728 x 90

تشییع جنازه اسماعیل هنیه در قطر، تهدیدهای فزاینده رژیم و تشدید بحران و رویارویی در منطقه

تشییع جنازه اسماعیل هنیه در قطر
تشییع جنازه اسماعیل هنیه در قطر

روز جمعه۱۲مرداد، مراسم تشییع جنازه هنیه در دوحه پایتخت قطر برگزار شد.

عارف، معاون اول پزشکیان رئیس‌جمهور رژیم، که برای شرکت در این مراسم به قطر رفت، گفت: امیدواریم نهضت ایجاد شده و جریان مقاومت تا آزادی قدس ادامه پیدا کند و دولت و ملت در همان مسیر در خدمت فلسطین باشند.

در همین حال، فضائلی عضو دفتر خامنه‌ای در سخنرانی خود در جمعه‌بازار رژیم در تهران گفت، تدابیر پاسخ به ترور هنیه انجام شده و اجرا خواهد شد.

فضائلی عضو دفتر خامنه‌ای در جمعه‌بازار تهران ۱۲ مرداد ۱۴۰۳:

اگر چه این حادثه، حادثه مهمی است و بایستی برای آن تدبیر کرده و تدبیر شده و انشاءالله به اجرا خواهد گذاشته شد اما اینها مراحلی است که از آن عبور خواهیم کرد انشاءالله.

 

از سوی دیگر، سایت آکسیوس ۱۱مرداد نوشت سه مقام آمریکایی گفتند دولت بایدن متقاعد شده است که رژیم ایران به تلافی ترور اسماعیل در اوایل هفته جاری به اسراییل حمله خواهد کرد و برای مقابله با آن آماده می‌شود.

مقامات ایالات متحده می‌گویند آنها انتظار دارند هر گونه اقدام تلافی‌جویانه رژیم ایران، بر اساس همان الگوی حمله آنها به اسراییل در ۱۳ آوریل باشد - اما به‌طور بالقوه از نظر دامنه وسیعتر - و هم‌چنین می‌تواند حزب‌الله لبنان را نیز درگیر کند.

 

کاخ‌سفید آمریکا روز ۱۱مرداد از گفتگوی تلفنی بایدن با نتانیاهو خبر داد و اعلام کرد بایدن در این گفتگو بر تعهد آمریکا نسبت به امنیت اسراییل در برابر تمامی تهدیدات رژیم ایران از جمله گروه‌های نیابتی آن تأکید کرد.
بایدن تلاش برای تقویت سیستم دفاعی اسراییل در برابر تهدیدها، از جمله موشکهای بالستیک و پهپادها را مورد بحث قرار داد، و گفت این تلاشها استقرار سامانه‌های دفاعی جدید ایالات متحده را نیز شامل خواهد شد. بایدن همراه با این تعهد به دفاع از اسرائیل، بر اهمیت تلاش‌های مستمر برای کاهش تنشهای گسترده‌تر در منطقه تأکید کرد. معاون رئیس‌جمهور کاملا هریس نیز به این فراخوان پیوست.

تایمز اسراییل نیز نوشت: بایدن در این تماس گفت کشتن اسماعیل هنیه برای ایجاد آتش‌بس در جنگ غزه مفید نبوده است.

 

وای نت نیوز در اسراییل روز ۱۲مرداد نوشت ایالات متحده در پاسخ به تشدید تنشها در منطقه پس از ترور فواد شکر، فرمانده نظامی حزب‌الله لبنان و اسماعیل هنیه، رهبر حماس در تهران، دست کم ۱۲ ناو جنگی از جمله ناو هواپیمابر یو.اس.اس تئودور روزولت، تیم های تهاجمی آبی خاکی و بیش از ۴۰۰۰تفنگدار دریایی و ملوان را در خاورمیانه مستقر کرده است.

این منبع افزود: واشنگتن پست روز پنجشنبه به‌نقل از یک مقام پنتاگون گزارش داد، ناوشکن ها هم در خلیج‌فارس و هم در شرق مدیترانه مستقر شده‌اند. ایالات متحده کشتی‌های جنگی خود را از دریای سرخ هدایت کرده است.

 

واشنگتن پست ۱۱مرداد ۴۰۳ نوشت: مقامات رژیم ایران، اسراییل را به انجام عملیاتی که منجر به کشته شدن هنیه شد، متهم کرده و قول انتقام داده‌اند. اسراییل تاکنون از اظهارنظر درباره مرگ او خودداری کرده است، اما سخنگوی ارتش اسرائیل، دانیل هاگاری، در یک نشست خبری گفت حمله هوایی در بیروت تنها حمله‌یی بود که اسراییل در آن شب «در هر نقطه از خاورمیانه» انجام داد... .

واشنگتن پست افزود: به‌گفته دو نفر که در جریان مذاکرات قرار گرفتند و خواستند نامشان فاش نشود، رهبران گروه‌های مورد حمایت رژیم ایران در منطقه، پنجشنبه در تهران برای گفتگو در مورد طرح‌هایی برای انتقام‌جویی علیه اسراییل ملاقات کردند. در این دیدار که مقامات حزب‌الله، گروه‌های شبه‌نظامی عراق و سایر نیروهای مسلح هم‌پیمان تهران نیز حضور داشتند، خامنه‌ای نیز حضور داشت.

واشنیگتن پست در ادامه نوشت: هاگاری گفت ارتش اسراییل عصر پنجشنبه در آماده‌باش برای مقابله با اقدامات تلافی‌جویانه احتمالی به سر می‌برد و شریک‌های بین‌المللی نیز نیروهای خود را در منطقه برای کمک در صورت نیاز افزایش داده‌اند.

 

ژنرال مک کنزی فرمانده سابق سنتکام، در مصاحبه اختصاصی با واشنگتن تایمز با اشاره به برتری نیروهای اسرائیلی، گفت: رژیم ایران باید قبل از حمله مستقیم به اسراییل دو بار فکر کند. ژنرال مکنزی افزود: تغییر رژیم نباید از روی میز برداشته شود

 

به گزارش رویترز، سخنگوی شرکت‌های هواپیمایی لوفت هانزا روز پنجشنبه اعلام کرد که این شرکت هوایی تمامی پروازهای مسافری و باری به تل آویو و از تل‌آویو را از ۸ اوت لغو کرده است. یکی از سخنگویان لوفت هانزا گفت: «دلیل این امر، تحولات کنونی در منطقه است. سخنگوی این شرکت هم‌چنین گفت که هواپیمایی سوئیس اینترنشنال نیز پروازهای زوریخ به تل آویو را تا ۸ اوت و به بیروت تا ۱۲ اوت را به‌حالت تعلیق در می‌آورد.

به گفته سخنگوی شرکت هواپیمایی لوفت هانزا، گروه هواپیمایی آلمان تعلیق پروازهای خود به مقصد و از بیروت را تا ۱۲ اوت تمدید کرده است.

وال استریت ژورنال در سرمقاله خود در ۱۰مرداد ۱۴۰۳ نوشت: اسراییل نشان داده است که توانایی اطلاعاتی و نظامی برای حمله در قلب تهران را دارد. رژیم ایران مثل همیشه انتقام می‌گیرد. اما این حملات نشان می‌دهد که یک درگیری بزرگتر یک طرفه نخواهد بود و خود رژیم ایران می‌تواند هدف قرار گیرد. این شامل رهبری رژیم در تهران هم می‌شود

 

مجله تایم (۱۰ مرداد ۱۴۰۳) با اشاره به ترور اسماعیل هنیه نوشت: این پیامی به رهبری رژیم ایران است. ترور هدفمند هنیه به‌عنوان نمایشی از تواناییها و قدرت در قلب تهران عمل می‌کند.

پیام واضح است: ادامه حمایت مالی، و حمایت از نیروهای نیابتی می‌تواند منجر به پاسخ مستقیم به سر اختاپوس شود.

جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی آمریکا روز جمعه ۱۲مرداد در حساب ایکس خود نوشت: آتش‌بس در غزه نمی‌تواند مشکلات خاورمیانه را حل کند. تا زمانی که رژیم ایران به‌عنوان تهدید اصلی تروریستی و هسته‌یی در منطقه و فراتر از آن شناخته نشود، این جنگ ادامه خواهد داشت.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f6281c5b-7a16-45c5-934b-4706a82252db"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات