژیم و آمریکا فراهم کرد و اساساً نمی‌بایست ابوطالبی را به‌عنوان نماینده رژیم درسازمان ملل معرفی می‌کرد.
سفیر رژیم در هلند به دولت روحانی توصیه می‌کند در مورد ابوطالبی صبر پیشه کند و موضوع ابوطالبی را بیشتر از این پیگیری نکند؛ زیرا پیگیری این موضوع بر روابط رژیم با آمریکا تاثیرات سوء بر جا می‌گذارد.
با توجه به اظهارات و توصیه‌های مهره‌های باند رفسنجانی- روحانی، به نظر می‌رسد موضع‌گیریهای مقامات وزارت‌خارجه دولت روحانی مصداق سرخ کردن صورت با سیلی باشد و بیشتر برای خالی نماندن عریضه است که از روی ناچاری در مورد اقدام دولت آمریکا الدرم بلدرم پوشالی راه انداخته‌اند.
همچنین به نظر می‌رسد که مهره‌های باند رفسنجانی- روحانی به فرموده وارد صحنه شده‌اند، تا فضاحت را قدری جمع وجور کنند و عاقبت دولت آخوند حسن روحانی است که باید از خیر نمایندگی ابوطالبی در سازمان ملل بگذرد، دولت روحانی یا فرد دیگری را جایگزین او کند و یا این‌که تازمانی که آبها از آسیاب بیفتد و بتواند با زمینه‌سازی داخلی، فرد دیگری را جایگزین او کند، معاون نمایندگی رژیم درسازمان ملل عملاً وظایف نماینده را انجام دهد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/241478b8-c151-4c47-afeb-a1a11678d1a7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات