728 x 90

اتمي رژيم,بن بست اتمي,

پشت پرده اجرايي شدن توافقنامه ژنو

-

تعلیق غنی سازی اورانیوم 20 درصد
تعلیق غنی سازی اورانیوم 20 درصد
اگرچه تیم مذاکره‌کننده رژیم حاضر نشد در مورد توافقنامه چیزی بگوید ولی کاخ سفید خلاصه آن را در 4 صفحه منتشر و علاوه بر دادن به اعضای کنگره، در معرض عموم نیز قرار داد. البته این متن حاوی جزئیات فعالیتهای آژانس در ایران نیست، زیرا طبق توافق، قرار است این فعالیتها محرمانه باقی بماند.
طبق این توافقنامه، تنها آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نقش راستی آزمایی و تأیید اقدامات رژیم را دارد. که نتایج را در کمیسیون مشترک که آژانس با نمایندگانی از 5+1 دارد، ماهانه بررسی می‌کنند. در همین رابطه یک تیم 5نفره از بازرسان آژانس از روز شنبه 28 دیماه به این منظور در تهران به‌سر می‌برند. ضمن این‌که گفته شده، آژانس تصمیم دارد یک دفتر دائمی در تهران ایجاد کند.
در همین رابطه، آژانس، بازرسی روزانه و سرزده از فردو، نطنز و حداقل ماهی یکبار از آب سنگین اراک انجام خواهد داد. شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز 4بهمن (24 ژانویه) تشکیل جلسه خواهد داد تا تصمیمات لازم را برای ایفای نقش آژانس درباره توافق ژنو اتخاذ کند.
رژیم برای اولین بار در این توافقنامه موافقت کرده این اطلاعات را به آژانس ارائه دهد: اطلاعات طراحی بلندمدت راکتور اراک / آمارهایی که تأیید کند تولید سانتریفیوژها تنها به جایگزینی ماشینهای آسیب‌دیده اختصاص یافته / اطلاعاتی که امکان دسترسی مدیریت‌شده به کارگاههای مونتاژ ساتریفیوژ‌ها، کارگاههای تولید روتور سانتریفوژ و تأسیسات ذخیره‌سازی و معدنهای اورانیوم و سنگ‌شکن‌ها را فراهم کند.
نکته مهم این‌که هیچ کس خوش ببینی زیادی نسبت به دستیابی به توافق جامع ندارد. برآورد باراک اوباما 50 – 50 است. عباس عراقچی، می‌گوید این احتمال کمتر از چیزی است که اوباما برآورد کرده است. ضمن این‌که با فاصله گرفتن زمانی از امضای این توافقنامه، جنگ گرگهای درون حاکمیت در این باره بیشتر بارز می‌شود.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f4fb1c8c-2fed-484a-ae9c-aeba20ce05d2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات